گوترش: کشور‌ها نیروهای خود را از لیبی خارج کنند

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: شورای امنیت باید یک برنامه جامع برای خروج نیروهای کشور‌های خارجی از لیبی تدارک ببیند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از عرب نیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر از کشور‌ها خواست تا همه نیروهای خود را از لیبی خارج کنند.

دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد: همه کشورها باید نیروهای خود را از لیبی خارج کنند. آنها با نقض آتش بس موجب ایجاد نا آرامی‌ها در این کشور شده‌اند.

او همچنین از کشور‌هایی که تسلیحات و تجهیزات نظامی به شبه نظامیان ارائه می‌دهند، خواست تا نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل را متوقف کنند. 

گوترش اظهار کرد: حرکت هواپیما‌های حامی موارد لجستیکی در پایگاه‌های هوایی در مرکز لیبی در شهر استراتژیک سرت و منطقه جفرا  بی وقفه ادامه دارد.

دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت خواستار اجرای یک برنامه جامع برای خروج فوری و بدون قید و شرط همه نیرو‌های خارجی از لیبی با زمان بندی مشخص شد.

او همچنین از احزاب لیبی خواست تمام تلاش خود را برای اطمینان از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در ۲۴ دسامبر مطابق با نقشه راه سیاسی که سال گذشته به خصومت‌ها پایان داد، انجام دهند.

نجلاء المنشوق، وزیر امور خارجه لیبی در نشست مشورتی وزرای امور خارجه کشور‌های همسایه لیبی که در الجزایر برگزار شد، سخنرانی کرد.

او گفت: فرآیند امنیتی و نظامی در لیبی، بزرگترین چالش برای خروج این کشور از بحران فعلی است، به ویژه که به سوی زمان برگزاری انتخابات عمومی نزدیک می‌شود.

المنشوق افزود: این شرایط مستلزم حمایت شرکاء و متحدان لیبی از تلاش برای متحد کردن ارتش لیبی تحت فرماندهی مشترک به منظور تقویت حاکمیت ملی لیبی و ادغام گروه‌های مسلح است.

المنشوق گفت: کشور از دخالت‌های ویرانگر دیگر کشور‌ها رنج می‌برد که این دخالت ها، با عرف بین الملل تناقض دارد و باعث تعمیق اختلافات و دامن زدن به مناقشه‌ها می‌شود. هدف از این نشست، ایجاد نظام دموکراتیک سیاسی در چارچوب انتخابات آزاد و سالم در لیبی است، اما تحقق چنین هدفی مستلزم فراهم شدن مقدمات آن یعنی ثبات در کشور است.

لیبی با سقوط رژیم معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ در هرج و مرج فرو رفته است و از سال ۲۰۱۶ با رقابت دو مرجع قدرت رقیب دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت می‌شناسد و مرجع قدرتی که ژنرال خلیفه حفتر محور آن به شمار می‌رود، مواجه است. دولت وحدت ملی در لیبی به ریاست عبدالحمید دبیبه، نخست وزیر در ماه مارس تشکیل شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار