پادکست/ رمضان، قرآن و یک دریا معرفت/ ۲۲

موقعیّت اجتماعى محدودیّت‌آور است/ با کرشمه سخن گفتن زن، بى تقوایى است

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی درباره پیام آیه ۳۲ سوره احزاب بیان کرد: نباید گفتار و رفتار زن تحریک کننده باشد.

به  گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه مبارک رمضان دل تنگ مومنان الهی را صفا داده است. در ماه رمضان، بسیاری از روزه داران هر روز یک جزء از قرآن کریم را می‌خوانند؛ برخی تنها به قرائت آیات الهی اکتفا می‌کنند و برخی معنی و تفسیر آن را نیز از نظر می‌گذرانند.

باشگاه خبرنگاران جوان هم در اقدامی تازه، به انتشار بخشی از تفسیر هر جزء با توجه به «تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی» می‌پردازد. هر روز ماه رمضان با انتخاب یک یا چند آیه از جزء مربوط، بخشی از صحبت‌های آقای قرائتی درباره آن را به صورت فایل صوتی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

امروز سراغ آیه ای از سوره احزاب می رویم؛

خداوند در آیه ۳۲ سوره احزاب می‌فرماید: " یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا اى همسران پیامبر! شما مثل یکى از زنان (عادّى) نیستید. اگر تقوا پیشه‌اید پس به نرمى و کرشمه سخن نگویید تا (مبادا) آن که در دلش بیمارى است طمعى پیدا کند و نیکو و شایسته سخن بگویید. "

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی پیام این آیه را این گونه بیان کرد: پیام اول این است که حساب خانواده رهبران دینى از سایرین جداست و باید بیش از دیگران مراقب رفتار خود باشند؛ یعنی موقعیّت اجتماعى محدودیّت آور است. وقتى به زنان پیامبر که بیشترشان پیر و سالخورده بوده و زندگى ساده‌اى داشتند هشدار داده مى‌شود که با کرشمه و ناز سخن نگویند، زنان جوان و زیبا باید حساب کار خود را بکنند.

وی افزود: با کرشمه سخن گفتن زن، بى تقوایى است. قرآن براى سخن گفتن نیز آدابى بیان مى‌کند؛ نباید گفتار و رفتار زن تحریک کننده باشد. افراد آلوده حتی به زنان پیامبر نیز که پیر و سالخورده بودند، چشم طمع داشتند.

حجت الاسلام قرائتی در ادامه پیام آیات توضیح داد: در جامعه نبوى نیز همه افراد سالم نیستند. نباید کارى کنیم که حتّى یک نفر دچار گناه و فساد شود. چشم چرانى و هوس‌بازى یک بیمارى روحى است. گرچه کسى که بیمار دل است مشکل دارد، «فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ»، امّا من نباید کارى کنم که او را تحریک کند. طورى سخن بگویید که هم محتوا خوب باشد «قَوْلًا مَعْرُوفاً» و هم شیوه، سالم باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، رمضان1400
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار