گسترش همکاری‌های دفاعی آمریکا و ژاپن در سایه افزایش قدرت چین

وزرای دفاع و خارجه آمریکا و ژاپن ضمن ابراز نگرانی از افزایش قدرت چین، متعهد شدند همکاری دفاعی بیشتری برای مقابله با پکن داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان - آمریکا و ژاپن امروز (جمعه) نگرانی شدید خود را از قدرت رو به رشد چین ابراز کردند و متعهد شدند در برابر تلاش‌ها برای بی‌ثبات کردن منطقه با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش رویترز، وزرای دو کشور در نشستی مجازی، تلاش‌های چین برای تضعیف نظم مبتنی بر قوانین را عامل ایجاد چالش‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فناوری را برای منطقه و جهان عنوان کردند. بیانیه مشترک وزرای خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن، بیانگر نقش امنیتی ژاپن، به عنوان متحد آمریکا در بحبوحه افزایش تنش‌ها در مسئله تایوان است.

وانگ ون بین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، ضمن محکوم کردن این بیانیه گفت: «ما از دخالت فاحش آمریکا، ژاپن و استرالیا در امور داخلی چین و جعل اطلاعات نادرست برای بدنام کردن چین و تضعیف همبستگی و اعتماد متقابل کشور‌های منطقه ابراز تاسف می‌کنیم و به شدت با آن مخالفیم.»

قبل از مذاکرات، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از انعقاد یک قرارداد دفاعی جدید با ژاپن که واشنگتن و توکیو برای مقابله با تهدیدات نوظهور، از جمله موشک‌های مافوق صوت و قابلیت‌های فضایی برنامه ریزی کرده اند، خبر داد.

گفتنی است، روسیه، چین و آمریکا در حال رقابت برای ساخت سلاح‌های مافوق صوت هستند که سرعت و مانور بسیار زیاد آن‌ها، شناسایی و رهگیری‌شان را مشکل می‌کند. در حالی که همسایگان ژاپن موشک‌های مافوق صوت را آزمایش می‌کنند، توکیو روی فناوری «ریل تفنگ» الکترومغناطیسی کار می‌کند تا این موشک‌ها را هدف قرار دهد.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در ماه اکتبر وعده داد که راهبرد امنیتی ژاپن را برای در نظر گرفتن همه گزینه‌ها از جمله قابلیت‌های حمله به دشمن را بازنگری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار