۲۰ پیشنهاد حجت الاسلام علیرضا پناهیان برای احیاء شب قدر

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان پیشنهاد‌هایی برای احیاء بهتر شب قدر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان بیست پیشنهاد برای احیاء شب‌های قدر عنوان می‌کند: اول اینکه شباهت قدر و قیامت را حس کنیم؛ شب قدر مانند روز قیامت است که سرنوشت انسان مشخص می‌شود، تمام گذشته انسان محاسبه و برای آینده برنامه ریزی می‌شود.

دوم این است که امیدوار باشیم و به کم قانع نباشیم خدای مهربان شب‌های قدر را برای جبران همه کاستی‌های ما قرار داده است، برای بخشش گناه ناامید نباشیم و برای رسیدن به هر حاجتی امیدوار باشیم و در دعا به کم قانع نشویم.

سومین پیشنهاد بی قراری برای خداست یعنی بهترین خاطرات عمر خود را در شب‌های قدر رقم بزنیم و شب قدر را برای رسیدن به قرب خدا بی قراری کنیم.

چهارمین پیشنهاد این است که مومنان مثل گنهکاران و گناهکاران مثل مومنان به سمت خدا بروند یعنی مومنان مانند گناهکاران با دست‌های خالی به محضر خدا بروند و گناهکاران مانند مومنان با قلبی مطمئن به محبت و فضل خدا به دعا بپردازند، خدا اگر می‌خواست ما را نبخشد ما را صدا نمی‌زد و اگر می‌خواست سخت بگیرد ثواب شب قدر را انقدر بالا نمی‌برد.

پنجمین پیشنهاد حجت‌الاسلام پناهیان جلب محبت خدا به وسیله محبت به دیگران است یعنی برای دیگران دعا کنیم و دوستانمان را تک تک نام ببریم و محتاجان به دعا را فراموش نکنید. وقتی خدا محبت ما را به دیگران ببیند بیشتر به ما محبت خواهد کرد.

پیشنهاد ششم بزرگواری است؛ دایره دعاهایمان را تنگ نکنیم یعنی برای پیروزی و سرافرازی ملتمان و برای عمران و آبادانی مملکتمان دعا کنیم. همچنین برای محرومان جهان به ویژه مومنان مظلوم منطقه دعا کنیم.

پیشنهاد هفتم رسیدگی به نیازمندان و محبت به بستگان است؛ برای مریض‌ها به ویژه آن‌ها که می‌شناسیم صمیمانه دعا کنیم و به فقیران رسیدگی کنیم.

پیشنهاد هشتم محبت به والدین و دعا برای پدر معنوی جامعه است. از پدر و مادر خود حلالیت بطلبیم و به آن‌ها محبت کنیم. والدین من از دنیا رفتند برای ایشان خیراتی بفرستیم و برای علوفه مقامشان دعا کنیم از اطرافیان حلالیت بطلبیم و تقاضای دعا کنیم برای رهبری که پدر معنوی جامعه است دعا کنیم و برای اجابت دعا‌های ایشان که امام صادق علیه السلام دعا برای رهبری را سفارش فرمودند.

پیشنهاد نهم حجت الاسلام پناهیان طلب معیشت خوب و نابودی فقیر سازان است. یعنی مومنان باید بتوانند از زندگی خوب برخوردار باشند تا در اثر فقر و تنگ می‌شد به گناه نیافتند و از ذکر خدا غافل نشوند.

پیشنهاد دهم حضور در جمع مردم است؛ اگر می‌خواهیم شب‌های قدر به عبادت در تنهایی بپردازیم لا اق بخشی از شب را در میان جمع مردم حاضر باشیم تا به تواضع نزدیکتر باشیم و از نور نیت مومنان بی‌بهره نگردیم.

پیشنهاد یازدهم دعای مناسب حال است؛ از هر ذکر و دعایی که بیشتر دلتان را به خدا متوجه می‌کند استفاده کنید. گرچه اشک شرط مطلق استجابت نیست، اما بهترین شرایط استجابت را فراهم می‌کند.

پیشنهاد دوازدهم تلاوت کمی قران است؛ بهترین صورت‌های قرآن خواندن قرائت قرآن در نماز است از این مودبانه‌ترین حالت قران خواندن غفلت نکنیم و اگر حفظ نیستیم می‌توانیم قرآن را از رو بخوانیم.

پیشنهاد سیزدهم تفکر و محاسبه نفس است؛ این که دلمان از کوتاهی‌های مان بگیرد و حسرت عمر از دست رفته را بخوریم خدا ما را در آغوش خواهد گرفت. خدا دوست دارد همه گذشته ما را جبران کند.

پیشنهاد چهاردهم اندیشیدن به لحظه وداع و مرور وصیت نامه است؛ وصیت نامه هایمان را مرور کنیم و سفر باشکوه آخرت را جدی بگیریم. اگر احساس ترس و تنهایی کردیم به خدا پناه ببریم تا به ما آرامش بدهد، نه این که با غفلت از مرگ آرام بگیریم.

پیشنهاد پانزدهم از فکر و ذکر علی علیه السلام غافل نشویم بخشی از فرصت تفکر را به اندیشیدن درباره امیرالمومنین و رنج‌های او اختصاص دهیم.

پیشنهاد شانزدهم احساس حضور در برابر امام زمان (عج)؛ از ابتدای صبح قدرت خود را در محضر امام زمان و دربارش رحمت خدا ببینیم شب‌های قدر تابستان کوتاه است و کمتر غذا خوردن آمادگی خود را برای بهره‌برداری بیشتر کنیم.

پیشنهاد هفدهم؛ برنامه ریزی برای آینده است. برنامه‌های مختصر، ولی دائمی برای یک سال آینده خود بریزید و از خدا کمک بخواهید که شما را در انجام آن‌ها یاری فرماید. عزم برای تغییر رفتار تثبیت کننده توبه است.

پیشنهاد هجدهم؛ شب قدر سوم شب دعا برای ظهور است. اگر شب نوزدهم را برای توبه وقت می‌گذاریم شب بیست و یکم را به دعا و عرض حاجت می‌پردازیم. بیاید شب بیست و سوم را به دعا برای نجات بشریت و ظهور امام زمان اختصاص بدهیم. وقتی برای ظهور با تمام وجود دعا می‌کنی این امام زمان است که برای تو دعا می‌کند. وقتی برای غربت او اشک می‌ریزی این امام زمان است که برای تو دعا می‌کند.

پیشنهاد نوزدهم؛ دعا برای عاقبت بخیری و شهادت است. برای ختم به خیر شدن خود دعا کنیم و اگر کسی مایل بود برای شهادت خدا را التماس کند. دعا برای شهید شدن عمر کسی را کوتاه نمی‌کند و تنها بر معنویت قدرت روی افراد می‌افزاید و انسان را به سیدالشهدا نزدیک می‌کند.

پیشنهاد آخر زیارت امام حسین است؛ یعنی اگر کسی توانست هرشب به زیارت اباعبدالله حسین برود. اگر نتوانست از راه دور سه بار بگوید «صلی الله علیک یا اباعبدالله »، ثواب زیارت را به او خواهند داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار