دست رد بایدن به درخواست زلنسکی برای سفر به اوکراین

کاخ سفید اعلام کرد با وجود درخواست رئیس جمهور اوکراین از همتای آمریکایی خود برای سفر به کی یف، جو بایدن برنامه‌ای برای این سفر ندارد.

 جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: برای رفتن رئیس جمهور به اوکراین برنامه ریزی نشده است و اگر قرار باشد کسی از طرف آمریکا به کی‌یف برود، اینکه چه کسی، چه زمانی و چه مکانی قرار است این سفر را برود را به دلایل امنیتی اعلام نخواهیم کرد.

او گفت: سفر بایدن به اوکراین چالش امنیتی پیچیده تری را به همراه خواهد داشت و احتمالا  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه یا لوید آستین، وزیر دفاع به کی یف سفر خواهند کرد.

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید همچنین درباره بازگشایی سفارت آمریکا در کی یف گفت: بدیهی است که حضور دیپلماتیک در میدان مهم است. واشنگتن در تلاش است هرچه زودتر این اقدام عملی شود اما زمان آن هنوز مشخص نیست.

زلنسکی در مصاحبه‌ با سی‌ان‌ان از بایدن خواست تا به اوکراین برود و وضع جنگ در این کشور را از نزدیک بررسی کند. چندی پیش نیز در تماس تلفنی با جو بایدن مدعی شد که جهان باید آماده احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی باشد.

به گفته افراد آگاه، رئیس‌جمهور آمریکا به همتای اوکراینی خود گفته است که مایل است طیفی از پیشنهاد‌ها را برای اعمال فشار بیشتر بر مسکو بررسی کند. با این حال، جو بایدن متعهد به اجرای درخواست اخیر زلنسکی نشد.

کارشناسان بر این باورند که این پیشنهادهای واشنگتن، طیف گسترده‌ای از اقدامات را دربر خواهد داشت که شامل اعمال تحریم‌های اقتصادی در ده‌ها کشوری خواهد بود که با روسیه تجارت می‌کنند، تمامی دارایی‌های مسکو در آمریکا بلوکه خواهد شد و هرگونه صادرات تجهیزات با کاربرد دوگانه به روسیه ممنوع می‌شود.

پیشنهاد زلنسکی در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن در بحبوحه افزایش قیمت انرژی و تورم فزاینده که به دلیل مجموعه بی‌سابقه تحریم‌ها علیه روسیه تشدید شده است، به دنبال حفظ شبکه ائتلاف‌های خود است.

کارشناسان آمریکایی تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو را درست نمی‌دانند. چندی پیش سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل تأکید کرد که بحران کنونی اوکراین هیچ برنده‌ای نخواهد داشت و روسیه و آمریکا باید  بازسازی روابط خود را آغاز کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار