رقابت شرکتی چینی با اسپیس ایکس در استفاده مجدد از موشک ها

یک شرکت چینی در تلاش است برای رقابت با اسپیس ایکس، در پروازهایش از موشک استفاده مجدد بهره ببرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - شرکتی چینی در تلاش است تا مثل شرکت فضایی اسپیس ایکس، از موشک‌ها در پرواز‌های مداری استفاده مجدد کند.

به گزارش Interesting Engineering؛ چین می‌خواهد شکاف در سرمایه گذاری‌های خصوصی هوافضا را کاهش دهد. شرکت Deep Blue Aerospace، یکی از جدیدترین شرکت‌های فعال در حوزه فضایی چین است و قصد دارد با استفاده از موشک Nebula-۱ خود تا سال ۲۰۲۳ به یک پرواز مداری دست یابد. طبق گزارش‌های اولیه، این شرکت مانند اسپیس ایکس اکنون می‌تواند قابلیت استفاده مجدد از موشک را اجرا کند. این بدان معناست که اولین پرواز مداری می‌تواند خیلی زودتر از آنچه بسیاری از کارشناسان این صنعت فکر می‌کردند انجام شود و چین را یک قدم به رقبای غربی خود نزدیک‌تر کند.

آرزوی سفر انسان به فضا

در اکتبر ۲۰۲۱، شرکت Deep Blue Aerospace موشک Nebula-M خود را در شهر تونگچوان، استان Shaanxi آزمایش کرد. این موشک تا ارتفاع تقریباً ۳۴۰ فوت (۱۰۳.۲ متر) بلند شد و فرود آمد. این موشک علی‌رغم جهش و تکان خوردن، توانست موقعیت عمودی خود را حفظ کند و فرود موفقیت‌آمیزی داشته باشد.

البته، این در مقایسه با ارتفاعاتی که اسپیس ایکس طی کرده و مسیری که برای مشارکت عمومی و خصوصی در طول پرواز‌های سرنشین دار. بدون خدمه به ایستگاه فضایی بین‌المللی و فراتر از آن گذرانده، بسیار ناچیز به شمار می‌رود. اما این بدان معنا نیست که چین نمی‌تواند با ایلان ماسک رقابت داشته باشد.

موشک چینی

هنگامی که ماموریت Shenzhou-۵ از تلویزیون پخش شد و یانگ لیوی اولین فردی از چین بود که به فضارسید، هو لیانگ از او الهام گرفت. او امید داشت که روزی بتواند در صنعت فضایی کار کند. هو در گذشته با شرکت علوم و صنعت هوافضای چین (CASIC) کار می‌کرد که با دولت این کشور برای ارائه فناوری فضایی در حوزه دفاعی همکاری می‌کرد. اما در سال ۲۰۱۶، هو CASIC را ترک کرد تا در بخش خصوصی کار کند.

شرکت Deep Blue Aerospace در ماه‌های منتهی به آزمایش‌های اخیر، دو کار را برای تکمیل موشک مداری قابل استفاده مجدد نوبلا ۱ انجام داد: اول، پرتاب موفقیت‌آمیز تقریباً ۳۳ فوتی (۱۰ متر) انجام داد و سپس، یک پرتاب تقریباً ۳۳۰ فوتی (۱۰۰ متری). هو گفت: "این کار از نظر فنی، در مقایسه با بازیابی مداری؛ دستاورد بزرگی نیست، اما اولین گام یک شرکت چینی و همینطور ما برای رسیدن به این هدف است. "

پرتاب موشک

گام بعدی هو و شرکت فضایی اش، پروازی تقریبا یک کیلومتری به فضا خواهد بود و نوبلا ام در این پرتاب آزمایش خواهد شد. موشک‌های دیگری نیز در این پرتاب معرفی می‌شوند. مثلا موشک بزرگتری به نام Nebula-۲M که با کمک نوبلا ۱ بلند می‌شود و قادر است تا ارتفاع ۱۰۰ کیلومتر پرواز کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار