برنامه چین برای استقرار ۱۳ هزار ماهواره در مدار زمین

چین قصد دارد ۱۳ هزار ماهواره را به فضا پرتاب کند و یک ابرصورت فلکی در مدار نزدیک زمین تشکیل دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان - چین برنامه‌های خودش برای پرتاب ۱۳ هزار ماهواره به فضا را فاش کرد و قصد دارد یک ابرصورت فلکی در مدار نزدیک زمین تشکیل داده و اینترنت ۵G را ارائه کند.

به گزارش دیلی میل؛ کشور چین قصد دارد مانند شرکت اسپیس ایکس که ماهواره‌های استارلینک را به فضا فرستاده، حداکثر ۱۳ هزار ماهواره را به شکل یک ابرصورت فلکی در مدار نزدیک زمین مستقر کند. گفته می‌شود که این اقدام بخشی از گسترش اینترنت تلفن همراه ۵G چین است.

جزئیات درباره اینکه این شبکه دقیقاً چه چیزی را پوشش خواهد داد یا چگونه کار خواهد کرد مبهم است، اما هدف این است که شکاف‌های موجود در ارتباطات زمینی را پر کرده و به مناطق روستایی خدمات رسانی کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این فشار مجدد در بحبوحه نگرانی چین در مورد هجوم بین‌المللی برای فرکانس‌ها صورت می‌گیرد که به داده‌ها اجازه می‌دهد از زمین به فضا جریان پیدا کنند.

ماهواره مخابراتی

ابرصورت فلکی ماهواره ای، برنامه ای برای ارائه اینترنت

داشتن یک صورت فلکی برای اینترنت ماهواره‌ای، یک پروژه سطح بالا برای دولت چین در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند باعث ارائه خدمات ارتباطی در سراسر جهان، نه فقط در چین، بلکه در رقابت با اپراتور‌های غربی باشد. یک ابرصورت فلکی از صد‌ها تا هزاران ماهواره تشکیل شده که با هم کار می‌کنند تا تمام مناطق زمین را پوشش دهند. اغلب آن‌ها در چند صد مایلی بالای سطح زمین کار می‌کنند تا خدمات اینترنتی ارائه دهند.

دکل مخابراتی

اکنون صورت فلکی استارلینک با نزدیک به ۲۰۰۰ ماهواره در حال بهره برداری، توسعه یافته‌ترین صورت فلکی ماهواره‌ای است، اما آمازون قصد دارد هزاران ماهواره را به مدار نزدیک زمین پرتاب کند و اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های آن است.

به گفته رسانه‌های چینی، پایگاه مرکزی استقرار این ابرصورت فلکی در چونگ کینگ ساخته خواهد شد. همچنین اکنون شرکت‌هایی که قرارداد ساخت مرکز ماهواره‌ای را در چونگ کینگ منعقد کردند، می‌گویند که این شهر طیف وسیعی از مزایای استراتژیک از جمله نیروی کار و اقتصاد را در خودش دارد.

ابرصورت فلکی چین تا سال ۲۰۲۶ اجرا می‌شود 

اولین جزئیات این ابرصورت فلکی در اواخر سال ۲۰۲۰ منتشر شد، زمانی که دولت چین به منظور استقرار دو صورت فلکی ماهواره‌ای در مدار نزدیک زمین به اتحادیه بین المللی مخابرات درخواست داد. این درخواست "GW" نامیده می‌شود و در مجموع از ۱۲ هزار و ۹۲۲ ماهواره تشکیل شده که در فاصله ۳۱۰ مایلی تا ۷۱۱ مایلی مدار زمین قرار می‌گیرند. هدف از این طرح این است که ماهواره‌ها در طیف وسیعی از باند‌های فرکانسی و در سراسر جهان فعالیت داشته باشند و به کشور‌های مختلف خدمات رسانی کنند.

این طرح، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که تا سال ۲۰۲۶ اجرا می‌شود و خواستار شبکه یکپارچه ارتباطات برای رصد زمین و ماهواره‌های مسیریابی است. چین تاکنون ماهواره‌های رصد زمین را به فضا پرتاب کرده، از جمله دو ماهواره به نام Gaofen که به ادعای چین برای نظارت بر بلایای دریایی، محیط زیست دریایی و حفاظت از آب هستند.

ماهواره چینی

هیچ جزئیاتی در مورد قابلیت‌های ماهواره‌هایی که در ماه نوامبر برای جایگزینی دستگاه‌های نسل قبلی پرتاب شدند، منتشر نشده، اما رسانه‌های دولتی می‌گویند که از آن‌ها برای طراحی شبکه جاده‌ای، بررسی زمین و تخمین عملکرد محصولات کشاورزی نیز استفاده خواهد شد. این ماهواره‌ها با دقتی به اندازه ۵ اینچ، وضوح بی سابقه‌ای دارند. چین همچنین راه اندازی سیستم BeiDou، جایگزین چینی برای سیستم مسیریابی ماهواره‌ای GPS متعلق به آمریکا را تکمیل کرده و آن را در سطح جهانی در دسترس قرار داده است.

این فقط دولت چین نیست که ماهواره‌هایی را به مدار پایین زمین پرتاب می‌کند، بلکه شرکت گلکسی اسپیس مستقر در پکن قصد دارد شش ماهواره ارتباطی را در سال جاری میلادی به فضا پرتاب کند.

به نظر می‌رسد رقابتی بین اپراتور‌های غیردولتی در چین وجود دارد که می‌تواند در نهایت به پروژه جدید ماهواره‌ای ملی تبدیل شود. اداره دولتی علوم، فناوری و صنعت دفاع ملی (SASTIND) این کشور خواستار توسعه منظم ماهواره‌های کوچک است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار