چین از روسیه و آمریکا خواست ذخایر هسته‌ای خود را کاهش دهند

وزارت خارجه چین ضمن اعلام ادامه مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای خود، از آمریکا و روسیه خواست ذخایر هسته‌ای خود را کاهش دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از‌ ای اف پی، چین امروز (سه شنبه) اعلام کرد که به «مدرن سازی» زرادخانه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

وزارت امور خارجه چین ضمن اعلام این خبر از آمریکا و روسیه خواست تا ذخایر خود را برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای کاهش دهند. 

فو کونگ، مدیر کل بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت: «آمریکا و روسیه هنوز ۹۰ درصد از کلاهک‌های هسته‌ای روی زمین را در اختیار دارند، آن‌ها باید زرادخانه هسته‌ای خود را به شیوه‌ای غیرقابل برگشت و الزام آور کاهش دهند».

فو در پاسخ به اتهامات واشنگتن گفت: «اظهارات آمریکا مبنی بر اینکه چین به شدت توانایی‌های هسته‌ای خود را افزایش می‌دهد نادرست است. چین همیشه سیاست شروع کننده نبودن را اتخاذ کرده است و ما توانایی‌های هسته‌ای خود را در حداقل سطح مورد نیاز برای امنیت ملی خود حفظ می‌کنیم».

روز گذشته پنج قدرت هسته‌ای شامل چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و انگلیس با امضای بیانیه‌ای متعهد شدند از تسلیحات هسته‌ای خود علیه کشور‌های دیگر استفاده نخواهند کرد و تنها برای بازدارندگی و دفاع به کار گرفته خواهند شد.

سیاست چین در استفاده از موشک‌های هسته‌ای خود آن است که حمله‌ای را شروع نکند و در صورت تجاوز به خاک این کشور، تسلیحات خود را به کار خواهد برد. این کشور همچنین متعهد شده است که در هیچ زمان و تحت هیچ شرایطی از سلاح‌های هسته‌ای علیه کشور‌های فاقد سلاح هسته‌ای یا مناطق عاری از سلاح هسته‌ای استفاده یا تهدید به استفاده از آن‌ها نکند.

 دکترین نظامی روسیه نیز این است که کشور تنها برای پاسخ به حمله هسته‌ای دشمن و سایر سلاح‌های کشتار جمعی از تسلیحات خود استفاده خواهد کرد.

پکن: قدرت هسته‌ای ما از سوی ماهواره‌های آمریکایی رصد نمی‌شود

مدیر کل بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین گفت که واشنگتن باید از ارزیابی زرادخانه‌ی هسته‌ای چین با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای خودداری کند.

اظهارات این مقام چینی در پاسخ به اطلاعات و اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های آمریکایی مبنی بر ساخت دست کم سه سایت برای موشک‌های بالستیک قاره پیما مطرح شد.


بیشتر بخوانید:

نگرانی آمریکا از ساخت سیلو‌های جدید موشکی در چین


فو کونگ درادامه اعلام کرد گزارش‌های منتشر شده درباره این سه سایت متناقض است و نشان دادن مقیاس قدرت هسته‌ای چین براساس این تصاویر موفقیت آمیز نیست.

رسانه‌های آمریکایی گزارش‌هایی از سایت‌های موشک‌های بالستیک قاره پیما ارتش چین منتشر کردند؛ روزنامه واشنگتن پست گفته چین ۱۱۹ سکوی پرتاب موشک را نزدیکی شهر یومین در استان گوانژو ساخته است.

در این زمینه روزنامه نیویورک تایمز نیز از مین‌ها و تونل‌هایی در منطقه خود مختار سین کیانگ پرده برداشته است. در این منطقه هم چنین بیش از ۱۰۰ موشک جدید از نوع دانگ فنگ ۴۱ وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار