نقش بی‌بدیل انتقال خون در همبستگی اجتماعی/ لزوم استفاده از فضای مجازی برای افزایش اهدای خون

در حال حاضر شرایط ذخایر خون کشور نسبتاً خوب اما شکننده و مشارکت بیشتری در زمینه اهدای خون سالم توسط مردم لازم است.

 

به گزارش خبرنگارحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، خون و فرآورده‌های خونی یکی از ضروریات بیماران و مصدومان سوانح ترافیکی در دنیا و کشورمان محسوب می‌شود و کمبود ذخایر خونی در گروه‌های مختلف خونی می‌تواند زنگ خطری جدی باشد. مشارکت بالای مردم در امر زیبای اهدای خون سالم به نوعی ترویج فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی محسوب می‌شود. نامگذاری روزی به نام روز جهانی اهدای خون می‌تواند تلنگری برای افزایش مشارکت و ارتقای آمار اهداکنندگان خون سالم در کشورمان باشد.

روز ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) تولد کارل لنداشتاینر کاشف گروه‌های خونی به نام روز جهانی اهداکننده خون (World Blood Donor Day) نامگذاری شده است، از سال ۲۰۰۴ در این روز، با حمایت سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، انجمن بین‌المللی انتقال خون و فدراسیون بین‌المللی سازمان‌های اهدای خون هر سال در یک کشور منتخب مراسم جهانی برگزار می‌شود.

بشیر حاجی‌بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: شعار امسال با عنوان «اهدای خون تو، تداوم تپش قلب جهان» است و این شعار نشان‌دهنده نقش کلیدی اهداکنندگان در ارتقاء سلامت جهان و نجات جان انسان‌ها بوده و از همه مردم در هر نقطه از این جهان درخواست می‌کند که به طور مستمر خون اهدا کنند. تمرکز کمپین امسال بر نقش جوانان در تضمین خون سالم و کافی است.

او با اشاره به اهداف کمپین اهدای خون بیان کرد: ارتقاء ارزش‌های اجتماعی اهدای خون و نقش آن در اتحاد و همبستگی اجتماعی، تشویق جوانان به اهدای خون در فراخوان‌های بشردوستانه و الهام بخشیدن به دیگران برای شرکت در این فراخوان‌ها، استفاده از پتانسیل جوانان در ارتقاء سلامت و تقدیر از اهداکنندگان خون از جمله اهداف این کمپین اهدای خون است.

او بیان کرد: در حال حاضر تقویت و راه‌اندازی کمپین‌های مجازی و استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در دستور کار استان‌ها قرار می‌گیرد. با توجه به تاکید کمپین امسال بر نقش جوانان، توصیه شده است که تقدیر از اهداکنندگان با اولویت‌های تقدیر از جوانترین اهداکننده خون، پلاکت، پلاسما فرزیس، پلاسمای هایپر ایمیون و پلاسمای بهبودیافتگان کرونا در هر استان، تقدیر از رکورد داران اهداکننده خون، پلاکت، پلاسما فرزیس، پلاسمای هایپر ایمیون و پلاسمای بهبودیافتگان کرونا بین ۱۸ الی ۲۵ سال در هر استان انجام شود.

نقش بی بدیل انتقال خون در اتحاد وهمبستگی اجتماعی/ استفاده از ظرفیت های فضای مجازی برای دعوت از مردم جهت اهدای خون/

او گفت: همزمان با برگزاری مراسم در کشورها، در مراسم جهانی با حضور نمایندگان کشورها، سازمان‌های بین‌المللی علاوه بر گرامیداشت این روز و تجلیل از اهداکنندگان برجسته، به بررسی چالش‌ها و فعالیت‌های انجام شده پرداخته، سیاست‌ها و اهداف خود را بیان نموده و نمایندگان کشورهای مدعو به تبادل تجربیات خود می پردازند.

روزانه در تهران ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر موفق به اهدای خون خواهند شد

محمدرضا مهدی زاده مدیر کل انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به روز جهانی اهدای خون و لزوم اهدای خون سالم توسط مردم اظهار کرد: در حال حاضر اهدای خون سالم توسط مردم با توجه به افزایش مصرف فرآورده‌های خونی در کشور و به ویژه در بیمارستان‌های سراسر ایران به امری ضروری تبدیل شده است و معتقدم که افراد باید مشارکت بیشتری در زمینه امر اهدای خون سالم خود داشته باشند.

او ادامه داد: از روز ۲۴ خرداد ماه تا نهم مرداد پویش ۴۷ تا ۴۷ با هدف افزایش میزان مشارکت مردم در حوزه اهدای خون سالم انجام می‌شود و در این مدت از ۲۰۰ نفر از اهداکنندگان مستمر خون تقدیر خواهد شد.
مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه نیاز به خون سالم همیشگی است، بیان کرد: شعار امسال سازمان جهانی خون تحت عنوان «اهدای خون تو، تداوم تپش قلب جهان» است و این نامگذاری با هدف افزایش مشارکت مردم در اهدای خون سالم خودشان است.

مهدی‌زاده تاکید کرد: در مراکز اهدای خون دستورالعمل‌های بهداشتی به طور دقیق اجرا می‌شود و مردم نگران ابتلا به بیماری کرونا در هنگام تزریق خون در مراکز اهدای خون نباشند. در حال حاضر ۱۲ مرکز ثابت اهدای خون از مراجعه کنندگان جهت اهدای خون سالم پذیرش می‌کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر وضعیت ذخایر خون نسبتاً خوب است اما این شرایط ناپایدار و شکننده است. ما نیازمند همه گروه‌های خونی در کشور هستیم اما به گروه‌های او منفی و آن و مثبت نیاز بیشتری در ایران احساس می‌شود.

نقش بی بدیل انتقال خون در اتحاد وهمبستگی اجتماعی/ استفاده از ظرفیت های فضای مجازی برای دعوت از مردم جهت اهدای خون/

مدیرکل انتقال خون استان تهران بیان کرد: در حال حاضر به طور متوسط روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ نفر جهت اهدای خون سالم خود به مراکز انتقال خون سطح استان تهران مراجعه می‌کنند و بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر موفق به اهدای خون خواهند شد.

مهدی‌زاده بیان کرد: در حاضر نیاز بیماران تالاسمی به خون و فرآورده‌های خونی در سراسر کشور از جمله تهران تامین می‌شود و از این بابت نگرانی خاصی وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار