انتقاد مقام یونانی از توافق نظامی آتن با پاریس و واشنگتن

یک مقام سابق یونانی از توافق دفاعی آمریکا با این کشور انتقاد کرد و نتیجه آن را درگیری با روسیه و چین دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «نیکوس کوتزیاس» وزیر امور خارجه سابق یونان، در مصاحبه اخیر خود از توافق دفاعی میان یونان، فرانسه و آمریکا انتقاد کرد و نتیجه آن را درگیری با روسیه، چین و کشور‌های عرب دانست.

این مقام سابق یونانی در مصاحبه با روزنامه «نیا اگناتیا» امضای تفاهم میان آمریکا و فرانسه با یونان برسر مسائل دفاعی و امنیتی را «تسلیم بدون قید و شرط» دانست و گفت: «یونان باید سیاست خود را چند وجهی کند و به شکل کشوری در بیاید که نقش میانجی را میان شرق و غرب ایفا می‌کند.»

کوتزیاس در بخشی از سخنانش گفت: «یونان باید سیاستی مستقل و چند بعدی داشته باشد، نقش داور را در درگیری‌های میان شرق و غرب ایفا کند، زمانی‌که نقش داور را داشته باشید همه به درخواست‌های شما گوش می‌دهند.»

این مقام سابق یونان همچنین اعلام کرد که هدف یونان از امضای توافق با آمریکا حمایت واشنگتن از آتن در مقابل دشمن مشترکشان یعنی آنکارا بود، اما اولویت آمریکا چیز دیگری است.

او در ادامه افزود: «سوالی که مطرح می‌شود این است که دشمن چه کسی است؟ آیا پایگاه‌های آمریکا برای مقابله با ترکیه و حمایت از یونان است یا برای مقابله با اقدامات موذیانه ترکیه است؟ نه، هدف واشنگتن روسیه است.»

کوتزیاس همچنین تأکید کرد که باید به این مسئله فکر کرد که آیا چنین توافق‌هایی و واگذاری سرزمین یونان به آمریکایی‌ها می‌تواند راهی برای تحریک روسیه و قطع رابطه با چین باشد؟

او در ارتباط با توافق میان یونان و آمریکا نیز گفت: «این توافق در صورتی بهترین حالت بود که تنها بر روی منافع مشترک فرانسه و یونان مانند مناطق دریایی تمرکز می‌شد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
هر کی با طناب غرب بره تو چاه زنده بر نمیگرده
آخرین اخبار