در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرلندی:

امیرعبداللهیان: جنگ، راه حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست

وزیر خارجه گفت: جنگ، راه حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست. البته از ریشه بحران و اقدامات ناتو برای گسترش نظامی‌گری در منطقه نباید غافل بود.

سایمون کاونی وزیر امور خارجه ایرلند امشب (پنجشنبه ۱۲ اسفند) با حسین اميرعبداللهيان درباره مناسبات دوجانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله بحران اوکراین و مذاکرات وین تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

این سخنان در حالی مطرح‌ می‌شود که رهبر انقلاب سه‌شنبه درخصوص بحران اوکراین گفتند، ما در اوکراین طرفدار توقف و خاتمه جنگ هستیم. اما علاج بحران در صورتی ممکن است که ریشه‌های آن شناخته شود. ریشه بحران در اوکراین، سیاست‌های آمریکا و غرب است که باید آن را شناخت و بر اساس آن قضاوت و اقدام کرد.

آقای امیرعبداللهیان پیش از این درباره تحولات اوکراین در صفحه شخصی خود نوشته بود، بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریکا آمیز ناتو دارد. توسل به جنگ را راه حل نمی‌دانیم. برقرار آتش بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضروت است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنانش درباره بحران یمن گفت: در مورد بحران یمن باید جنگ خاتمه یافته و راه حل سیاسی در اولویت اول قرار گیرد. قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره یمن واقعیات این کشور را در نظر نگرفته و کمکی به حل جنگ علیه یمن نخواهد کرد.

شورای امنیت دوشنبه ۹ اسفند با گسترش ممنوعیت‌های تسلیحاتی علیه جنبش انصارالله یمن موافقت کرد. رسانه‌ها به نقل از رویترز نوشته‌اند شورای امنیت سازمان ملل متحد این رأی را پس از قطعنامه پیشنهادی کشور امارات صادر کرده است.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که سازمان ملل از نقش خود خارج شده و به جنایتکاران خدمت می‌کند.

به گفته هشام شرف عبدالله، صدور قطعنامه‌ای برای اعمال تحریم‌ها علیه یمن که از سوی امارات پیشنهاد شده بود مضحک و شرم آور است.

وزیر خارجه ایرلند گفت: از این قطعنامه حمایت نکرده‌ایم و به دنبال گفت‌وگو در یمن هستیم. معتقدیم که سازمان ملل در کشور‌هایی که شاهد فاجعه انسانی هستیم باید به روند گفت‌وگو‌ها برای حل و فصل بحران کمک کند.

وزیر خارجه ایرلند: همه طرف‌ها در مذاکرات وین تمایل به برداشتن قدم نهایی دارند

سایمون کاونی با اشاره به مذاکرات وین اعلام کرد، در خصوص مذاکرات وین، همه طرف‌ها تمایل به برداشتن قدم نهایی دارند و تلاش بر این است که حداکثر اعتماد و اطمینان برای توافق حاصل شود. مسئله تضمین‌های اقتصادی برای ایران حائز اهمیت است و به عنوان تسهیل کننده قطعنامه ۲۲۳۱، تلاش مضاعفی داشته‌ایم، ایرلند به نوبه خود می‌تواند نقش اطمینان بخشی خود را ایفا کند.

وزیر خارجه ایرلند ۲۵ بهمن به تهران سفر کرده بود و در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان  با بیان این‌که متوجه هستم ایران به خاطر تصمیمات قبلی دولت آمریکا خشمگین باشد، نسبت به اراده طرف‌های غربی برای احیای برجام ابراز اطمینان کرد.

هشتمین دور از مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین از سه‌شنبه ۱۹ بهمن و بعد از تنفس ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است.

امروز نیز علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان جلساتی را با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها و هیات روسیه به ریاست میخائیل اولیانوف در هتل کوبورگ وین دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و ایرلند در این تماس تلفنی بر تداوم رایزنی و مشورت برای پیگیری روند توسعه روابط دوجانبه و‌ مسائل منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
مگه اینکه ثابت بشه چاره ای جز جنگ نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
پس حضرت محمد هم بیخود جنگ میکرد و باید عربا رو ولشون میکرد هر کاری دوست دارن بکنن
آخرین اخبار