دیپلماسی نظامی تهران پکن از ۵۷ تا ۰۱

ایران، چین را به عنوان یکی از شرکای نظامی خود انتخاب کرده است. اما چه دلایلی باعث این انتخاب شده است؟

نیاز چین به انرژی برای بی رقیب شدن در تولید کالا و تامین بعضی از نیاز‌های دفاعی ایران در زمان جنگ تحمیلی از دلایل نزدیکی بیش از پیش روابط ایران و چین بود.

نیاز ایران به خودکفایی در صنایع دفاعی که به دلیل وابستگی به تجهیزات کشور‌های اروپایی و آمریکا در زمان جنگ از تحریم‌های تسلیحاتی آسیب دید، دلیل دیگری بود تا ایران برای تامین نیاز‌های نظامی خود با چین همکاری کند.

همراهی نظامی چین با ایران از زمان جنگ تحمیلی

جواد منصوری سفیر اسبق ایران در چین می‌گوید «در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی چینی‌ها از کشور‌های پیشگام در زمینه دانش و انتقال تکنولوژی از جمله دانش نظامی به ایران بودند. چین با همکاری در توسعه طراحی تجهیزات نظامی گوناگون، برگزاری دوره آموزش نظامی برای نیرو‌های مسلح ایرانی و فروش هواپیما‌های جنگنده‌ای مثل «F۷»، قایق‌های گشتی و موشک‌انداز کمک کرد تا تجهیزات ایران پس از جنگ تحمیلی تا حدودی بازیابی شود.»

دیپلماسی نظامی تهران-پکن از ۱۳۵۷ تا شی‌جین‌پینگ

 جنگنده «F۷» خریداری شده از چین


بیشتر بخوانید


همه این‌ها درحالی بود که بسیاری از کشور‌ها به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا از این امر خودداری می‌کردند.

تحریم‌های تسلیحاتی که به بهانه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اعمال شد، دو هدف جلوگیری از افزایش قدرت دفاعی و مقابله با ورود ایران به بازار جهانی صادرات تجهیزات نظامی را دنبال می‌کرد. به همین بهانه و دلایل، آمریکا با فشار بر اعضای شورای امنیت سازمان ملل، این شورا را مجبور کرد تا در گیرودار پرونده هسته‌ای ایران، تجارت سلاح‌های متعارف را برای ایران با صدور قطعنامه ۱۷۴۷ ممنوع کند.

دیپلماسی نظامی تهران-پکن از ۱۳۵۷ تا شی‌جین‌پینگ

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد

از فروردین ۸۶ به این سو کشور‌های عضو سازمان ملل حق نداشتند از ایران، مستقیم و غیرمستقیم تجهیزات نظامی خریداری کرده یا حتی آموزش نظامی ببینند. ایران هم بر این اساس اجازه خرید  تانک، هواپیمای جنگنده، توپخانه، انواع موشک و سایر تجهیزات نظامی را نداشت.


بیشتر بخوانید


نیاز‌های دفاعی ایران؛ کمبود‌ها کجاست؟؛ «J-۱۰»  چینی، به صرفه و در عین حال مطمئن

با این وجود ۲۷ مهر ۹۹، پس از ۱۳ سال تحریم‌های تسلیحاتی ایران که شورای امنیت سازمان ملل مصوب کرده بود لغو شد. درعین حال ایران طی سال‌های تحمل تحریم، کشور‌هایی مثل چین را زیر نظر گرفته بود تا پس از پایان تحریم‌های تسلیحاتی برای تقویت توان بازدارندگی خود تجهیزات نظامی خریداری کند.

دیپلماسی نظامی تهران-پکن از ۱۳۵۷ تا شی‌جین‌پینگ

 بزرگترین صادرکنندگان سلاح در جهان 

چین با در اختیار داشتن ۱۶ درصد از بازار تجارت تجهیزات نظامی، بنا به تجربه خرید‌های نظامی در دنیا نشان داده، چینی‌ها در زمینه دریافت مبلغ خرید منعطف‌تر از سایر رقبا عمل می‌کنند.

سال ۲۰۱۶ «جوئل ووتنو» در نشریه آمریکایی نشنال اینترست نوشت «ایران برای بیشتر تسلیحاتی که نمی‌تواند در داخل تولید کند روی به سمت چین آورده است.»

در این یادداشت آمده «یکی از اصلی ترین خریدهای ایران، هواپیمای جنگنده است , و احتمال می‌رود جنگنده‌های تهاجمی «J-۱۰»  چینی انتخاب ایران و چین برای عقد قرارداد فروش باشند.»

دیپلماسی نظامی تهران-پکن از ۱۳۵۷ تا شی‌جین‌پینگ

جنگنده «J-۱۰» چین

«وانگ یانان» کارشناس هوا فضای چینی پیش از لغو تحریم‌های تسلیحاتی در این باره می‌گوید «زمانی که تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو شود، تهران حتما ناوگان هوایی خود را نوسازی می‌کند که در این میان جنگنده «J-۱۰» انتخابی مناسب برای ایران است، زیرا قادر است تمام آنچه ایرانی‌ها می‌خواهند به آن‌ها ارئه کند.»

به گفته یانان «J-۱۰» با توانایی‌های چند منظوره‌ای که دارد، به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده جهان شناخته شده به به گونه‌ای که از نظر بسیاری از کارشناسان نظامی با آخرین مدل جنگنده «F۱۶» آمریکا رقابت می‌کند.


بیشتر بخوانید


وقتی شی جین پینگ آمد

 به گفته جواد منصوری، روند همکاری‌های نظامی ایران و چین در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دلیل نوع نگاه دولتمردان و تمرکز روی مسائل برجام با افت و خیز همراه بود. اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و همزمانی آن با ریاست پینگ بر کشور چین باید شاهد افزایش این نوع همکاری‌ها باشیم.

دیپلماسی نظامی تهران-پکن از ۱۳۵۷ تا شی‌جین‌پینگ

دیدار سرلشکر فیروزآبادی و جانشین رئیس ستاد کل ارتش چین

 مهر ۹۴، سرلشکر فیروزآبادی رئیس سابق  ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران میزبان دریا سالار «سان جین گوا» جانشین رئیس ستاد کل ارتش چین بود. در این دیدار که در تهران برگزار شد، دو طرف تفاهمنامه نظامی زمینه‌های دفاعی، آموزشی، فنی، اطلاعاتی، سایبری و مبارزه با تروریسم امضا کردند که در واقع نقطه شروع همکاری‌ها پس از روی کار آمدن پینگ بود.

اما برگزاری مانور‌های دریایی با مشارکت روسیه نیز یکی دیگر از نمونه‌های افزایش همکاری‌ها بین ایران و چین است.

بهمن امسال،  رزمایشی سه روزه با عنوان «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ » در فضایی به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر و با شرکت چین و روسیه برگزار شد. در این رزمایش ۱۱ یگان نیروی دریایی و سه یگان نیروی دریایی سپاه پاسداران شرکت داشته و همچنین سه یگان از روسیه و دو یگان نیروی دریایی چین نیز حضور داشتند.

دیپلماسی نظامی تهران-پکن از ۱۳۵۷ تا شی‌جین‌پینگ

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲

به گفته امیر تاج الدینی فرماند منطقه سوم دریایی نبوت  «هدف از برگزاری این مانور تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی میان سه کشور ایران، روسیه و چین بود.»


