در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آشنایی با انواع طلاق در قانون؛ طلاق بائن،خلع و مبارات چیست؟

یک وکیل دادگستری درباره انواع طلاق در قانون توضیحاتی ارائه داد.

بهاره فیض وکیل پایه یک دادگستری درباره انواع طلاق در گفت‌وگو با در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق با مرد است و او می‌تواند در هر زمانی با مراجعه به دادگاه و اخد گواهی عدم امکان سازش همسرش را طلاق دهد.

این وکیل دادگستری بیان کرد: زن هیچگاه حق طلاق نداشته مگر اینکه مرد به زن وکالت در طلاق دهد، در این حالت زن از طرف مرد وکیل انجام طلاق خواهد بود. همچینین اگر زن عسر و حرج خود از زندگی مشترک را برای دادگاه اثبات کند دادگاه حکم طلاق صادر خواهد کرد.

فیض توضیح داد: وفق ماده ۱۱۴۳ قانون مدنی دو نوع طلاق داریم طلاق بائن و رجعی که در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع (بازگشت) وجود دارد.

وی گفت: عده مدتی است که تا زمان انقضای آن زنی که عقد نکاحش منحل شده نمی‌تواند شوهر دیگری اختیار کند. طلاق بائن طلاقی است که شوهر حق رجوع ندارد، اصولا تمام طلاق‌ها رجعی هستند مگر در ۴ حالت که وفق ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی بیان شده است.

فیض ادامه داد: طلاقی که پیش از نزدیکی صورت بگیرد، طلاق زن یائسه، طلاق خلع و مبارات تا زمانی که زن به مابذل رجوع نکرده باشد و همچنین سومین طلاق پس از ۳ وصلت متوالی.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: در این ۴ حالت طلاق بائن است بنابر این طلاق خلع و مبارات انواعی از طلاق نبوده و درواقع زیر مجموعه بائن هستند که در آن مرد حق رجوع ندارد.

فیض درباره مابذل توضیح داد: گاهی زوجه به واسطه کراهتی که از شوهر دارد با بخشش مال به مرد خود را از قید زوجیت رها می‌کند، مالی که به این منظور بخشیده می‌شود فدیه یا مابذل نام دارد و میتواند هرچیزی و به هر میزانی باشد مانند عین مهریه، به این طلاق، طلاق خلع گفته می‌شود.

این وکیل دادگستری گفت: در طلاق مبارات زوجین از یک دیگر کراهت دارند، در این حالت نباید فدیه از میزان مهر بیشتر باشد. زن در این دو طلاق (بائن و مبارات) می‌تواند به فدیه رجوع کند (فدیه را پس بگیرد) که در این صورت طلاق دیگر بائن نبوده و به طلاق رجعی تبدیل می‌شود.

وی افزود: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که رجوع زن به فدیه باید پیش از انقضای مدت عده بوده و این رجوع به مرد اطلاع داده شود تا اگر مرد به زندگی مشترک با زن مایل باشد بتواند از حق رجوع خود استفاده کند.

فیض اظهار کرد: بنابر این اگر رجوع زن به ما بذل در لحظات پایانی عده صورت بگیرد و امکان اطلاع دادن به مرد نباشد رجوع زن به مابذل منتفی خواهد بود.

این وکیل دادگستری درباره طلاق توافقی بیان کرد: اگر زوجین به این نتیجه برسند که می‌خواهند زندگی مشترک را پایان داده از هم جدا شوند و راجع به طلاق با هم توافق و تفاهم داشته باشند می‌توانند طلاق را به صورت توافقی انجام دهند.

وی گفت: در این حالت زوجین باید درباره مهریه، اجرت المثل، نفقه، ملاقات فرزند و جهیزیه توافق کرده آن را به دادگاه ارائه دهند. توافق‌های انجام شده برای دادگاه محترم و قابل قبول بوده، این‌ها در حکم دادگاه قید و مطابق آن عمل خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

شرایطی که خانم‌ها در عقد ازدواج باید به آن توجه کنند/ آیا مادر می‌تواند حق ولایت فرزند را بگیرد؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۲۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
طلاق اسمش روش هست به معنی جدایی.قرارباشه طلاق رجعی کنندخب دربیست وچهارساعت شبانه روزموقع ازدواج مگه کنارهم بودندمردکاربیرون رامیکردوزن کارخانه وازهم جدابودن بعدهم فوقش یک ساعت یاهشت ساعت باهم هستن.واسه راننده تریلی متفاوت هست شش ماه امکان داردخارج ازکشوردرجاده باشد.خیلی روی مسئله طلاق وازدواج حساس باشیم درحرم بایددرورودی خانم هاخواهران نباشدودرورودی مردهابرادران نباشد.طلاق عاطفی هم نمیشه بهش گفت یاطلاق توافقی درآینده توگذشته گیرمیکنندوبهش فکرمیکنن وهی میگن ای کاش همدیگررامیدیدیم وغیره.الان هم که همه آمارهم رادارن به لطف موبایل وفضای مجازی.
آخرین اخبار