آشنایی با یک بیماری شایع در بین کودکان

فوق تخصص عفونی کودکان گفت: بیماری گاستروانتریت که التهاب معده و روده را در پی دارد از جمله بیماری‌های بسیار شایع در بین کودکان خردسال است.

مائده جعفری فوق تخصص عفونی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،گفت: گاستروانتریت به معنای التهاب معده و روده است و منجر به استفراغ یا اسهال می‌شود.

او افزود: در کودکان، گاستروانتریت معمولاً در اثر عفونت اغلب با وجود ویروس ایجاد می‌شود؛ اما می‌تواند به وسیله باکتری نیز ایجاد شود.

فوق تخصص عفونی کودکان در خصوص علائم این بیماری بیان داشت: گاستروانتریت اغلب به طور ناگهانی همراه با حالت تهوع (احساس تهوع در معده)، استفراغ یا اسهال (مدفوع مکرر، شل یا آبکی) بروز می‌کند؛ همچنین ممکن است کودکان تب، کاهش اشتها و درد‌های شکمی نیز داشته باشند.

او تصریح کرد: علائم معمولاً از ۲۴ ساعت تا یک هفته طول می‌کشد که بستگی به علت گاستروانتریت دارد؛ گاهی اوقات اسهال ممکن است کمی طولانی‌تر ادامه یابد.

جعفری گفت: گاستروانتریت می‌تواند ناشی از عفونت با یک انگل باعث اسهال طولانی مدتی شود که می‌تواند متناوب باشد، همچنین خستگی و کاهش وزن را هم به همراه دارد.

او افزود: نگرانی اصلی در کودکان مبتلا به گاستروانتریت این است که ممکن است به دلیل از دست دادن مایعات از طریق استفراغ و اسهال دچار کم آبی (خشک و کمبود آب) شوند، بیشتر نوزادان و کودکان خردسال مستعد کم آبی هستند.

جعفری بیان داشت: علائم اصلی کم آبی، تشنگی و دفع نشدن زیاد ادرار است و در نوزادان، خیس بودن پوشک کمتر از حد معمول بروز می‌کند؛ سایر علائم کم آبی ممکن است شامل خشکی دهان و پوست و احساس ضعف نیز باشد.

او تصریح کرد: علائم کم آبی شدیدتر شامل خواب آلودگی، تنفس سریع یا عمیق و سردی دست یا پا است، کم آبی بدن می‌تواند جدی باشد، بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است کودک شما دچار کم آبی شده باشد، او را در اسرع وقت نزد پزشک ببرید یا او را به اورژانس ببرید.

فوق تخصص عفونی کودکان گفت: اکثر کودکان در عرض چند روز از گاستروانتریت بهبود می‌یابند؛ هیدراته نگه داشتن کودک با تشویق او به نوشیدن مکرر بسیار مهم است، زیرا کم آبی بدن می‌تواند جدی باشد.

او افزود: بیشتر موارد گاستروانتریت در کودکان به وسیله ویروس‌ها ایجاد می‌شود، ویروس‌ها اغلب بسیار مسری هستند و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند، آن‌ها گاهی اوقات باعث شیوع گاستروانتریت در مکان‌هایی مانند مراکز نگهداری از کودکان و مدارس می‌شوند، جایی که کودکان در تماس نزدیک با یکدیگر هستند.

جعفری بیان داشت: از جمله ویروس‌هایی که معمولاً باعث ایجاد گاستروانتریت در کودکان می‌شوند نورو ویروس است که شایع‌ترین علت گاستروانتریت در کودکان بزرگتر است.

او تصریح کرد: گاهی اوقات به آن ویروس استفراغ زمستانی می‌گویند، نورو ویروس باعث استفراغ شدید ناگهانی می‌شود و بسیار مسری است.

او بیان داشت: روتا ویروس شایع‌ترین علت گاستروانتریت ویروسی شدید در کودکان خردسال است؛ آدنو ویروس نیز معمولاً نوزادان و خردسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث تب، استفراغ و اسهال می‌شود.

جعفری گفت: سالمونلا و کمپیلوباکتر باکتری‌هایی هستند که معمولا باعث گاستروانتریت می‌شوند؛ گاستروانتریت باکتریایی معمولاً با خوردن غذا‌ها یا آب آلوده تشخیص داده می‌شود؛ هنگامی که شما به گاستروانتریت از غذا مبتلا می‌شوید ممکن است مسمومیت غذایی نامیده شود؛ برخی از باکتری‌ها سمومی تولید می‌کنند که می‌توانند باعث مسمومیت غذایی شدید و در نتیجه گرفتگی معده و استفراغ چند ساعت پس از صرف غذا شوند.

او افزود: گاستروانتریت همچنین می‌تواند به وسیله انگل‌هایی مانند ژیاردیا ایجاد شود که معمولاً از طریق آب آلوده یا تماس نزدیک با دیگران ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار