یگانه شکیب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عربستان دیگر قدرت ادامه رقابت ندارد/ ریاض می‌ترسد با تحقق دوباره برجام تنها بماند

کارشناس مسائل منطقه گفت: عربستان احساس خطر کرده که اربابان آن در واشنگتن با ایران به توافقی برسند و آنها تنها بمانند.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت خارجه عربستان سعودی روز جمعه در توییتی به بازنشر سخنان اخیر بن سلمان، ولیعهد عربستان پرداخت و نوشت که ایران کشور همسایه است و ما خواهان داشتن رابطه‌ای خوب و ممتاز با ایران هستیم. محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی اخیرا در گفت‌وگویی اظهار کرده بود: ایران کشور همسایه است و ما خواهان رابطه‌ای خوب و ممتاز با ایران هستیم. ما نمی‌خواهیم که شرایط با ایران دشوار باشد؛ برعکس ما می‌خواهیم این رابطه کامیاب شود و رشد کند چراکه ما منافعی برای سعودی‌ها در ایران داریم و آن‌ها نیز منافعی برای ایران در عربستان دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شده بود: مشکل ما برخی رفتارهای منفی است که آن‌ها دارند حال چه برنامه هسته‌ای یا موشک‌های بالیستیک‌شان باشد و یا حمایت نامشروع‌شان از شبه‌نظامیان در برخی کشورها. ما درحال همکاری با شرکایمان در منطقه و جهان هستیم تا راه حلی برای این مشکلات پیدا کنیم. ما امیدواریم که بر مشکلات غلبه کنیم و رابطه‌ای خوب و مثبت با ایران بسازیم که به نفع تمامی طرفین باشد.

 سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر ولیعهد عربستان در خصوص مناسبات ایران و عربستان و منطقه، گفت که با دیدگاه‌های سازنده و روش گفت‌وگو محور، این دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام می توانند با پشت سر گذاشتن اختلافات، وارد فصل تازه ای از تعامل و همکاری برای نیل به صلح و ثبات و توسعه منطقه‌ای شوند.

چه چیزی موجب تغییر عربستان در قبال ایران شد؟

رضا یگانه شکیب کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر لحن عربستان در قبال ایران، گفت: تغییر لحن سعودی ها از جانب یک حکومت مستقل شکل نگرفته، بلکه حکومتی است که تحت کنترل واشنگتن قرار دارد، در واقع عربستان احساس خطر کرده که اربابان آن در واشنگتن با ایران به توافقی برسند و برجام دوباره محقق شود و آن‌ها تنها بمانند.

او با بیان اینکه عربستان در زمان کمپین انتخاباتی ترامپ تمام توان خود را به کار گرفته بود تا از او حمایت کند، اظهار کرد: مسئله دیگر صلح ابراهیم است؛ ریاض امیدوار بود با علنی کردن روابط شان با رژیم صهیونیستی معجزه‌ای در منطقه اتفاق بیفتد و توهم ناتوی عربی آنها علیه ایران شکل بگیرد، اما در نهایت متوجه شدند که توهم ناتوی عربی و صلح ابراهیم به درد شان نمی‌خورد، لذا به نتیجه رسیدند که با رقیب دیرینه خود کنار بیایند.

یگانه شکیب ادامه داد: دشمنی دیرینه و ریشه دار عربستان تنها با ایران نیست، بلکه با ترکیه هم این مشکل را دارد. از همان ابتدای تشکیل اولین پادشاهی سعودی در سال ۱۷۴۴ میلادی با امپراتوری ایران و عثمانی اعلام جنگ کرد، لذا این اختلافات  بسیار ریشه دار است و مبنای ایدئولوژیک دارد، در حال حاضر هم بر اتفاقات سیاسی و رقابت‌ها در منطقه اضافه شده است.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: ریاض هر روز تنها‌تر و منزوی‌تر می‌شود، در عین حال باید با رقیبان قدری مانند ایران و ترکیه رقابت کند، علاوه بر این رابطه خوب ایران و چین و قرارداد ۲۵ ساله هم از دیگر موضوعاتی است که عربستان را به سمت رابطه با ایران هدایت کرده است، علی رغم اینکه سند جامع همکاری ایران و چین علیه ریاض نیست، کشور‌هایی مانند پاکستان که روابط دوستانه‌ای با سعودی داشتند در حال فاصله گرفتن از واشنگتن و ریاض هستند.

ریاض؛ گاو شیردهی که واشنگتن دائم آن را می‌دوشد

او افزود: بالا گرفتن روابط ایران و عمان هم مسئله دیگری است که ریاض را به سمت روابط با ایران سوق می‌دهد، چراکه مسقط هم روابط خوبی با سعودی‌ها ندارد و تنها همدیگر را تحمل می‌کنند، کمااینکه عمانی‌ها فکر می‌کنند که خاک زیادی از کشورشان در اشغال سعودی هاست. ایران هم در حاضر در حال افزایش خطوط مبادلات دریایی و هوایی با عمان است و بر اساس دورنما به زودی مبادلات تجاری ایران و عمان تقریبا به ۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد، موضوعی که عربستان را خوشحال نمی‌کند.


بیشتر بخوانید


یگانه شکیب ادامه داد: مسئله دیگر رقابت امارات با عربستان سعودی است که به نظر می‌آید ۲ سال است که لحن خود را با ایران تغییر داده است، البته رقابت دیرینه‌ای بین ریاض و امارات وجود دارد.

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: جنگ‌های نیابتی بسیار پر هزینه سعودی‌ها در سوریه، افغانستان، لیبی و از طرف دیگر درگیری مستقیم با یمن عربستان را به خودش آورده است، ریاض متوجه شد که یک گاو شیردهی است که آمریکا دائم آن را می‌دوشد و از طرف دیگر حمایتی که باید از آن نمی‌شود، کمااینکه ممکن است به دلیل زوال و افول قدرت اقتصادی آمریکا حامی اصلی خود را از دست دهد،  بنابراین باید لحن خود را با رقیب دیرینه اش  تغییر دهد، حتی سر میز مذاکره بنشیند و گفت‌وگو کند، البته گفت‌وگویی که تایید نشده است اما  عربستان دیگر قدرت ادامه این رقابت‌ها را ندارد و باید از موضع خود کوتاه بیاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.