ادامه تنش مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان

ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به تیراندازی در مرز‌های مشترک متهم کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز یکشنبه با متهم کردن یکدیگر به تیراندازی در مرز‌های مشترک نزدیک منطقه مورد مناقشه قره باغ اختلافات را تشدید کردند.

اختلاف بر سر همین منطقه سال گذشته باعث جنگ بین این دو کشور رقیب در منطقه قفقاز شد.

وزارت دفاع ارمنستان اواسط امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان‌های نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان در مسیر شرقی مرز مشترک دو کشور اقدام به تیراندازی کردند. این اتفاق موجب تبادل آتش شدید بین نیرو‌های مرزی دو کشور شد.

وزارت دفاع ارمنستان تاکید کرد: «تلاش‌های دشمن را برای مستقر شدن در منطقه متوقف کرده است»، با این حال وضعیت همچنان متشنج است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز به نوبه خود اعلام کرد شنبه شب نیرو‌های ارتش ارمنستان در چندین نقطه مواضع ارتش جمهوری آذربایجان را هدف آتش شدید و غیرمنطقی خود قرار دادند.

یکی از نقاطی که در حملات نیرو‌های ارتش ارمنستان هدف قرار گرفت، بخش کلبجر بود که به مدت سه دهه تحت کنترل ایروان بود، اما باکو در سال ۲۰۲۰ آن را از کنترل ارمنستان خارج کرد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان تاکید کرد برای پایان دادن به اقدامات تحریک آمیز (نیرو‌های ارتش ارمنستان) تدابیر لازم و مناسب را اتخاذ کرده است.

هیچ یک از دو کشور از کشته یا زخمی شدن نیرو‌های خود در این تیراندازی‌ها خبری منتشر نکرده اند.

مقامات منطقه قره باغ روز شنبه اعلام کردند تنها محور مواصلاتی میان ارمنستان و این منطقه جدایی طلب به علت حادثه‌ای که بین دو طرف اتفاق افتاده‏، به طور موقت بسته شده است.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان پائیز سال ۲۰۲۰ به علت اختلاف بر سر منطقه قره باغ در جنگی کوتاه مدت رو در روی یکدیگر قرار گرفتند که بیش از شش هزار و پانصد کشته بر جای گذاشت. این منطقه مورد مناقشه پیش از این نیز علت جنگ خونین دیگری بود که دو کشور را در سال‌های ۱۹۹۰ رو در روی هم قرار داد. مناقشه پائیز گذشته بر سر قره باغ با شکست ارمنستان به پایان رسید و ایروان مجبور شد بخش‌هایی از این منطقه جدایی طلب را واگذار کند.

به رغم این که دو کشور توافق نامه آتش بس امضا کرده اند و نیرو‌های صلحبان روس در منطقه مورد مناقشه مستقر شده اند، تنش‌ها میان این دو جمهوری پیشین شوروی همچنان بالاست.

دو کشور هر از گاهی از وقوع خشونت بین نیرو‌های خود و کشته یا زخمی شدن افراد خبر می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
من به نوبه خودم ارمنستان رو بیشتر دوست دارم درسته که شیعه نیست اما واقعا همیشه با روی باز از ایرانیان استقبال کرده و مردم خوبی داره اما اذربایجان با کمال وقاحت با دشمانان ایران از جمله اسرائیل هم دست شده
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
خب ببینیم شما سیاست مداران کوته فکر ایران دوباره میرید پشت آذربایجان شیعه را میگیرید یا پشت ارمنی های کافر را.دفه قبل که با کوته فکری ضربه زدید به ارمنستان و بعدش هم آذربایجان جوابتان را داد.لطفا این سری پاچه خواری از آذربایجان را بیخیال بشید و به فکر منافع ملی باشید بعد نگاه دینی به کشورها داشته باشید
آخرین اخبار