۶۳ درصد از افراد بالای ۱۸ سال مبتلا به اضافه وزن هستند

۳۱/۲ درصد از زنان بالای ۱۸ سال و ۱۷ درصد از آقایان چاق هستند و اضافه وزن در مردان بیشتر از زنان و چاقی در بانوان بیشتر از مردان است.

بر اساس مطالعات، روند چاقی در دنیا رو به گسترش است و به طور کلی در کشورهای در حال توسعه به دلیل تغییر سبک زندگی، کاهش فعالیت های فیزیکی و افزایش مصرف فست فود اضافه وزن و چاقی بیشتر شده است.

یکی از عوارض کم تحرکی و کاهش فعالیت های بدنی، اضافه وزن و چاقی است و این موضوع سبب شیوع بیماری های مختلفی از جمله عارضه قلبی شده است.

قرنطینه و سایر مشکلات ناشی از همه گیری بیماری کرونا یکی از علت های بروز چاقی و اضافه وزن در بین مردم دنیا و از جمله کشورمان است. هر سال بر تعداد افراد چاق اضافه می شود. پس باید یک برنامه دقیق جهت کنترل چاقی در دنیا اجرا شود.

کاهش مراقبت های افراد در دوران شیوع بیماری کرونا، سلامت مردم را تحت تاثیر قرار داده است که بروز چاقی و اضافه وزن نیز یکی از همین مشکلات محسوب می شود. تغییر سبک زندگی می تواند یکی از علت های بروز چاقی و اضافه وزن در بین افراد باشد که اگر به موقع جلوی آن گرفته نشود، باعث بروز مشکلات بعدی و بیماری های غیر واگیر مختلفی خواهد شد.

علیرضا مهدوی، معاون دفتر مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۳۸ درصد از افراد بالای ۱۸ سال دچار اضافه وزن و‌ ۲۵ درصد از اشخاص بالای ۱۸ سال نیز چاق هستند. این به معنای آن است که یک چهارم جمعیت بزرگسال چاق هستند.‌ در مطالعه‌ای که سال ۹۹ انجام شد، معلوم شد حدود ۶۳ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند؛ در حالی که این آمار در مطالعه سال ۹۵ در حدود ۵۹ درصد بود.

گزارش ها حاکی از آن است که ۳۱/۲ درصد از زنان بالای ۱۸ سال و ۱۷ درصد از آقایان چاق هستند.

او گفت: کرونا آسیب جدی به حوزه سلامت و مراقبت وارد کرده است. به طوری که افراد به دلیل شیوع بیماری کرونا در خانه مانده و به ویژه سالمندان چکاپ خود را به تاخیر انداخته اند. اگر مداخلات جمعیتی جدی گرفته نشوند، جمعیت میانسالی به سمت سالمندی و حتی چاقی پیش خواهد رفت.

به گفته مهدوی مطالعات نشان می دهند که چاقی  علت بسیاری از مرگ و میرها محسوب می شود. در حال حاضر برخی از کشورها در زمینه چاقی و اضافه وزن مداخلات جدی کرده و نتایج قابل توجه‌ای کسب کرده اند. برخی دیگر از کشورها در اول راه مقابله با اضافه وزن و چاقی هستند.

معاون دفتر مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که چاقی با اضافه وزن متفاوت است. اضافه وزن بیماری محسوب نمی شود، اما چاقی یک نوع عارضه است و باید با تغذیه و ورزش درمان شود. اگر بیماری چاقی برطرف و درمان نشد با نظر پزشک فرد بیمار باید دارو مصرف کند.


بیشتر بخوانید

 

 

 

برچسب ها: چاقی ، اضافه وزن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
پس چرا سایز لباسهای بزرگسالان روز به روز کوچکتر می شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
مقصر اصلی شهرداریه که یه وجب زمین برا دویدن مردم نذاشته و ملت دویدن رو فقط تو کتابا خوندن