غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ظریف نباید واژه "تعلیق" را حتی در ضمائم برجام می‌پذیرفت/ هدف نظام لغو تحریم‌ها بود و نه تعلیق

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اینکه گفته می‌شود ظریف متن برجام را نخوانده است اشتباه است، اما وزیر سابق امور خارجه ایران نباید استفاده از کلید واژه تعلیق را حتی در ضمائم این توافقنامه می‌پذیرفت.

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات اخیر محمد جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه کشورمان پیرامون برجام، گفت: آقای ظریف در توضیحات اخیر خود اعلام کرد که واژه تعلیق مربوط به ضمیمه برجام و تحریم‌های اتحادیه اروپا بوده است. یعنی قرار شد ابتدا تحریم‌ها تعلیق و سپس لغو شود. اما از ابتدای مذاکرات برجام ما چیزی به نام تعلیق تحریم‌ها یا به تاخیر انداختن اعمال تحریم‌ها را نداشتیم.

وی افزود: از همان ابتدا بحث نابود کردن یا از بین بردن تحریم‌ها مطرح بوده است، بنابراین حتی اگر بحث تعلیق در ضمائم برجام هم آمده باشد قطعا اهداف تیم مذاکره کننده که توسط نظام هم مشخص شده بود را نفی یا نقض می‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: چنانچه که در ادامه هم دیدیم که مبنای عملکرد آمریکا و اتحادیه اروپا بر مبنای تعلیق بود نه بر مبنای لغو تحریم ها، به این سبب که شاهد بودیم که هندسه تحریم‌ها باقی ماند و تحریم‌های یک جانبه آمریکا بلافاصله برگشت و بعد از آن هم شاهد بودیم که اروپا توانست تحریم‌ها را عملا به نوعی علیه ما اعمال کند بنابراین در اینجا واژه تعلیق با وجود اینکه در ضمائم برجام آمده است در نقض عهد برجام کاملا مشخص و مشهود بوده است.

غفاری با اشاره به اینکه برخی می‌گویند که آقای ظریف متن برجام را نخوانده است، تصریح کرد: این چنین نیست که برخی می‌گویند که آقای ظریف متن برجام را نخوانده است، این موضوع چند ماه قبل هم مطرح شده بود و وزیر سابق امور خارجه کشورمان هم اشاره کرده بود نسبت به اینکه در ضمائم برجام و در قبال تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا وضع کرده بود واژه تعلیق آمده است.

وى با اشاره به تحریم هاى ایران، اظهار کرد: ما چند تحریم داشتیم؛ تحریم‌های چند جانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم ی جانبه آمریکا و تحریم اتحادیه اروپا. آقای ظریف گفته بود که واژه تعلیق در قبال تحریم‌های اتحادیه اروپا و در بخش ضمائم آمده است و ظریف هم آن را مطالعه کرده بود، اما مسئله‌ای که وجود داشته و انتقادی که به آقای ظریف وارد است این است که ایشان می‌دانند حدود و ثغور مسئله «تعیلق» و با حدود، ثغور و مصادیق واژه «لغو» کاملا متفاوت و متضاد است .

غفاری اظهار کرد: متاسفانه ما این را دیدیم که حتی در کمیته مشترک برجام حتی در دوران اوباما وقتی ایران نسبت به عدم لغو تحریم‌ها اعتراض کرد و در عمل شاهد بودیم که در نهایت به همان واژه تعلیقی که در ضمائم آمده بود استناد شده بود.


بیشتر بخوانید


این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به درستى یا نادرستى انتقادات وارد شده به ظریف، گفت: از این بابت که گفته می‌شود ظریف متن برجام را نخوانده است و ناآگاهانه بحث تعلیق در متن این توافقنامه به کار رفته است این انتقادات اشتباه است. اما از این بابت که ظریف آگاهانه نباید استفاده از کلید واژه تعلیق را حتی در ضمائم می‌پذیرفت، بحث انتقادات به ظریف درست است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق کشورمان چند سال پس از امضای برجام، دیشب در گفت‌وگویی عمومی اعتراف کرد  "واژه تعلیق چندبار در برجام آمده، اما مذاکره‌کننده برجام به او اطلاع نداده است."

آنچه این اعتراف را در فضای رسانه‌ای کشور جنجالی کرد، این بود که ظریف سال ۹۴ هنگام تصویب برجام در مجلس به نمایندگان اعلام کرده بود که با امضای برجام، تحریم‌ها لغو می‌شوند و چیزی به نام تعلیق در برجام وجود ندارد.

محمدجواد ظریف اخیرا در گفت‌وگویی نیز گفته بود که واژه تعلیق در ضمائم برجام وجود دارد و نه خود متن برجام.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی غزنوی
۰۰:۲۸ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
در متن برجام 4 بار از کلمه Suspend و 12 بار از Implementation و 7 بار از کلمه Ceaseaplication استفاده شده است، یعنی 23 بار استفاده از کلمه تعلیق اضافه بفرمایید 30 بار تکرار کلمه lift که وندی شرمن با تمسخر تیم مذاکره کننده گفت ما از بی اطلاعی تیم ( زبان دنیا بلد ) ایران استفاده کردیم و به جای کلمه remove از کلمه lift استفاده کردیم . بنده شمردم بیش از نیمی از کلمات فوق در متن برجام هست و نه ضمایم . حالا بگذریم که ضمایم برجام جز متن برجام هست و در واقع پرانتز های بزرگی هستند که در متن به آنها اشاره شده و در انتهای متن برجام مفصل توضیح داده شده .
سر فکت شیت هم همین بلا را سر ملت ایران آوردند و آخر معلوم شد فکت شیت آمریکایی ها درست بود نه دروغ های ظریف .بت مقدس ظریف باید شکسته شود تا راه برای محاکمه او باز شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
نتیجه برجام با این شکل مذاکره شد 1500 تحریم (یعنی دو برابر شدن تحریم .) جایی که لبخندهای افراطی و میل به قدم زنی با جان کری کلاه بردار باعث عدم تمرکز مسئول مذاکرات شد ومردم با فقر و بدبختی باید تمام مصیبتها را یه تنه تحمل کنند . پس کو عذرخواهی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۳:۲۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
آقای ظریف مقصر نبود دستور داشت که تاییدی جلو بره،از رئیس خودش وحشت داشت،یعنی باید برجام رو تایید میکرد،
کلمه تعلیق بکنار چند جای دیگه متن برجام هم باز از طرف اونها قابل پیگیری و منحل شدن کل این توافق وجود داشت.
امیدوارم در توافق بعدی دقت بیشتری بشه،
باورتون میشه زلزله ای که زمان رفع تحریم ها رخ داد پس لرزه هاش تا الان ادامه داره و اقتصاد کشورمون رو به حد نابودی برد.
Germany
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
امکان ندارد این حرف ظریف درست بوده باشد چرا که غیر از وزیر خارجه چندین به اصطلاح کارشناس هم ان را خوانده بودند قطعا یا عمدی بوده یا علتش بیسوادی و عدم آگاهی از متون غربی و یا ذوق زدگی از سراب غرب و غرب زدگی بیش از حد و یا وادادگی و یا نهایتا نفوذ عناصر فاقد صلاحیت بوده ولاغیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
مذاکره کنندگان چین و روسیه چرا به ایران اطلاع ندادن؟
اونام نخونده امضا کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
کمبود ظریف کاملا احساس می شود چرا ثرمایه کشور ضایع و تخریب می شود جایگزین برجام شما چه گزینه ای دارید پس رو کنید حال مردم خوب بشه پرا به مشکلات مردم نمی پردازید و این موضوعات بی ارزش دامن می زنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
کجاش بی ارزشه، تعلیق یعنی همون تحریم باشه این چطوری حالتو خوب میکنه؟