روسیه تصاویر ماهواره‌ای بندر بیروت قبل و پس از انفجار را در اختیار لبنان می‌گذارد

مؤسسه فضایی روسیه تصاویری ماهواره‌ای را از وضعیت بندر بیروت قبل و بعد از انفجار آن تهیه کرده و در اختیار مقامات لبنان قرار خواهد داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «تاس»، «دیمتری روگزین» مدیر مؤسسه فضایی روسیه (روس کاسموس) اعلام کرد که این مؤسسه تصاویر ماهواره‌ای مفصلی را از وضعیت بندر بیروت قبل و پس از انفجار آن تهیه کرده است تا برای انجام تحقیقات در اختیار مقامات لبنانی قرار دهد.

این اظهارات روگزین امروز چهارنشبه پیش از مراسم امضاء یادداشت همکاری میان این مؤسسه و خبرگزاری «تاس» برای گشایش یک دفتر در ایستگاه فضائی بین المللی مطرح شد.

مدیر مؤسسه فضائی روسیه گفت: امروز سندی را امضا کردم که شامل تصاویر مفصلی بود که برای پاسخ به نیاز‌های مقامات لبنانی در مورد انفجار بندر بیروت در ماه اوت سال گذشته کافی است.

او تصریج کرد: لبنان به صورت مستقیم این درخواست را از مؤسسه فضایی نکرده بود بلکه از خبرگزاری تاس خواسته بود، اما این مؤسسه از جانب خود و مبتنی بر تصاویری که توسط یک ماهواره در روز انفجار گرفته شده بود، تحلیلی مفصلی را از وضعیت بندر بیروت کمی قبل و بعد از انفجار انجام داده است.

این مسئول روسی با اشاره به اهمیت اطلاعات به‌دست آمده از این‌گونه تحلیل‌ها برای ارزیابی میزان خسارت‌های مادی و فهم ماهیت اتفاق افزود: این تصاویر بی‌نظیر هستند.

این مؤسسه گزارش داد تصاویری که توسط دستگاه "کانوبوس بی" از تبعات انفجار گرفته شده بود، در منابع آزاد پنجم ماه اوت ۲۰۲۰ یعنی روز بعد از انفجار منتشر شده بود.

اواخر ماه اکتبر گذشته، میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان از الکساندر روداکوف، سفیر روسیه در بیروت خواسته بود به مسکو ابلاغ کند که لبنان خواستار دستیابی به تصاویر ماهواره‌ای از منطقه انفجار فاجعه‌‎بار بندر بیروت است.

وی در این درخواست به دست آوردن این تصاویر را کمکی برای کسب اطلاعات بیشتر در راستای تحقیقات قضایی عنوان کرده بود که سفیر روسیه قول داد که درخواست ریاست جمهوری لبنان را به ریاست روسیه برساند تا بر اساس این موضوع اقدام شود.

گفتنی است روز چهارم ماه اوت سال ۲۰۲۰ انفجاری مهیب در بندر مهم بیروت روی داد که به دنبال آن ۲۱۹ نفر جان باختند، حدود ۶۵۰۰ نفر زخمی و بیش از ۳۰۰ هزار لبنانی آواره شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار