دیدار رییس جمهور اوکراین با بایدن در کاخ سفید

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین قرار است برای دیدار با جو بایدن به آمریکا سفر کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، چهارشنبه قرار است جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید به نشانه همبستگی دو کشور میزبان ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین باشد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: این سفر نشانه حمایت بی دریغ آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در برابر تجاوزات مدام روسیه به این کشور است.

روسیه و اوکراین سالهاست بر سر مسائل سیاسی با یکدیگر اختلاف نظر دارند. روسیه معتقدند است دخالت‌ها و حمایت‌های نظامی آمریکا از دولت کیف به این اختلاف‌ها دامن می‌زند. موضوع امنیت انرژی و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه از جمله موارد اختلاف میان مسکو و کی یف است. 

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی در کتاب توهم بزرگ خود معتقد است سیاست خارجی اشتباه واشنگتن پس از جنگ سرد که مبتنی بر لیبرال هژمونی بود دلیل بروز جنگ گرجستان در سال ۲۰۰۸ و بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ بوده است. مرشایمر بر این باور است قدرت‌های بزرگ نسبت به مرز‌های خود حساسیت بالایی دارند و توهم گسترش لیبرال دموکراسی از سوی آمریکا و تلاش برای الحاق دو کشور گرجستان و اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باعث واکنش روسیه شد.

این استراتژیست برجسته آمریکایی تاکید دارد واشنگتن به جای توهمات لیبرالی باید سیاست خارجی خود را بر پایه های رئالیست بنا کند. هم اینک چین بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا است و واشنگتن باید با خروج از خاورمیانه و کاهش تعهدات خود در اروپا، تمرکز خود را بر مهار پکن در شرق آسیا قرار دهد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار