فردا جلسه رای‌گیری برای تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه از برگزاری جلسه رای‌گیری برای تصویب کلیات بودجه دولت ۱۴۰۱خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس یازدهم درباره جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون گفت: فردا جلسه رای گیری برای تصویب کلیات بودجه دولت برای سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

به گفته زارع، جلسه عصر امروز درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی و حذف آن به صورت کلی بود که به جای این ارز ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری اشتغال در اختیار صندوق کارآفرینی امید در هر استان تعلق می‌گیرد که البته نام این صندوق به صندوق پیشرفت و عدالت تغییر خواهد کرد.

تخصیص قیر رایگان به وزارت راه شهرسازی، بنیاد مسکن، مدارس، بسیج و شهرداری‌ها به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان در مجلس مصوب خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، مسئله بعدی فروش نفت بود که ۴۰ درصد از سهم فروش نفت به صندوق توسعه ملی می‌رود، ۱۴ و نیم درصد به وزارت نفت و دولت از ۴۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی ۲۰ درصد را بر اساس بودجه سال بعد استقراض خواهد کرد.

زارع گفت: راه کار‌های کاهش تورم نیز در سال آینده توسط نماینده دولت تشریح شد. دولت همچنین اعلام کرد اگر ارز ترجیحی باقی بماند ۲۷ درصد به تورم افزوده و اگر حذف شود ۷ درصد به تورم افزوده می‌شود.

برنامه محوری و اصلاح شیوه تخصیص ارز در راستای اصلاح ساختار بودجه بوده و افزایش سرمایه بانک‌های دولتی، کاهش بدهی دولت به بانک ها، حذف تسهیلات تکلیفی بانک ها، افزایش رشد اقتصادی و مثبت شدن این رشد، تولید و اشتغال، سرمایه گذاری به گفته زارع از برنامه‌های دولت در بودجه است.

لایحه بودجه ۲۱ آذر از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد.

زارع از برنامه جدید دولت برای سرمایه گذاری ۳ هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان خبر داد که قرار است ۹۰۷ هزار میلیارد آن را بانک‌ها بدهند، ۵۶۲ هزار میلیارد بازار سرمایه، بودجه عمومی دولت ۲۵۲ هزار میلیارد، شرکت‌های دولتی ۴۳۵ هزار میلیارد، صندوق توسعه ملی ۱ و نیم میلیارد دلار، بخش خصوصی ۱۸۱ هزار میلیارد و منابع خارجی ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کنند تا به سمت رشد اقتصادی ۸ درصدی حرکت کنیم. سال آینده بهره مالکانه ۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که تاکنون دولت ۱۷ هزار میلیارد تومان وصول داشته است. بحث بهره مالکانه، فروش مازاد دارایی‌ها و مازاد مالیات استان‌ها در اختیار صندوق پیشرفت و عدالت برای بحث اشتغال و رشد اقتصادی استان‌ها قرار می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس از اعتبار ۳۲ هزار میلیارد تومان طرح‌های اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان‌ها به ۱۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده و رشد چهار برابری داشته خبر داد و گفت: در مجموع اعتبارات استان‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۰۸ درصد افرایش داشته است.

بر اساس قانون جدید مجلس، لایحه بودجه به صورت «دو شوری» بررسی می‌شود که در صورت رد کلیات لایحه بودجه در نشست علنی مجلس، دولت باید لایحه خود را اصلاح کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفت: اعتبارات آب در سال جاری ۹۳۰۰ میلیارد تومان بود که در بودجه سال آینده به ۲۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. ۱۰ هزار میلیارد تومان برای شبکه ملی ارتباطات اختصاص یافته و در مجموع نسبت بودجه عمرانی به بودجه جاری در سال ۱۴۰۱ به ۱۸ درصد پیش بینی شده که امسال ۱۴ درصد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار