تفسیر قرآن؛

شب قدر، شبی که ولایت امیرالمومنین (ع) نازل شد +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱ سوره قدر و همچنین روایت امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

 إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ

ما این قرآن عظیم الشأن را در شب قدر نازل کردیم.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱ سوره قدر

تفسیر آیه ۱ سوره قدر

مفضّل گوید: در محضر امام صادق (ع) از آیه مبارکه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»؛ سخن به میان آمد، حضرت فرمودند: «چقدر برتری آن بر سوره‌های دیگر آشکار است»! عرض کردم: «برتری آنچه می‌باشد»؟ فرمودند: «در آن شب ولایت امیر المؤمنین (ع) نازل شده است». گفتم: «در شب قدری که ما آن را در ماه رمضان امید داریم»؟ فرمودند: «آری! شبی که در آن شب آسمان‌ها و زمین اندازه‌گیری شده و ولایت امیر المؤمنین (ع) در آن تقدیر و معیّن شده است».


بیشتر بخوانید


خداوند، امور عالم را از طریق فرشتگان و با واسطه آنان به انجام می‌رساند؛ لذا در بسیاری از آیات قرآن، فعل‌ها و ضمیر‌های مربوط به خداوند به صورت جمع آمده است. چنانکه در آغاز این سوره می‌فرماید: «إِنّا أَنْزَلْناهُ» ما قرآن را نازل کردیم. بر اساس نظر مفسّران، قرآن دو بار نازل شده است. یکبار به صورت یکپارچه در شب قدر که این سوره به آن اشاره دارد و بار دیگر به صورت تدریجی در مدت بیست و سه سال دوره رسالت پیامبر. تعبیرات قرآن نیز درباره نزول این کتاب آسمانی دو گونه است. برخی با واژه «انزلنا» از ریشه انزال به معنای نزول دفعی آمده و برخی دیگر با واژه «نزلنا» از ریشه تنزیل به معنای نزول تدریجی آمده است.

از انضمام آیه «إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ» با آیه «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»؛ معلوم می‌شود که شب قدر در ماه رمضان است، امّا اینکه کدام یک از شب‌های ماه رمضان است، در قرآن چیزی بر آن دلالت ندارد و در روایات نیز به صورت مردّد میان یکی از سه شب آمده است. چنانکه از امام صادق (ع) در مورد شب قدر پرسیدند:آن حضرت فرمود:در شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم رمضان جستجویش کن البته معروف میان اهل سنّت آن است که شب بیست و هفتم رمضان، شب قدر است.

پیام‌های آیه ۱ سوره قدر

۱- شب قدر، شب شکرگزاری و تشکر از خداوند است. زیرا مهم‌ترین نعمت خداوند بر بشر، یعنی قرآن نازل شده است. «إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ»

۲- ظرف و مظروف باید متناسب باشند. بهترین کتاب در بهترین شب بر بهترین انسان‌ها نازل می‌شود. «إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
صلوات بر مومنون و مومنات
آخرین اخبار