بخشی از آنچه در مجلس ۱۲ دی ۱۴۰۰ گذشت؛

تهدید وزیر بهداشت به استیضاح/ رتبه بندی را در کام معلمان تلخ نکنید

بررسی طرح جهش تولید دانش بنیان امروز ادامه داشت و نمایندگان، به بررسی کاهش گازبهای کوره‌های آجرپزی فوریت دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دقایقی پس از ساعت ۸ صبح نشست علنی امروز مجلس آغاز شد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی نطق پیش از دستورش را به فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه اختصاص داد. قالیباف حاج قاسم سلیمانی را یک مکتب و شاگرد اول مکتب امام خمینی(ره) معرفی کرد و بزرگترین ظلم به او را کاهش دادن جایگاهش از یک مکتب به سطح یک ژنرال شجاع و فرد مبارز دانست.

رئیس مجلس گفت آمریکا در آستانه اخراج کامل از خاورمیانه قرار گرفته که با پشتیبانی ملت‌های منطقه این اتفاق به زودی کاملاً محقق خواهد شد.

دانش بنیان‌ها بیشتر حمایت می‌شوند

بررسی طرح جهش تولید دانش بنیان در نشست امروز ادامه داشت و نمایندگان تا هشتمین ماده این طرح را به سرانجام رساندند. در یک مصوبه، مجلس سازمان برنامه و بودجه کشور را موظف کرد در صورتیکه تعهدات مالی دستگاه‌های اجرایی به واحدها و مؤسسات مالی تحت حمایت این طرح به تعویق افتاد، مستقیماً تعهدات مالی را از بودجه همان دستگاه اجرایی تأمین کند و دانش بنیان‌ها کمتر نگران تأمین بودجه‌هایشان باشند. 

ماده بعدی این طرح، شیوه واگذاری دستاوردهای پژوهشی و حق بهره‌برداری از آنها به شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان را مشخص کرد. نمایندگان موافقت کردند دستگاه‌های اجرایی ماده پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری مانند وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت های دولتی و همچنین، دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی با شرایطی اجازه داشته باشند بخشی از دارایی‌های فکری، دستاورد‌های پژوهشی و حق بهره‌برداری از آنها را برای بهره برداری علمی و پژوهشی واگذار کنند.

در این مصوبه، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره‌برداری از آنها پس از رضایت کتبی مؤلف، پدیدآورنده، مخترع و دارنده حق، می‌تواند در اختیار «شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحد‌های فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و یا افراد فعال در انجام پروژه‌ها اعم از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران» قرار بگیرد. البته این واگذاری بلاعوض در جهت تجاری سازی دستاوردها صورت می‌گیرد که موارد امنیتی و محرمانگی باید رعایت شود.

طرح جهش تولید دانش بنیان

علاوه بر واگذاری، برای تجاری سازی یافته‌های علمی، راهکار انعقاد قرارداد مشارکت با کارآفرینان هم در متن طرح جهش تولید دانش بنیان پیش بینی شد.

پس از تعیین سازوکار حمایت از کالاهای ایرانی، تولیدات و خدمات شرکت ها و موسسات دانش بنیان، نمایندگان موافقت کردند دایر کردن دفتر شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی مالکان «استفاده غیر تجاری» باشد. مجلس به فکر تأمین آب و برق و گاز و امکانات مخابراتی دانش بنیان‌ها هم بود و مصوب کرد وزارتخانه‌های نیرو، نفت و ارتباطات و فناوری که قبلاً مکلف به تأمین امکانات یاد شده برای شهرک‌ها، نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تا درب واحدهای صنعتی و معدنی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و معدنی و منطقه ویژه اقتصادی بودند، حالا پارک‌های علم و فناوری را هم به این فهرست اضافه کنند.

نمایندگان به دستگاه‌های اجرایی هم اجازه دادند تا با رعایت قوانین و مقررات، املاک، زمین و ساختمان‌هایشان را بدون واگذاری مالکیت برای استقرار شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای خلاق، در اختیار این گروه‌ها قرار دهند.

جایگزین شدن «شورای راهبری فناوری‌‌ها و تولیدات دانش بنیان» به ریاست رئیس جمهور برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و پیگیری اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات هم از دیگر مصوبات امروز مجلس بود.

فوریت‌دهی به بررسی کاهش گازبهای کوره‌های آجرپزی

نماینده‌ها پس از رسیدگی به بخشی از طرح جهش تولید دانش بنیان، دستور کار بعدی را آغاز کردند. در جلسه امروز موافقت شد بررسی کاهش هزینه گازبهای کوره‌های آجرپزی با فوریت صورت بگیرد. این مصوبه در قالب یک استفساریه مطرح شد و نمایندگان خواستار تفسیر یک بند از تبصره نخست قانون بودجه ۱۴۰۰ بودند. 

در این استفساریه که یک فوریت آن مصوب شد، هزینه گازبهای کوره‌های آجرپزی به یک سوم کاهش خواهد یافت و بر اساس کسب و خدمات و تجاری محاسبه می‌شود.

در قانون بودجه ۱۴۰۰ نرخ سوخت واحد‌های پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحد‌های تولید فلزات و کانی‌های فلزی برابر ۳۰ درصد، واحد‌های سیمانی برابر ۱۰ درصد و سایر صنایع به غیر از نیروگاه‌ها هم برابر۱۰ درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی تعیین شده بود. 

نشست علنی امروز مجلس

۶ قانون برنامه توسعه ما را به کجا رسانده؟

با آغاز نطق نمایندگان، مهدی عسکری نماینده کرج، فردیس و اشتهارد پشت تریبون آمد و از تورم قوانین در کشور انتقاد کرد. او گفت که کشور بیش از یکصد هزار مقرره و ده هزار عنوان قانونی دارد اما به کجا رسیده است؟ این نماینده این حجم از قوانین و مقررات را باعث سردرگمی، ابهام و کاهش ضریب اجرا و نظارت دانست و پرسید: ۶ قانون برنامه توسعه ما را به کجا رسانده؟ قطب نمای حرکت توسعه کشور به سمت غرب بوده و یا با مختصات بومی، ملی و آیینی ما تنظیم شده است؟

عسکری به وضعیت آب و محیط زیست هم گریزی زد و گفت که «مدیریت سازه ای، سدسازی و پروژه های انتقال آب ما را به کجا رسانده؟ مدل توسعه شهری و بلندمرتبه سازی خلاف با فرهنگ تبعات اجتماعی خوبی بر جای نمی‌گذارد. کلانشهرهایی که هوایی برای تنفس و راهی برای عبور ندارند.»

لیست تصمیم‌های غلط مسئولان روی میز نماینده بندرعباس

منصور آرامی نماینده بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی در فرصت نطقش لیستی از تصمیم‌های اشتباه رؤسای جمهور و وزیران در بیش از چهل سال گذشته ارائه کرد. او گفت «نبود انضباط و شفاف سازی مالی و بودجه ریزی، اصلاح نکردن نظام بانکی، اصلاح نکردن نظام مالیاتی، بی توجهی به اصلاح ساختاری و مبارزه سیستمی با فساد اداری،تعیین تکلیف نکردن درآمد و هزینه شرکت‌های دولتی، بی توجهی به تخریب محیط زیست، نبود اطمینان بخشی به سرمایه گذاری خارجی، بی توجهی به نقش بهره‌وری در اقتصادی، کم توجهی به اقتصاد غیر نفتی، نبود تصمیم قاطع در موضوع چابک سازی و کاستن از هزینه جاری دولت، اصلاح نکردن صندوق‌های بازنشستگی، بی توجهی به مطالعات آمایشی، بی توجهی به ابر پروژه های عمرانی و بی توجهی به عدالت محوری در حوزه نیروی انسانی» تصمیم‌هایی بوده‌اند که به ویژه در مدیریت اجرایی و اقتصاد موجب ناکارآمدی دولت‌ها شده و برای مردم به هیچ وجه قابل دفاع نیست. 

این نماینده همچنین یادآوری کرد که هرمزگان با ظرفیت فوق العاده‌اش از دریا آمار بیکاری بالایی دارد و نشان می‌دهد صنایع دریایی، شیلاتی، گردشگری دریایی، شیرین سازی آب دریا، کشاورزی مبتنی بر آب شور، بنادر، ترانزیت و ده‌ها صنعت دیگرش فراموش شده‌اند.

نشست علنی 12 دی 1400 مجلس

رتبه بندی را در کام معلمان تلخ نکنید

نماینده اردبیل، نیر،نمین و سرعین از تقسیم منابع و اعتبارات بودجه‌ای انتقاد کرد. صدیف بدری گفت که تقسیم کلاسیک منابع و اعتبارات بر اساس جمعیت منطقی نیست. او گریزی به رتبه بندی معلمان زد و به وزیر آموزش و پرورش گفت «حوصله معلمان از گفتار درمانی به سر رسیده است. رتبه بندی را در کام معلمان تلخ نکنید، اجرای ناقص و فرمایشی رتبه‌بندی، توهین به معلمان است. آقای نوری؛ دیر آمدید ولی زود شروع کنید تا اعتماد معلمان فرهیخته به بزرگترین وزارتخانه کشور احیا شود؛ معلمان مدارس غیرانتفاعی را تعیین تکلیف کنید.»

پرونده کرسنت چه شد؟

درخواست از رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده کرسنت، بخشی از تذکر مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن بود که گفت نمایندگان ۲۶۰ امضا برای این درخواست جمع کرده بودند و تاکنون اتفاق خاصی برای رسیدگی به آن رخ نداده است.

تهدید وزیر بهداشت به استیضاح

کمال حسین پور نماینده پیرانشهر و سردشت هم وزیر بهداشت را به استیضاح تهدید کرد و در تذکر شفاهی‌اش از توزیع ناعادلانه اعتبارات و عملکرد نادرست عین‌اللهی گلایه کرد. او گفت که برنامه‌های وزارت بهداشت در بهداشت عمومی و ارتقاء سطح آن بسیار ضعیف و ناکارآمد است، برنامه‌های ارائه شده وزیر در زمان رأی اعتماد کنار گذاشته شده و اراده‌ای هم برای تحقق وعده‌هایش در بدنه وزارتخانه دیده نمی‌شود.

دومین نشست علنی این هفته مجلس سه شنبه برگزار می‌شود.

ابراهیم اسدی بیدمشکی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۳ دی ۱۴۰۰
مشکل این است که کاری انجام نشده زمین و زمان خبر دار می شوند درباره حقوق معلمان در حالی که سایر ادارات اینگونه نیستند .
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۰۹:۲۷ ۱۳ دی ۱۴۰۰
در این کشور فقط معلم ها مشکل معیشتی دارند که میخواهید تا ۷ میلیون به حقوقشان اضافه کنید معلم هائی که یکسره در تعطیلات و تفریح هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۳ دی ۱۴۰۰
وزارت بهداشت اگر ریگی در کفش ندارد چرا آمار عوارض واکسن را منتشر نمیکند؟ مثلا بگوید از تلفات امروز چند نفرشان واکسن زده اند و چند نفر نزده اند!
وارد کردن چندتا کد ملی در سامانه واکسن که کار سختی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۲ دی ۱۴۰۰
آقای نوروزی نماینده محترم شهرستان علی آباد به جای دست به کمر زدن با نماینده های دیگه یه فکری به حال پیشرفت شهر و دیگر برنامه های عقب افتاده کن عجب جستی هم گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۳ دی ۱۴۰۰
جز دست به کمر زدن کاری بلد نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۲ دی ۱۴۰۰
چه خبر از وعده های آقای عین اللهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۱۲ دی ۱۴۰۰
این وزیر بهداشت را هرچه زودتر استیضاح کنید، بازیرکی و موذیانه از زیر افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی دَر رفت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۲ دی ۱۴۰۰
پس قانون شفافیت چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۳ دی ۱۴۰۰
قانون رو لولو برد
آخرین اخبار