بیشتر بخوانید


دیپلماسی نظامی تهران-پکن از ۱۳۵۷ تا شی‌جین‌پینگ

بنا به آمارهای جهانی، چین سومین قدرت نظامی دنیاست

بنا به آمار‌های جهانی، واضح است که چین در یک دهه گذشته با تقویت نیرو‌های زمینی، دریایی و هوایی خود و درکنار آن توسعه برنامه موشکی و سایبری، توانسته سومین قدرت برتر نظامی جهان شده تا نظر بسیاری از کشور‌های جهان از جمله ایران برای همکاری نظامی جلب کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۰۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
همین پهپادها را ،قاره پیما و سنگین سازی کنید احتیاج به هیچ هواپیمای جنگی هم به نظرم نخواهیم بود.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۷:۰۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
چین ابرقدرتی مهار ناشدنی و اژدهایی قویی و خشمگین در صنعت و تجارت و اقتصاد و الکترونیک و قطعه سازی است.
یقینا چین همین حالا هم ابرقدرت جهان است.
چین یک چنین ملیاردی برای قرن‌ها ابرقدرت تک جهان خواهد ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
در قرن جدید حتما باید دانشمندان عزیز ما و،دانشمندان ارتش ،دانشمندان سپاه و دانشمندان وزارت دفاع و یا دانشمندان سازمان انرژی اتمی و دیگر دانشمندان پیشرانهای اتمی شصت و نود درصد را هرچه زودتر بسازند و ایران ناوگان اتمی خود را راه اندازی کند.
Netherlands
ضد مافیا و انحصار طلبی
۱۴:۱۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
در ده سال اینده چین تنها قدرت اقتصادی جهان خواهد بود.
پس تا جایی که ممکن است رابطه سیاسی اقتصادی خود را با ان کسترش دهیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
نفوذکشورچین برجمهوری اسلامی برهیچ کس پوشیده نیست چین کمونیست درحال حاضرانرژی ایران رابانصف قیمت جهانی ازجمهوری اسلامی می خردبه خاطرهمین غارتهاکه شامل معادن هم میشودودریای خلیج فارس وکف روبی این خلیج ازماهی وسایرآبزیان اقدام به ایجادمخازن بسیاروسیع درخاک خودبرای ذخیره سازی نموده است کشورکمونیست چین ازنظرنظامی دروضعیتی نیست که آقایان بخواهندبه آن تکیه کنندتکنولوژی این کشوردرمقایسه باکشورهای غربی وآمریکاه بسیارضعیف است جمهوری اسلامی آنقدرکه درفکرخریدتسلیحات نظامی می باشدبه فکربازسازی زیر ساختهای کشورنیست نفت رامی دهندتسلیحات نظامی می گیرندودرون کشوربه حال خودش رهاگردیده است...
Germany
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
حالا اگر چین نخرد کی می خرد
اون ها که دارند چاه های نفتی مشترک را غارت میکند و هیچ چیز به نمی دهند
کویت و عربستان هم در صدد غارت گاز مشترک هستند
حالا چین نفت ایران را یک دلار کمتر بخرد چی می شد
یا اینکه خودت کارخان بزن و خودت نفت ایران را تبدیل به کالا کن
و کیفیت زندگی ایرانیان را بالا ببر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
امیدوارم جنگنده اش مثل ماشین هاش نباشه
میگن صاحب اول و آخرش خودتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
روغن پرایدت رو عوض کردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
جالبه تولید خبر سال 2022 تصاویر و مخصوصا نمودار رتبه بندی نظامی کشورها مربو به سال 1999 یعنی 23 سال پیش
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Sa.m la.
۱۲:۲۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
باید دقت شود ،چین درمقابل کالا یا پولی که می گیرد آشغالهای خود را به ما نفروشد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
نه شرقی نه غربی
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۱۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
جنگنده اف 7 چین جزو اشغالترین و بی مصرفترین هواپیماهاست که ارزش حتی نگهداری هم ندارد . چین در فروش آنها کاملا سر ایران کلاه گذاشت.
Iran (Islamic Republic of)
جابجا شو
۰۹:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
عزیز برادر که احتمالا روی کاناپه دراز کشیدی و یه دستت توی گوشی موبایل هست و دست دیگت توی ظرف پفک، تلویزیون هم جلوت روشنه واسه قشنگی!!!!
متوجه نشدی جریان رو،،، زمان جنگ هیچ احد و ناسی به ایران یه فشنگ هم نمیداد!! حالا حساب کن این جنگده حتی اگه آشغال هم باشه که نیست، تو جنگ بدرد خورد ،خیلی هم بدرد خورد. چین واقعا به ایران کمک کرده و میکنه،، درسته هر کشوری اول منافع خودش در نظر میگیره
اگه مهمات چین و چند کشور دیگه نبود... الان جنابعالی باید بجای موبایل بازی و اینستاگرام گردیت ،داخل حمام فین کاشان کیسه کش جناب بایدن و نوچه هاش بودی..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
هرچه قدرت نظامی بیشتر بشه احتمال در گیری نظامی بیشتر است نمونه کشورهای عربی از بیم قدرت ایران به دشمن دیرینه خود اسرائیل متکی شده ما مسلمانان را از خودمان دور کردیم به شکلی منافع غرب را تقویت میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۵۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
خخخخخخ،
استدلالت تو حلقم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
پس زیر سلطه امریکا در امدیم وبا این همه بدبختی ها ورنج ها وسختی ها وشهید دادن ها رفتیم زیر سلطه چین نمنه ان قرارداد ۲۵ ساله و سید ماهی ها خلیج فارس و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
استعمار پلید شرق
Iran (Islamic Republic of)
lpln
۱۰:۳۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
به نظرم اشتباه محاسباتی در معادلات قدرتهای جهانی ایران را به سمت روسیه و چین هدایت کرده البته منافع عده ای ..... هم بی تاثیر نبوده
Iran (Islamic Republic of)
AHMAD
۱۰:۳۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
VERY GOOD
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
چین و روسیه در طول ۲۰ سال گذشته خیلی به ملت ایران کمک کردن .. دست از غرب گدایی بردارید
Georgia
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
همکاری نه بهتره اسمشو بزارید نوکری ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
شما که هیچی نمیدونه متن ننویس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
نوکری ایران از 57تا01.آخریش قرارداد 25 ساله،که برای 25سال ایران و داد به چین.
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۱۶:۳۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
خیلی جاهل و ناآگاهی ناشناس!!!
معلومه که هیچ مطالعه ای نداری و صرفا تحت تاثیر صحبتهای عوام و بی سوادان سطح جامعه هستی !!!
سعی کن روی مسائل یک مقدار خودت عمیق تر فکر و اندیشه و مطالعه کنی و هرچی عوام میگن رو طوطی وار تکرار نکنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
داداش امارت غلطه ، ایران هفتمین قدرت نظامی جهانه در حال حاضر و تازه تو این امار هیچ وقت تجهیزات سپاه رو محاسبه نمیکنن که همین باعث میشه جز پنج‌تای اول باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
شما مرغ به قیمت 31000 تومن که مصوب هست جایی سراغ داری؟ من حاضرم تو نظامی صدم باشم اما مرغ و معیشت مردم درست باشه و ارزون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
ایران بین ۱۵ تا ۲۰ جهان هست و همه تجهیزات اعم از موشک و... که متعلق به سپاه هست درنظرگرفته شده. میتونید سایت گلوبال پاور را ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
من که دیدم تسلیحات سپاه حساب نشده
ایران هفتمین قدرت نظامی در جهانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
اوکراین هم از این حرف های مفد زیاد میزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
شرمنده بقیش تایپ نشد
اوکراین هم حرف مفد میزد که به تسلیحات نظامی بیشتر نیازی نداریم
قیمت مرغ رو کنترل کنیم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۱۶:۳۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
البته همین رتبه چهاردهم را هم اگه درست و واقعی فرض کنیم برای کشوری که 4 دهه تحت شدید ترین تحریمهای اقتصادی و جنگ و ترور و دشمنی های گوناگون بوده واقعا یک شاهکاره !!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
شما رو به حسین ع به علی ع به خون تمام شهدا از چین جنگده نخرید دیگه لیاقت خلبان های ما بیشتره جنگنده بازنده هوا نره بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
سیاست زدگی در شما موج می زنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
فعلا همین جنگنده های چین باعث وحشت ناوگان هوایی آمریکا شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
آفرین ولی تجهیزات باید هم شرقی و هم غربی باشند ،هر چند ما به تجهیزات غربی اعتمادیان بیشتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
روتون نمیشه بگین طبق معمول روسیه خیانت کرد و از پشت خنجر زدو هیچ تسلیحاتی که مهمترینش جنگنده باشه بهتون نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
انگار مفهوم خیانت رو نفهمیدین اولا هیچ کشوری مجبور به فروش هیچ محصولی نیست می‌تونه بفروشه یا نفروشه نمیشه کسی رو مجبور به فروش یا خرید کرد. ثانیا متخصصین نظامی کشورمون اونقدر مقتدر هستن که با سربلندی هر سلاحی که بخوان رو میتونن بخرن.
در ضمن اینکه میگی بهتون نمیده نشون میده که نشستی یه گوشه و خودتو ایرانی نمی‌دونی
آخرین اخبار