چامسکی: حزب جمهوری خواه آمریکا به یک جنبش شورشی افراطی تبدیل شده است

فیلسوف و اندیشمند سیاسی آمریکایی گفت حزب جمهوری خواه بیش از آن که حزبی سیاسی باشد، به یک «جنبش شورشی افراطی» تبدیل شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - نوام چامسکی گفت: حزب جمهوری خواه در چهار دهه گذشته به راحتی از جریان فاصله گرفته و دیگر حزبی سیاسی به معنای سنتی و دیرینه نیست و هر گونه تمایل به دموکراسی را کنار گذاشته است.

به گزارش نیوزویک، فیلسوف و اندیشمند سیاسی آمریکایی در برنامه خبری گفتگومحور اخیر «آپفرانت» در شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: سیاست‌های جمهوری خواهان از زمان ریگان به تمرکز ثروت در میان گروه کوچکی از نخبگان اقتصادی کمک کرده است، اما حزب دموکرات هم از اواخر دهه ۱۹۷۰ دیگر حزب طبقه کارگر نبوده است.

نوام چامسکی این سخنان را در حالی بیان کرد که حزب جمهوری خواه با شکاف بر سر دو رویداد اخیر رو به روست: اذعان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق بر این که قصد داشت نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را باطل کند، و اشاره کنوانسیون ملی جمهوری خواهان به شورش‌های کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان شکلی از «گفتمان سیاسی قانونی».

میچ مک کانل، رئیس جمهوری خواهان سنا گفته است در دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر، هدف اصلی حزب وی اطمینان از این بوده است که دموکرات‌ها نتوانند به هیچ چیزی دست یابند تا مطمئن شوند اوضاع کشور قابل بهبود نیست و سپس بتوانند دموکرات‌ها را که اتفاقاً قدرت را در دست دارند، سرزنش کنند و هم اکنون جمهوری خواهان با انجام این کار می‌توانند به قدرت بازگردند.

صد‌ها قانون و مقررات ایالتی متعلق به جمهوری خواهان است که مربوط به راه‌های مختلف برای اطمینان از این است که بتوانند با حذف آرای طبقه کارگر و محروم به حزب غالب برای همیشه تبدیل شوند. چامسکی می‌گوید که جمهوری خواهان دست کم ۲۶۲ طرح در ۴۱ ایالت برای مداخله در انتخابات ارائه کرده اند.

جاستین لِویت، استاد دانشکده حقوق لویولا که موارد تقلب انتخاباتی را پیگیری می‌کند به رویترز گفت: با اینکه موارد تقلب در آرا بسیار نادر بوده است، جمهوری خواهان در ایالت‌های آمریکا از آن پس با دفاع از تلاش‌های خود برای اصلاح نظام رای گیری اعلام کرده اند به دنبال جلوگیری از تقلب‌های احتمالی مربوط به رای دهندگان هستند.

مؤسسه بین‌المللی کمک به دموکراسی و انتخابات (IDEA) در گزارشی اعلام کرد که اطلاعات نشان می‌دهد که فصل پسرفت دموکراسی در آمریکا دست‌کم از سال ۲۰۱۹ آغاز شده و نقطه عطف تاریخی در آمریکا در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ رقم خورد و آن هنگامی بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مشروعیت نتایج انتخابات این کشور را زیر سوال برد. همچنین کاهش آزادی برپایی تجمعات در جریان اعتراضات تابستان سال ۲۰۲۰ به دنبال کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس آمریکا نیز از دیگر موارد اصلی افول دموکراسی در این کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
جمهوری خواه = قرون وسطایی
آخرین اخبار