تحلیلگر عراقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اختلاف افکنی، سناریوی جدید دشمن برای عراق

محمد علی الحکیم گفت سناریوی دشمن ایجاد اختلاف داخلی در عراق و به سوی تاریکی بردن منطقه است اما باید بدانند که مقاومت بیدار است.

بر اساس آمار اعلامی از سوی مرکز امور انتخاباتی «صوت» عراق و با استناد به آمار اعلامی کمیسیون عالی انتخابات این کشور، پس از پایان بازشماری بخشی از آرا و شمارش صندوق‌های باقیمانده، تعداد کرسی‌های هر کدام از ائتلاف‌ها و جریان‌های عراقی اعلام شد. جریان صدر با ۷۳ کرسی، ائتلاف التقدم (محمد الحلبوسی) با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) با ۳۴ کرسی، بیشترین تعداد کرسی‌ها را به خود اختصاص دادند.

 با وجود شکایت‌های وارده درباره نتایج انتخابات پارلمانی عراق، بازشماری بخشی از آرا نیز نتوانست نتیجه را چندان تغییر دهد. از سوی دیگر کمیسیون عالی انتخابات عراق اعلام کرده است که، راه اعتراض به همین نتایج نیز همچنان باز است.

اکنون و با توجه به اینکه نتایج انتخابات تا حد زیادی مشخص شده، گروه ها و احزاب سیاسی، رایزنی های پیدا و پنهان میان خود را برای تعیین نخست وزیر و تشکیل دولت جدید آغاز کردند تا براساس توافقات و تشکیل ائتلاف ها، فرد مورد نظر خود را معرفی کنند. حالا چند سوال اصلی مطرح است از جمله آنکه با توجه به نتایج اعلام شده سازوکار تعیین نخست وزیر و تشکیل کابینه  به چه صورتی انجام خواهد شد، براساس رای اکثریت پارلمان؟ یا توافق شیعیان؟ نقش فراکسیون ها و لابی بین احزاب به کجا خواهد انجامید؟

«فراکسیون پیروز در پارلمان»  یا  «فراکسیون پیروز در انتخابات» ؟

محمد علی الحکیم، تحلیلگر عراقی امور سیاسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان درباره برگزاری انتخابات و نتایج آن در عراق گفت: در جریان انتخابات در سال ۲۰۱۰ با اعتراض مردم به نتایج انتخابات، کمسیون عالی انتخابات عراق قرار را بر «فراکسیون پیروز در پارلمان» گذاشت اما بعد از تظاهرات مردم در زمان «عادل عبد المهدی» و قرار بر برگزاری انتخابات زودهنگام این قائده به «فراکسیون پیروز در انتخابات» تغییر رویه داد. همین مسئله انتخابات عراق را با سردرگمی مواجه کرده و موجب شده مسئولان بر سر اعلام نتایج با مشکل و اختلاف نظر رو به رو شوند و به نظر می آید برای تفسیر صحیح این قانون ناچار باید به دادگاه عالی اتحادیه میهنی عراق رجوع شود تا در این باره شفاف سازی لازم صورت گیرد در غیر این صورت دست‌ها برای تقلب در انتخابات باز است.

مدیر خبرگزاری النخیل عراق در ادامه با اشاره به اینکه روز بعد انتخابات، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد ما پیروزیم و خود دولت را تشکیل می‌دهیم و درباره نخست وزیر آینده عراق گفت: احتمالا ما بار دیگر با نخست وزیر‌ی متعادل روبه رو خواهیم شد کسی که بتواند نظر تمامی گروه ها را به خود جلب کند. البته باید این را هم در نظر داشته باشیم که آنگونه که در بین گروه‌های سیاسی شنیده می‌شود هیچ بعید نیست دوباره تمامی فراکسیون‌ها با مصطفی الکاظمی برای بازگشت دوباره به نخست وزیری همراهی کنند. در عراق ما روز به روز شاهد تغییرات در ساز و کارها و سیاست‌های داخلی هستیم.


بیشتر بخوانید:


مدیر خبرگزاری النخیل

چالش در نتایج انتخابات بهانه‌ای برای معلق ماندن اوضاع

این تحلیگر عراقی درباره آینده انتخابات در این کشور  اظهار کرد: با توجه به اینکه جامعه جهانی اعلام کرد که از نزدیک روند برگزاری انتخابات را زیر نظر دارد، اما هر آن ممکن است شورای امنیت بر اساس اختلاف نظرهایی که بر سر نتایج آرا پیش آمده این انتخابات را به رسمیت نشناسد. اگر این اتفاق بیفتد آینده عراق وارد تونلی تاریک خواهد شد. آنچه که در برگزاری یک انتخابات مهم است برگزاری صحیح آن، حضور مردم، نتایج آرا و تشکیل دولت به موقع است، اما می‌بینیم که در عراق ما فعلا در مرحله تایید انتخابات متوقف شده‌ایم. با معلق ماندن اوضاع سیاسی در عراق، ما وارد دوره تشکیل دولت فوق العاده خواهیم شد دولتی که باب میل کشور‌های غربی و عربی است و این روند احتمالا ۵ یا ۶ سال ادامه پیدا خواهد کرد.

عملکرد خجولانه و منفی کمیسیون انتخابات عراق

محمد علی الحکیم در پاسخ به سوالی که پیامدهای این انتخابات چه خواهد بود، توضیح داد: خیلی‌ها دنبال این هستند که عراق از محور مقاومت روی برگرداند. باخت در بسیاری از فراکسیون‌ها پیامد خوبی ندارد و زنگ خطری برای دموکراسی است. انتخابات در  عراق با طعم شیرینی همراه نبوده و ملت آگاه عراق این موضوع را به خوبی درک کرده اند. کمیسیون عالی انتخابات هیچ جواب قطعی در این باره ندارد. اعلام نتایج آرا چیزی شبیه بورسیه شده که در آن کرسی‌ها را از پیش تقسیم می‌کنند. عملکرد کمیسیون انتخابات خجولانه و منفی بود.

تحلیلگر امور سیاسی عراق با تکرار این موضوع که بر اساس قانون اساسی عراق، انتخاب ریاست پارلمان با سنی‌ها، نخست وزیر با شیعیان و رییس جمهور با کردهاست درباره توافق جریان صدر که بیشترین کرسی‌ها را تاکنون از آن خود کرده، گفت: شیعیان باید با توافق و تعامل و اتحاد بر سر انتخاب یک نفر برای نخست وزیری توافق کنند. مقتدی صدر ممکن است که با همراهی و توافق با بسیاری از فراکسیون‌های دیگر که شیعه نیستند بر سر شخص نخست وزیر به اتفاق برسد که این موضوع ممکن است با مخالفت جریان شیعی رو به رو شود و خلاف قانون اساسی است.

میدان بغداد

فتنه داخلی سناریوی جدید دشمن در عراق

محمد علی الحکیم در این باره تاکید کرد: بعضی از کشور‌های خلیجی از جمله عربستان و کشور‌های غرب به دنبال فتنه داخلی در عراق هستند قبلا به دنبال فتنه بین شیعه و سنی بودند اما حالا موضع را تغییر دادند و به دنبال رخنه و ایجاد فتنه داخلی هستند. آنها می‌خواهند برنامه  خود برای ایجاد تنش داخلی در لبنان را حالا در عراق اجرا کنند چرا که جنگ داخلی به نفع رژیم غاصب صهیونیستی است اما باید بدانند که با وجود حضور آیت الله سید علی سیستانی، مرجعیت عالی قدر شیعه در عراق، بزرگان قوم و همسایگی ما با جمهوری اسلامی ایران این فتنه عملی نخواهد شد. دشمن خوب می‌داند ثبات و اسقرار نداشتن عراق به نفع منطقه نیست. دشمنان عراق چه داخلی و چه خارجی تمام این مدت به دنبال برگزار نشدن انتخابات بودند تا جایی که به خود اجازه دادند روی همه گروه‌ها فشار بیاورند.  اهداف و سناریو‌ها در حال حاضر متفاوت و متعدد است. انتخابات در عراق به جا‌های دیگر کشیده شد نمی توان به طور قطع گفت که انتخاباتی پیروز بود یا خیر.

سِرور اصلی انتخابات عراق در امارات قرار داشت که نقشه ای جهانی و به مصلحت رژیم صهیونیستی بود. آنچه که به عنوان نتیجه انتخابات به ما ارائه دادند نتایج آرای حضور مردم عراق در پای صندوق‌های رای نبود. مقاومت بیدار است و خواب آمریکا و اسرائیل برای زمین زدن عراق هرگز تعبیر نخواهد شد.

توقف قطار همکاری رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی در عراق

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: برهم زدن شرایط و اوضاع داخلی در لبنان و حمله به مواضع نظامی سوریه و انفجار مسجد شیعیان در افغانستان و حالا هم که انتخابات عراق، همه این موارد در ارتباط با یکدیگر هستند. دشمن به فکر تضعیف شیعه و بردن منطقه به سوی تاریکی است اما باید بداند که این  ۴ کشور به هیچ وجه حاضر نیستند مثل بحرین و امارات و مصر و اردن در مقابل رژیم صهیونیستی سر تعظیم فرود آورند و با آن همکاری کنند. اسرائیل بداند که  قطار همکاری آن با کشورهای عربی در عراق متوقف خواهد شد.

نه گفتن آیت الله سیستانی به همکاری با رژیم صهیونیستی در دیدار با پاپ فرانسیس،رهبر کاتولیک های جهان فصل الخطاب شیعیان عراق در این باره است. رژیم صهیونیستی با متحد خود به دنبال تشکیل خاورمیانه هستند و برای این هدف دست به هر اقدامی زدند راه اندازی و حمایت از گروه تروریستی داعش، جنگ طایفه‌ای در عراق و.. اما نشد و حالا نیز از فرصت انتخابات سوء استفاده کرده و به دنبال جنگ داخلی میان گروه های عراقی هستند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار