لاوروف: روسیه برای دستیابی به یک راه حل جامع با اوکراین بسیار جدی است

وزیر خارجه روسیه در مذاکره با همتای اوکراینی خود اعلام کرد که هیچ جایگزینی برای مذاکرات روسیه و اوکراین وجود ندارد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با دیمیتری کولبا، همتای اوکراینی خود در ترکیه گفت که روسیه از آزمایش‌هایی که پنتاگون در آزمایشگاه‌های زیستی در اوکراین انجام داده است، خشمگین است و از پول آمریکا برای آزمایش بر روی پاتوژن‌های خطرناکی استفاده شده که به طور بالقوه می‌توانند در سلاح‌های بیولوژیکی استفاده شوند.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه روسیه با اعلام اینکه مسکو از هرگونه تماسی که با هدف پایان دادن به بحران کنونی در اوکراین باشد حمایت می‌کند، گفت که روسیه به اوکراین حمله نکرده و قصد حمله به دیگر کشور‌ها را ندارد، اما با وضعیتی مواجه شد که امنیت آن را تهدید می‌کند.

لاوروف در ادامه  تاکید کرد: «ارسال تسلیحات غرب به اوکراین بسیار خطرناک است و منجر به تشدید درگیری خواهد شد. کسانی که اسلحه و مزدوران را به اوکراین می‌فرستند باید خطر کاری که انجام می‌دهند را بفهمند. غیرنظامیان در اوکراین به گروگان و سپر انسانی در دست گردان‌های داوطلب و نیرو‌های دفاعی منطقه تبدیل شده اند. مایلیم مذاکرات جدی در بلاروس داشته باشیم که نتیجه آن حل و فصل جامع بحران اوکراین باشد. بیمارستان ماریوپل به عنوان پایگاه نظامی ملی گرایان اوکراینی استفاده می شد.»

او در ادامه اظهار داشت که مسکو خواهان بی طرفی اوکراین است و آماده است در مورد تضمین‌های امنیتی اوکراین و تضمین‌های امنیتی برای کشور‌های اروپایی و روسیه بحث کند.

لاوروف با بیان اینکه غرب فقط می‌خواهد اوکراین کشوری باشد که علیه هر چیزی که به روسیه مربوط است اقدام کند، تاکید کرد که مسکو آماده است اوکراین را به عنوان کشوری دوست حساب کند، کشوری که زبان و فرهنگ روسیه را تهدید نمی‌کند.

او همچنین در جریان مذاکرات با اعلام اینکه ابتکار مسکو برای باز کردن گذرگاه‌های بشردوستانه در اوکراین به صورت روزانه همچنان پابرجاست، تاکید کرد که روسیه از این بحران عبور خواهد کرد و مطمئن خواهد بود که غرب نمی‌تواند شریک قابل اعتمادی باشد.

وزیر خارجه روسیه همچنین اظهار کرد: روسیه دیگر به شرکت‌های غربی وابسته نخواهد بود. ما تا آخرین لحظه به دنبال حل و فصل وضعیت اوکراین از طریق راه‌های دیپلماتیک بودیم. آتش بس هدف دیدار امروز ما با وزیر خارجه اوکراین نبود. ما از نفت و گاز به عنوان سلاح استفاده نکردیم و آن را به وجدان همکاران غربی خود واگذار کردیم. روسیه هرگز در مورد احتمال جنگ هسته‌ای صحبت نکرده است. غرب در تلاش است از اوکراین برای تضعیف روسیه استفاده کند. بحران تحریم های اقتصادی را به گونه ای حل خواهیم کرد که به غرب وابسته نباشیم و برای جلوگیری از آن در آینده اقداماتی انجام خواهیم داد.

وزیر خارجه اوکراین: ناتو برای توقف جنگ آمادگی ندارد

وزیر امور خارجه اوکراین نیز پس از این مذاکرات با بیان اینکه دیدار با وزیر خارجه روسیه آسان نبود، گفت: «ما درباره آتش بس ۲۴ ساعته برای رسیدگی به فوری‌ترین وضعیت انسانی صحبت کردیم که به تلاش‌ها برای دستیابی به راه حلی برای بحران انسانی ادامه دهیم و لاوروف گفت که با تصمیم گیرندگان در مسکو ارتباط برقرار خواهد کرد.»

دیمیتری کولبا در ادامه با تاکید بر اینکه برای رسیدگی به مشکلات مناطق تحت محاصره به میز مذاکره آمده، اعلام کرد که اوکراین به دفاع از خود ادامه خواهد داد و برای محافظت از کشور و مردم خود در برابر روسیه فداکاری خواهد کرد. لیست خواسته های روسیه به معنای تسلیم است و اوکراین تسلیم نمی شود، بلکه خواهان یک راه حل متعادل است. به نظر نمی رسد ناتو برای توقف جنگ آمادگی داشته باشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، پیشتر به پوتین پیشنهاد داده بود که شخصاً برای گفتگو در مورد عملیات ویژه روسیه در اوکراین که او و متحدان غربی اش آن را تهاجم می‌نامند، ملاقات کند. کرملین هنوز سازماندهی چنین مذاکراتی را تأیید نکرده است، اما این موضوع در جریان گفتگو‌های لاوروف با دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین در  ترکیه مطرح شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
اوکراینیا راه حل نمیخوان خونریزی میخوان
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۳۵ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
جناب لاورف وقتی یه نهنگ قاتل حمله می کنه به یک سگ آبی رو می بلعتش دیگه نیازی به مذاکره با سگ آبی نداره مذاکرات مال قبل از بلعیدن است نه وقتی که اون سگ آبی رو بلعیدیتش دارید همه اوکراین رو تصرف می کنید زور و قدرت دست اونه که تمامیت عرضی کشوری رو داره تصرف می کنه خودتان پس از تصرف کامل حاکمیتش رو حتما می دهید به دست یه نفر از خودتان و منویاتتان را در حاکمیت اوکراین می گنجانید و اوکراین را جزو سرزمین روسیه اعلام می کنید و خلاص دیگه انقدر شاومورتی بازی و گربه رقصوندن نداره که !!! .
آخرین اخبار