بیانیه مقتدی صدر درباره خروج نظامیان خارجی از عراق

رهبر جنبش صدر عراق برای محقق شدن خروج تمام نیرو‌های خارجی از این کشور اعم از مستشاران، شروطی را اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر عراق امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که خروج نظامیان و مستشاران خارجی از این کشور باید واقعی باشد و برای تحقق این امر شروطی را مشخص کرد.

صدر که اخیرا در انتخابات پارلمانی عراق اکثریت آرا را به خود اختصاص داده، در بیانیه‌ای توییتری اعلام کرد: « پایان ماموریت نظامیان ائتلاف بین المللی با فرماندهی آمریکا، مستلزم شرایطی است و ابتدا باید یک درخواست رسمی و قانونی برای تصویب به شوارای امنیت ارسال شود.»

از جمله شروطی که صدر اظهار کرد، شامل شناسایی مقر، تخلیه پایگاه‌های نظامی و تحویل آن‌ها منحصرا به ارتش عراق است. هرگونه حضور نظامی و امنیتی در داخل سفارت آمریکا ممنوع است و نیرو‌های رسمی عراق متعهد به انجام این کار هستند و  نمایندگی دیپلماتیک متقابل بین دو کشور باید متوازن و مطابق با قوانین دیپلماتیک بین المللی باشد. تعداد افراد حاضر در سرزمین‌های عراق با توجه به نیاز هر تخصص تعیین شود.

مقتدی صدر با تاکید بر لزوم احترام به حریم هوایی عراق و عدم استفاده از این حریم مگر پس از تایید دولت عراق، خاطرنشان کرد: «عراق یک کشور کاملاً مستقل است و هر توافقی که خارج  از خاک آن انجام شود بی اعتبار است.»

رهبر جنبش صدر همچنین اظهار داشت که این مرحله مقدمه‌ای برای پایان دادن به تمام حضور خارجی اعم از مستشاران و ... در آینده تلقی می‌شود و نخست وزیر باید این امر را اجرا کند تا پایان مؤثری برای اشغال تلقی شود.

فرماندهی عملیات مشترک عراق چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تمامی نیرو‌های خارجی که دارای ماموریت‌های رزمی هستند کشور را ترک کرده اند. در ۹ دسامبر، مقامات عراقی پایان ماموریت‌های رزمی نیرو‌های ائتلاف بین المللی در این کشور را اعلام کردند.

طبق قانون پارلمان عراق که پس از اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس تصویب شد، تمام نیرو‌های خارجی باید خاک عراق را ترک کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار