شکل گیری بزرگترین تشکل شیعه در عراق به شرط موفقیت در مذاکرات چارچوب هماهنگی

رهبر جریان صدر عراق، سران چارچوب هماهنگی احزاب و شیعیان عراق را برای رایزنی درباره نتایج انتخابات پارلمانی این کشور به نشستی دعوت کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق از سران ائتلاف‌های الفتح، العقد الوطنی و جنبش عصائب اهل حق دعوت کرد تا برای رایزنی درباره اتفاقات اخیر پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی این کشور، نشستی برگزار کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رسانه‌های محلی عراقی اعلام کردند که مقتدی صدر از شماری از روسای ائتلاف‌های چارچوب هماهنگی معترض به نتایج انتخابات  دعوت کرد تا در محل اقامت او در استان نجف دور هم جمع شوند. او از هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح، فالح الفیاض رئیس ائتلاف العقد الوطنی و قیس الخزعلی رئیس جنبش عصائب اهل الحق برای حضور در این نشست دعوت به عمل آورد. طبق گزارش رسانه‌ها مقتدی صدر از نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون برای حضور در این نشست دعوت نکرده است.

در این نشست قرار است  به بحث و گفتگو‌های صورت گرفت بین مقتدی صدر و چارچوب هماهنگی در نشست قبلی در منزل هادی العامری در خصوص تشکیل پارلمان و دولت ادامه دهند.

وائل الرکابی، عضو کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، با اشاره به برگزاری این نشست، گفت: «شکل گیری بزرگترین تشکل شیعه در عراق به دستیابی به توافقات سیاسی میان چارچوب هماهنگی احزاب و جناح‌های شیعه عراق و جریان صدری در الحنانه (محل اقامت مقتدی صدر) در نجف اشرف بستگی دارد.»

به گزارش پایگاه خبری المعلومه از بغداد، وائل الرکابی اعلام کرد پس از دعوت مقتدی صدر رئیس جریان صدر از «چارچوب هماهنگی» برای حضور در نشستی در الحنانه، انتظار می‌رود به زودی گفتگو‌هایی میان مقامات طرفین برگزار شود که این نشست پس از سفر رئیس جریان صدر به بغداد و دیدارش با رهبران چارچوب هماهنگی صورت می‌گیرد.»

 ارکابی در ادامه افزود: «نشست الحنانه در واقع مکملی برای گفتگو‌های بغداد است که با هدف دستیابی به توافق در مورد تشکیل دولت جدید عراق و پس از پیدایش یک چشم انداز متحد و روشن میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر، برگزار خواهد شد. عضو ائتلاف دولت قانون خاطر نشان کرد چارچوب هماهنگی به دنبال تشکیل دولت توافقی است، چون هیچ یک از طرف‌ها و جناح‌ها به تنهایی اکثریت (پارلمان) را در اختیار ندارد و در نتیجه ایده ائتلاف برای تشکیل یک فراکسیون پارلمانی با بیشترین تعداد نمایندگان با هدف جلوگیری از ایجاد بن بست سیاسی در کشور مطرح شد.»

او در انتها تاکید کرد که انتظار می‌رود بزرگترین تشکل شیعه میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر تشکیل شود تا جناح شیعه با یک تشکل متحد و یکپارچه در مسیر تشکیل دولت جدید عراق پیش برود.

پنجمین انتخابات پارلمانی عراق در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) برگزار شد. در این انتخابات جریان صدر به ریاست «مقتدی الصدر» بیشترین کرسی‌ها را کسب کرد و سایر ائتلاف‌هایی که در دوره‌های قبل کرسی‌های بیشتری کسب کرده بودند، نتیجه عکس داشتند. گروه‌های مقاومت معتقدند در جریان انتخابات تقلب شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار