پارلمان عراق برای تعیین رئیس جمهور در انتظار به حد نصاب رسیدن است

منابع عراقی از حضور نیافتن شماری از نمایندگان پارلمان این کشور در جلسه امروز که برای تعیین رئیس جمهور است، خبر دادند.


در حالی که هیئت رئیسه مجلس عراق ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی را زمان آغاز جلسه مجلس برای انتخاب رئیس جمهوری تعیین کرده، هنوز شمار حاضران به مقدار حد نصاب تشکیل جلسه نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) نمایندگان عضو ائتلاف «انقاذ وطن» و همچنین اعضای فراکسیون‌های «امتداد و الجیل الجدید» در مجلس حاضر شده‌اند.

با وجود این، منابع دیگر تأکید کردند که در غیاب بسیاری از نمایندگان، از جمله هیئت هماهنگی شیعیان و شماری از اعضای ائتلاف انقاذ وطن، جلسه به رسمیت نرسیده است.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر دیروز (جمعه) در نامه‌ای خطاب به نیرو‌های مستقل از آنان خواهش کرد که در جلسه حاضر شوند تا بتوان دولت «اکثریت ملی» را تشکیل داد، اما چارچوب هماهنگی تأکید کرد که از امکان شکستن نصاب جلسه برخوردار است.

پس از تشکیل ائتلاف نجات میهن (انقاذ الوطن) از سوی جریان صدر، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف السیاده در روز‌های اخیر، نمایندگان مستقل از سوی این ائتلاف برای شرکت در جلسه امروز (شنبه) برای انتخاب رئیس جمهوری عراق ترغیب می‌شوند و در مقابل چارچوب هماهنگی (همه احزاب شیعی به غیر از جریان صدر) خواهان لغو جلسه و ادامه گفتگو‌ها برای تکمیل فرآیند سیاسی در عراق است.

مجلس عراق ۳۲۹ کرسی دارد و طبق قانونی باید با حضور دو سوم اعضا تشکیل شود، در انتخابات ریاست جمهوری عراق، ۲۶ کاندیدا از جمله ۱۱ شخصیت سیاسی کرد وجود دارد و هر کاندیدا برای کسب این مقام باید رای ۲۲۰ نماینده مجلس یعنی رای دو سوم حاضران را به دست آورد.

خبرنگار «الفرات نیوز» در مجلس عراق نیز تأکید کرد که شمار نمایندگان حاضر کمتر از ۱۴۰ نفر است.

همچنین منابعی خبری دادند که «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق که از سران فراکسیون السیاده (بزرگ‌ترین فراکسیون اهل سنت عراق) است، در حال تماس با اعضای این فراکسیون برای حضور در مجلس است.

این دومین تلاش برای تشکیل جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق از زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق است. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق ۱۸ بهمن جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور را بر خلاف اعتراضات گسترده به این اقدام، تشکیل داد، اما تنها ۵۸ نماینده در این جلسه حاضر شدند و باقی نمایندگان با تحریم این جلسه انتخاب رئیس جمهور را به تعویق انداختند.

اختلاف میان نمایندگان عراق در تعیین فراکسیون اکثریت است که به موجب قانون این فراکسیون نامزد ریاست جمهوری را برای رای گیری در پارلمان انتخاب می‌کند و هیئت هماهنگی و جریان صدر هر یک اعلام کرده اند که جریان آن‌ها فراکسیون اکثریت است و این اختلاف به علت متن قانون اساسی عراق است که ذکر نکرده است فراکسیون اکثریت در نتایج آرای انتخابات یا در جلسه نخست پارلمان است.

پنجمین دوره انتخابات و نخستین انتخابات زود هنگام عراق پس از سقوط حزب بعث در سال ۱۳۸۲، در تاریخ ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار گردید. انتخابات مذکور باید در تاریخ مقرر آن در سال آینده و همزمان با پایان پذیرفتن فعالیت دوره چهارم پارلمان عراق در اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار می‌شد اما دلیل برگزاری زود هنگام آن تظاهرات و اعتراضات گسترده مردمی در مهرماه سال ۱۳۹۸ بود که در نتیجه آن منجر به استعفاء عادل عبدالمهدی از پست نخست وزیری و جانشینی مصطفی الکاظمی در اواخر فروردین ۱۳۹۹ با دستور کار برگزاری انتخابات زود هنگام عراق شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار