برگزاری نشست شورای امنیت با محوریت روسیه و اوکراین

نمایندگان آمریکا و چین در سازمان ملل متحد درباره وضعیت کنونی روابط میان روسیه و اوکراین اظهاراتی مطرح کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان - شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه) نشستی با موضوع مناقشه میان روسیه و اوکراین برگزار کرد و نماینده‌های کشور‌های عضو اظهاراتی مطرح کردند.

طبق گزارش اسپوتنیک، «لیندا توماس-گرینفیلد» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود مدعی شد که وضعیت رابطه این دو کشور بحرانی است.

گرینفیلد با بیان آنکه خطر رابطه روسیه و اوکراین بسیار جدی و وضعیت بحرانی است، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا خطراتی را که ادعا می‌شود در سرتاسر جهان ناشی از رفتار تهاجمی و بی ثبات کننده روسیه است، جدی بگیرد و افزود: «خطر وضعیت کنونی و تهدیدی که اکنون با آن مواجه هستیم در بالاترین حدی است که می‌توان تصور کرد. روسیه قصد دارد تا اواسط فوریه تعداد سربازان خود را در بلاروس به ۳۰ هزار نفر افزایش دهد.»

چین: استقرار نیرو‌های روسیه در مرز اوکراین صلح و امنیت بین المللی را تهدید نمی‌کند

در بخشی دیگر، سفیر چین در سازمان ملل متحد گفت: «چین افزایش نیرو‌های روسیه در مرز اوکراین را تهدید نمی‌داند. روسیه بار‌ها اعلام کرده است که خواهان جنگ با اوکراین نیست. ما درباره اوکراین به دیپلماسی آرام و بی سر و صدا نیاز داریم. برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت برای بررسی تحولات اوکراین، کمکی به حل بحران این کشور و کاهش تنش‌ها نمی‌کند.»

روسیه: این آمریکاست که تهدیدی برای امنیت بین المللی به شمار می‌رود

سفیر روسیه در سازمان ملل نیز با بیان آنکه غرب با ادعای تهدید روسیه برای حمله به اوکراین باعث ایجاد جو متشنج در میان کشورها شده است، افزود: « شما خودتان چنین حمله‌ای را فراخوانی می‌کنید، گویی که انتظار چنین اتفاقی را دارید تا حرف‌هایتان را به واقعیت تبدیل کنید. این آمریکاست که تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی به شمار می‌رود. ده‌ها کشور تاکنون هدف حملات و اشغالگری آمریکا قرار گرفته‌اند. من از همه طرف‌ها به ویژه آمریکا که سند و مدرکی دال بر قصد روسیه برای حمله به اوکراین در اختیار دارند، می‌خواهم آن را ارائه دهند. کشور‌های غربی ادعا می‌کنند تحرکات نیرو‌های ما در قلمرو خودمان بیانگر قصد ما برای انجام حمله نظامی علیه اوکراین است در حالیکه در گذشته چنین حساسیت‌هایی وجود نداشته است. »

سفیر ناتو نیز در بخشی از سخنان خود گفت که آمریکا می‌تواند نیروهایش را برای مدتی در حالت آماده باش نگه دارد.

غرب، روسیه را به تجمع نیرو‌های خود در نزدیکی مرز اوکراین و آماده شدن برای تهاجم متهم می‌کند. مسکو این اتهامات را رد کرده و به فعالیت نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه اشاره کرده است که آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند. وزیر خارجه انگلیس نیز با اتهام زنی به روسیه ادعا کرد که هیچ گزینه‌ای را برای مقابله با حمله احتمالی روسیه به اوکراین رد نمی‌کند.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز در اظهاراتی با رد این ادعا‌ها اعلام کرد که روسیه خواهان جنگ در اوکراین نیست و غربی‌ها هستند که ایده جنگ بین روسیه و اوکراین را برای رسیدن به اهداف خود مطرح کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار