استولتنبرگ خواهان افزایش قدرت نظامی ناتو در برابر روسیه شد

دبیر کل ناتو اعلام کرد که کشور‌های عضو این ائتلاف باید قدرت نظامی خود را در برابر روسیه و چین تقویت کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب سایت ناتو، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو امروز در جلسه این سازمان در مورد استقرار نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین سخن گفت.

دبیرکل ناتو ضمن اتهام‌زنی به روسیه و چین مدعی شد: روسیه و چین در حال تضعیف قوانین بین‌المللی هستند.

او ضمن گفت که دموکراسی جهانی در حال افول است و امروزه  اعتقاد کمتری نسبت به نهادهای دموکراتیک وجود دارد.

استولتنبرگ ضمن اشاره به لزوم تقویت نیروهای نظامی ناتو، اتهاماتی را علیه روسیه مطرح کرد. او روسیه را در خارج از کشور «متجاوز» و در داخل «ظالم» خواند و گفت: استقرار نظامی این کشور در مرزهای اوکراین نگران کننده است.

استولتنبرگ گفت: کشورهای عضو ناتو باید مطمئن شوند که ارتش آن‌ها با تجهیزات درست و آموزش درست برای هر تهدیدی آماده است.

دبیرکل ناتو همچنین گفت: در دنیای امروز و با دیجیتالی شدن جوامع، وابستگی کشورها به یکدیگر بیشتر شده است. در این خصوص کشورهای عضو ناتو باید تلاش کنند تا وابستگی خود به گاز روسیه و لوازم دیجیتالی چین را کاهش داده و زنجیره تامین خود را تقویت کنند.

از سوی دیگر، امروز (سه‌شنبه) سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: مقامات آمریکایی کشور ما را با پایگاه های نظامی «محاصره» کرده و اوضاع را در نزدیکی مرزهای ما «تشدید» می کنند.

لاوروف که در رویداد سالانه گفت‌و‌گو برای آینده صندوق حمایت از دیپلماسی عمومی صحبت می‌کرد، گفت: این واقعیت که آمریکا از همه طرف با پایگاه‌های نظامی خود ما را محاصره کرده است، احتمالا حقیقتی است که هر کودک مدرسه‌ای می‌داند.

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که ائتلاف ناتو حضور خود در دریای سیاه و بالتیک را تقویت کرده و تمرکز قدرت نظامی خود در این منطقه را به سه برابر افزایش داده است. او این فعالیت‌ها را «آزمایش قدرت دفاعی روسیه» خواند و گفت قطعا مسکو به آن‌ها پاسخ خواهد داد.

لاوروف در آخر واشنگتن را به خاطر افزایش عرضه تسلیحات به اوکراین محکوم کرد.

گفتنی است سازمان اطلاعات نظامی اوکراین هفته گذشته اعلام کرد که روسیه بیش از ۹۲ هزار نیرو در اطراف مرز‌های اوکراین مستقر کرده است و قصد حمله نظامی به این کشور را دارد. از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرده هرگز طرفدار درگیری در شرق اوکراین نیست و این ادعا را قبول نکرده و نخواهد کرد.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار