تفسیر قرآن؛

چه چیزی باعث قساوت دل می‌شود؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۷۴ سوره بقره و همچنین روایت امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

پس با این معجزه باز چنان سخت دل شدید، که دلهایتان، چون سنگ یا سخت‌تر از آن شد، چه آنکه از پاره‌ای سنگ‌ها نهر‌ها بجوشد و برخی دیگر از سنگ‌ها بشکافد و آب از آن بیرون آید و پاره‌ای از ترس خدا فرود آیند؛ و (ای سنگدلان بترسید که) خدا از کردار شما غافل نیست.

فایل صوتی تلاوت آیه ۷۴ سوره بقره

تفسیر آیه ۷۴ سوره بقره

امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند: خداوند می‌فرماید خودداری از یاد من دل‌ها را قساوت می‌دهد. بسیاری از الطاف الهی درباره بنی اسرائیل، از قبیل:رهایی از شرّ فرعون، شکافته شدن دریا، قبول توبه آنان از گوساله پرستی، نزول بهترین غذاها، سایه بان قرار دادن ابر‌ها و رهبری معصوم را یادآور شد .


بیشتر بخوانید


در نهایت، ماجرای قتل نفس وچگونگی کشف قاتل با یک روش اعجازآمیز را بازگو کرد. خداوند در این آیه می‌فرماید:به جهت بی توجّهی شما به این همه نشانه و آیه که از روی لجاجت وکینه بود، دل‌های شما را قساوت فراگرفت و سنگدل شدید و‌ای بسا که دل هایتان از سنگ نیز سخت‌تر شد.

پیام‌های آیه ۷۴ سوره بقره

۱-قساوت و سنگدلی، مرض روحی سختی است که به جهت لجاجت‌های پی درپی، برای انسان پیدا می‌شود. «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ»

۲-مشاهده آیات و الطاف الهی در افراد لجوج به جای تقویت ایمان، موجب قساوت قلب می‌گردد. «قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ»

۳-کاری نکنیم که نسل ما، شرمنده رفتار ما شود. نیاکان سنگدل شدند، ولی خداوند به نسل آنان می‌گوید: «قَسَتْ قُلُوبُکُمْ»

۴-علم، به تنهایی نورانیّت نمی‌آورد. بعد از دیدن آن همه معجزه، باز سنگدل شدند. «قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ»

۵-قساوت، مراحلی دارد. «کَالْحِجارَهِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَهً»

۶-با ساده‌ترین تشبیه، عمیق‌ترین معارف را می‌توان بیان کرد. «کَالْحِجارَهِ»

۷-انتقادات باید مستند باشد. قرآن که می‌فرماید:دل‌های بعضی از سنگ سفت‌تر است، دلیل آن را که جاری شدن آب از کنار سنگ است، بیان می‌دارد. «و انّ مِنَ الْحِجارَهِ لَما یَتَفَجَّرُ»

۸-جمادات، مرحله‌ای از شعور را دارا هستند. زیرا خوف و خشیت دارند. «وَ إِنَّ مِنْها لَما یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَهِ اللّهِ»

۹-داروی قساوت، توجّه به علم خداوند است. «کَالْحِجارَهِ... وَ مَا اللّهُ بِغافِلٍ»

۱۰-سنگدلی، در رفتار ما مؤثّر است. «قَسَتْ قُلُوبُکُمْ... عَمّا تَعْمَلُونَ»

۱۱-خداوند به همه کار‌های ما آگاه است. «وَ مَا اللّهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعْمَلُونَ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.