آقازاده دافساری:

قانون نظام‌وظیفه پس از بازنگری به نفع سربازان غایب نیست/ ارفاقاتی پیش‌بینی شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت قانون نظام‌وظیفه پس از اصلاح قطعاً به نفع سربازان غایب نیست.

سید علی آقازاده دافساری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که قانون نظام وظیفه پس از بازنگری و اصلاح قطعاً به نفع سربازان غایب نیست و محدودیت‌های این گروه را بیشتر خواهد کرد.

سید علی آقازاده دافساری یادآوری کرد برای سربازان غایب و متأهل و کسانی که دچار برخی مشکلات هستند، ارفاقاتی پیش بینی شده است.

کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حال بازنگری و اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی است که به گفته رئیس این کمیته، قانون حوزه نظام وظیفه در آینده‌ای نزدیک ساماندهی می‌شود.

برخی نمایندگان مجلس یازدهم خواستار تغییر قانون مربوط به سربازی و تبدیل رویکرد نظام وظیفه از شیوه کنونی به «سربازی حرفه‌ای» شده‌اند؛ اگرچه ستاد کل نیروهای مسلح با این رویکرد مخالفت کرده است.

آذر ماه امسال رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود تعدادی از جوان‌هایمان به دلایل مختلف سربازی نرفته‌اند، در نتیجه بعضی می‌گویند سربازی حرفه‌ای مثل بعضی از کشورها. مثلاً طرف می‌رود ۵ سال حقوق می‌گیرد و ۵ سال دیگر اگر می‌خواهد در نیرو‌های مسلح می‌ماند. اگر نخواست می‌رود، بعضی‌ها می‌گویند که خرید خدمت کنیم. اگر یادتان باشد زمانی بچه‌هایی که پدرشان و خانواده‌شان نمی‌توانست ۱۵ میلیون آن موقع را پرداخت کنند، با حسرت و با آه نگاه می‌کردند که همسایه بغلی رفت بعد از ۲۵ روز آموزش، دنبال کار و زندگی‌اش، این باید دو سال برود که به نظر من تبعیض بود. حتی بعضی‌ها می‌گویند سربازی را بفروشید پولش را بدهید به این‌ها که سربازی می‌آیند. یعنی من ۱۵ میلیون، ۲۰ میلیون، ۸۰ میلیون بدهم به شما که می‌خواهید بروید سربازی، به جای اینکه به شما یک و نیم میلیون دو میلیون بدهند پنج میلیون می‌دهند.

تجربه‌گران سربازی در فضای مجازی با انتشار خاطره‌هایشان از برخوردها و تجربه‌هایشان از سربازی و شیوه اجرای قانون آن در ایران انتقاد دارند که از سوی دیگر، ستاد کل نیروهای مسلح خواستار برخورد و رفتار غیر احساسی نسبت به این موضوع شده است.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ماه گذشته خبر داد که پرونده‌ای نظارتی برای شکایت‌های مربوط به سربازی تشکیل داده است.

او یادآوری کرد که این کمیسیون در حال بررسی ابعاد شکایت با هماهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۲۱:۰۵ ۱۲ دی ۱۴۰۰
دل ادم به درد میاد وقتی می بینه کیا قراره در مورد این موضوع تصمیم بگیرن که دو سال از عمرم چطوری صرف بشه
اون دنیایی هم هست ، ما هم خدایی داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۳ دی ۱۴۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۱ دی ۱۴۰۰
به وضعیت حقوق سربازها رسیدگی کنید این حقوقی که به سربازها میدن پول کرایه تاکسی یک ماهم نمیشه. در ضمن سربازهارو بومی کنید تا خرج مخارج کم بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۱ دی ۱۴۰۰
فکر میکردم مجلس انقلابی بیاد مردمی تر میشه، حالا میخوام دستاوردشو در حوزه سربازی بگم.جوانها میگن محدودیت های سربازی اجباری رو ور دارین، درحالی که مجلس قبل محدودیت گواهینامه رو ور داشت و به تعیین تکلیف غایبان ۸ ساله رای داد اینا میگن محدودیت هارو اضافه کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۱ دی ۱۴۰۰
آخه اگر این سربازان رو می بردن و آموزش نظامی درست حسابی می دادن و کارهای امنیتی می کردن ، ادم می گفت والله ستاد کل حق داره
ولی در واقع دو سال از زندگی جوانان به شستن توالت و چمن زنی و پادویی برای فرمانده ها میشه ، این یه ظلم بدیهی هست
دست از سر این بچه ها بردارید ، کاش می دونستید این کار عبث باعث شده که چقدر از نیروهای نظامی ما متنفر بشن جوانان
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۱ دی ۱۴۰۰
کاسه صبر من جوان لبریز شده و کاسه سرم در حالت انفجار قرار دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۱ دی ۱۴۰۰
متاسفانه آقایان مسئول در ستاد کل هیچ جوره پاسخگو نیستن و به قول معروف مرغشان یک پا دارد، بابا منتقدین انقلابی خود نظام مثل حسن عباسی، علی اکبر رائفی پور و بسیاری از عدالت خواهان دلسوز همین نظام که نامشون کمتر شناخته شده ، در مورد سیستم سربازی نقد دارن ولی شما آقایون مسئول حتی نقد این هارو هم به دشمنان انقلاب و چه و چه ربط میدید؟!!! والا از دوستان و آشنایان ما که سربازی گذروندن باتوجه به تجربشون فقط میشه گفت دوران آموزشیش یکم بدردبخور بود، بقیش به معنی واقعی کمه دوران تلف شدن عمر و بیگاری کشیدن مفت و تحقیر و ظلم بود، البته بماند که همین را دوران خودسازی میدانید نه تلف شدن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۱ دی ۱۴۰۰
باید این سه میلیون نفر مشمول غایب تعیین تکلیف بشن یه جورایی و از هجمشون کم بشه میشه رهبر عفو عمومی بده از متولدین پتجاه و چهار تا شصت و چهار یا برای یک سال قانون سه برادری اعمال بشه در هر صورت این سه میلیون نفر مخصوصا دهه پنجاهیا و نیمه اول دهه شصت با داماد و عروس کلی وام و قسط و اضافه وزن خدمت بذو نیستن خدمتم برن غیر اینکه تو دست و پا باشن کاری انجام نمیدن بهترین کار اینه تکلیفشون مشخص بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۱ دی ۱۴۰۰
سربازی را حذف کنید، صبح تا شب داریم کار میکنیم خرج خانواده میدیم.
اگه بریم خدمت تکلیف خانوادمون با این وضع اقتصادی چی میشه؟
United States of America
ناشناس
۰۲:۵۰ ۱۱ دی ۱۴۰۰
کف دس ما مو نداره بیا بکن
Germany
حامد
۰۲:۳۱ ۱۱ دی ۱۴۰۰
انگار سازمان نظام وظیفه ما ی حکومت خودمختاره کسی ن حرفی میزنه ن انتقادی میکنه
مملکت مگه قانون گذار و مجلس نداره اقا
پس من برای چی رای می دم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۱ دی ۱۴۰۰
در این مورد به خصوص، متاسفانه فضا به شدت آکواریومیه و پشت سر رهبری هرکاری که بتونن میکنن تا منافع سازمانی و ارگانی خودشون را تامین کنند! و نظر هیچ نهاد دیگه ای رو به جز خودشون قبول نمیکنن، و استدلالشون هم اینه که میگن ما در امور دیگه ای که وظیفه ی ما نیست دخالت نمیکنیم مثل حوزه ی پزشکی و کسی دیگه ای هم حق دخالت در امور سربازیو نداره و باید متخصصان نظامی تصمیم بگیرند، و مشکل اینجاست که میدونند و قبول دارند که سیستم سربازی نیاز به اصلاح داره ولی حاضر نیستند فعلا این طرح را تغییر بدن و با یک طرح جدید که به نفع کشور و جوانان باشد عوض کنند، و به آینده و مهارت آموزی موکول میکنند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۰۷ ۱۱ دی ۱۴۰۰
در پاسخ به ناشناس
کاملا حق با شماست ، نهاد هایی خود را پشت سر رهبری پنهان می کنند ، این درست است که ما در مسایل نظامی نباید دخالت کنیم اما سربازی فقط یک مسله ی نظامی نیست و ابعاد گسترده ی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی زیادی دارد
مالیات سنگینی که از جوانان توسط ستاد کل با اتلاف وقت دو ساله شان گرفته می‌شود ضربه بزرگ اقتصادی به انهاست ، همچنین سن ورود به بازار کار را شدیدا عقب انداخته و بالا رفتن سن ازدواج از دیگر نقاط ضعف سربازی اجباری است که سربازی حرفه ای هم این مشکلات را رفع می کند و هم نیروهای مسلح را تقویت می کند .
ستاد کل تا ابد نمی تواند ساکت باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۱ دی ۱۴۰۰
همینطوره
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۲۵ ۱۱ دی ۱۴۰۰
با سلام
جناب نماینده ی محترم بجای ترساندن غایبین بهتر است ریشه ای به قضیه نگاه کنید . به راستی چه عواملی باعث شده که نزدیک به سه میلیون غایب داشته باشیم و شاهد کمبود و کاهش سربازان باشیم ؟ بهتر نیست بجای تهدید غایبین ، نگاهی به ستاد کل بیندازید که با این همه تبلیغ از رسانه های مختلف و این همه دریافت بودجه برای مهارت اموزی و تشکیل جلسات متعدد به اینجا رسیده است که سخنگوی نیروهای مسلح بگوید که سرباز کم است !!؟
احتمالا طرح اصلاح شما هم این است که سربازی اجباری را بجای 24 ماه به 30 ماه می رسانیم و بودجه ی مهارت اموزی را ده برابر می کنیم و 200 هزار تومن به حقوق ها با منت اضافه کنیم و کاری می کنیم که حتی برای صدور جواز دفن به کارت پایان خدمت نیاز باشد تا همه برابر باشند .... که این طرح مورد تایید ستاد کل هم هست
فقط یک علی برکت الله کم دارد ...
Iran (Islamic Republic of)
ژولیده
۰۶:۴۹ ۱۰ دی ۱۴۰۰
بادرود فراوان به دلاور مردانی که با جان ودل از این آب وخاک دفاع می کنند دوران جوانی دوران رشد وشکوفائی انسان است که با سد عظیم سربازی متوقف می شود جوانی را که خانواده باخون جگر بزرگ کرده وبا سختی ومشقت هزینه تحصیل اورا پرداخت کرده تا مدرک دانشگاهی بگیرد تا این جوان آینده خود وکشورش را بسازد به سربازی میبرند با آموزش کوتاهی آنها را یا به پاسگی مرزی میبرند وانتظار دارند با کمترین امکانات ونیرو وروحیه در مقابل گلوله اشرار و دشمنان قرار گیرند وجگر گوشه مردم که باخون دل بزرگ شده اگر زنده بماند پس از پایان خدمت با نشکلات روحی وروانی به آغوش خانواده باز گردد یا در پادگانهاا به امربری وپادوئی مشغول شود وشخصیتش زیر پا له شود ویا اگر پارتی داشته باشد وشانس بیاورد منشی ستادهای مختلف شود ودوسال از عمر با ارزش خود را هدر دهد به نظر من باید به نظرمن بایددر این دوران که بیکاری بیداد می کند با استخدام سرباز پیمانی و آموزش کامل آنها به صورت حرفه ای دفاع از مرزها وآب و خاک را باین نیروهای با تجربه بسپاریم وجوانانرا بجای دوسا خدمت سربازی به کارخانه ویا ادارات وموسسات مرتبط با تحصیلشان ببرند که هم آموزش عملی ببینند وهم چرخ اقتصاد مملکت با نیروی کار بسیار ارزان بچرخد به این ترتیب هم از مرزه وآب وخاک بهخوبی دفاع میشود وهم جان جگر گوشه های مردم به خطر نمی افتد وهم عمر جوانان به بطالت نمی گذدرد وعملا شغلی یاد می گیرند وهم چرخ اقتصاد مملکت با نیروی کار ارزان می چرخد وهم برای تعداد زیادی از جوانان کشور بعنوان سرباز پیمانی اشتغال بوجود می آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۰۹ دی ۱۴۰۰
حداقل یکنفر مسئول مهارت آموزی و کلا امور سربازی باشد که پسر خودش این خدمت به قول سرداران مقدس را با معافیت از دست نداده باشه، حتی خدمت آقازاده ها از خدمت بی پول ها و پا برهنه ها هم فرق میکند!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی
۱۴:۰۲ ۰۹ دی ۱۴۰۰
خبرنگاران محترم باشگاه خبرنگاران جوان ، لطفاً گفت و گویی ترتیب دهید با مدافعان سربازی اجباری و دلایل اصرارشان را بر این شیوه سربازی بپرسید ؟ اگر می گویند که این قانون است پس خود چرا جلوی اصلاح قانون را می گیرند ؟ چه حرفی برای گفتن دارند ؟ خود را ولایی می دانند ولی از سیاست رضا خانی دفاع می کنند ؟
عده ای که پسر خود را با غرور معاف می کنند و در تلویزیون نیش خود را باز کرده و به ملت می خندند اگر بودجه ای که برای مسخره بازی به نام مهارت آموزی ( به دوست من با لیسانس معماری مهارت پرورش قارچ یاد داده اند و از مهارت بسته بندی مرغ رو نمایی کرده اند به تازگی) می گیرند را به طرح سربازی حرفه ای اختصاص داده و مالیات لازم را بگیرند مشکل سربازی حل می شود
بقیه ی دوستان هم مرد باشن بجای التماس به بومی شدن مطالبه کنن موضوع سربازی حرفه ای رو
منتظر پیگیری های باشگاه خبرنگاران جوان هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۹ دی ۱۴۰۰
سربازی باید حرفه ای شود و افراد حقوق دریافت کرده و استخدام شوند.نه به این شیوه رضاخانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۹ دی ۱۴۰۰
طنز تلخ اینه که ستادکل میبینه هیچ پشتوانه عقلی و منطقی و حتی شرعی در مورد سربازی نداره، ولی میگه رفتار احساسی نباید باشه تا ما بتونیم نیروی خودمونو به روش رضاخانی و قرون وسطایی و با کمترین هزینه تامین کنیم حالا میخواد جوون خوشش بیاد یا نیاد!!!
United States of America
علی
۱۲:۱۷ ۰۹ دی ۱۴۰۰
اصلا مگه تا حالا موردی هم بوده که ستاد کل موافق کنه ؟ عجیبه واقعا در کجای دنیا فرماندهان نظامی از اینکه بجای ۵ تا سرباز بی انگیزه ،۲ تا سرباز حرفه ای و آماده داشته باشه ناراحت می شن و مخالفت می کنن
تشکیل نیروهای نظامی حرفه ای با تامین بودجه از طریق مالیات عادلانه هم قوای نیرو های مسلح رو افزایش می ده و هم خیلی در رفع مشکل بیکاری و ازدواج جوانان موثره
دوستان هم بجای التماس به اینکه تو رو خدا سربازی مون رو بندازید شهر خودمون ، بهتره مطالبه ی بر حق خودتون رو طلب کنید .
امام حسین زیر بار ظلم نرفت ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۹ دی ۱۴۰۰
اگه می خواهید جوانان به سمت سربازی بیان باید قوانین اصلاح کنید مثلا حقوق افزایش بدین بومی سازی کنید و... .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۹ دی ۱۴۰۰
تو پادگان ها افسرده و سیگاری شدیم ، سربازی راحت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۹ دی ۱۴۰۰
حقوق هارا زیاد کنید ، هرچی میگیریم صرف کرایه تاکسی و اتوبوس میشه ،این حقوق اصلا برامون نمیصرفه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۹ دی ۱۴۰۰
محل آموزش و خدمت سربازان را بومی کنید تا خدمت سربازی برای جوانان راحت شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۹ دی ۱۴۰۰
بومی سازی ، افزایش حقوق ، راحت کردن خدمت سربازی و... از مطالبات سربازان است.
آخرین اخبار