آیین افتتاح نمایشگاه مجازی قرآن کریم برگزار شد/ وزیر ارشاد: قرآن بزرگترین درد‌های انسان را دوا می‌کند

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم از امروز آغاز شد و تا 27 اردیبهشت ماه برپاست.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر فقهی زاده معاون قرآن و عترت و جمعی از مدیران ارشاد صبح امروز با یک ساعت تاخیر آغاز شد.

نمایشگاه مجازی قرآن کریم از امروز ۱۱ لغایت ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و بخش لجستیک و ارسال مرسولات و کتاب‌های این نمایشگاه بر عهده اداره پست خواهد بود.

فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد درباره نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم بیان کرد: خوشحالم در آستانه شب‌های قدر و ماه رمضان توفیق دارم رسما افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم را اعلام کنم. امیدوارم خداوند بر هوش و توان ما در توسعه فرهنگ و اخلاق بیفزاید و این کار را از ما و دیگر مشارکت کنندگان بپذیرد.

وی افزود: ما در اقدامات خرد و کلان در معاونت قرآنی به دنبال توسعه بینش صحیح قرآنی در جامعه هستیم. نمایشگاه مجازی قرآن کریم برای نخستین بار امروز افتتاح می‌شود دو بخش عمده دارد، در بخش فروشگاهی سه حیطه قرآن و عترت دین و دفاع مقدس را همنشین کردیم و آثار مکتوب و نرم افزاری را ارائه می‌کردیم، در بخش محتوایی سمینار‌های متفاوتی را پیش بینی کرده ایم که با حضور فرهیختگان برنامه‌های قابل توجهی را ارائه خواهیم کرد. در آموزش و پژوهش‌های مجازی بخش کودک و نوجوان و... تقدیم مردم خواهد شد.

در ادامه بهمنی مشاور وزیر و رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: در چالش‌های امروز باید به دنبال عبور از مهجوریت قرآن بود که از طریق کاربست معارف قرآنی در زندگی بشر رخ خواهد داد. باید از یک سو نگاه به زیست انسانی و نگاه به آینده و از سوی دیگر رویکرد نوین بر استنصاق قرآن است.

وی افزود: شبکه سازی اندیشمندان و قرآن پژوهان، کاربست فناوری‌های نوین و هم افزایی توسعه دیپلماسی قرآن در جهان اسلام از اهداف اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم است.

در ادامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی بیان کرد: می‌توان در تقارن نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع) معنای خاصی دید. شب قدر شب نزول قرآن جوهر کرامت این شب است. امام علی (ع) فرزانه‌ای ایست که پا به پا با قرآن حرکت کرد و به ویژه در ۲۳ سال بعثت با قرآن زیست.

وی افزود: وقتی وحی بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد امام علی (ع) ناله شیطان را شنید، از آن زمان با قرآن بود تا پایان عمر با برکتش. به همین جهت تصویری که امام علی (ع) از قرآن دارد به نگاه ما به قرآن کمک می‌کند. در نهج البلاغه تصویر و تفسیر خاصی از قرآن هست، مفسر منزلت قرآن امام علی (ع) است.

وزیر ارشاد اظهار کرد: به تفسیر امام علی (ع) دارو‌ها معمولا عوارض دارند، اما درمانگری قرآن درمانگری بی عارضه و بی پیامد است. دارو‌ها مکمل دارند، اما قرآن داروی بسنده است. دارو‌ها تا سطحی عمل می‌کنند، اما امام علی (ع) در جمله‌ای می‌فرمایند قرآن بزرگترین درد‌های انسان را دوا می‌کند. امام ۴ درد را به عنوان بزرگترین درد‌ها بیان می‌کند که عبارتند از کفر، نفاق، انحراف و گمراهی. این ۴ گناه با درمانگری قرآن درمان می‌شوند.

وی افزود: کتاب‌هایی هستند که تعلیم می‌دهند، کتاب‌هایی هستند که حکمت اند، اما قرآن نوار ظاهری با ذهن و باطنش با ذات انسان ارتباط می‌گیرد. امام به ما ارتباط با قرآن را می‌آموزد. اگر می‌خواهید به خدا برسید محبت قرآن داشته باشید. نکته بعد تلاوت احسن قرآن را می‌آموزد. نکته سوم تامل و تعلق در قرآن است، ذهن انسان به فضای معرفتی قرآن برود. مشکلات فکری، روحی، اخلاقی و عملی را به قرآن عرضه کنین و از این کتاب آسمانی پاسخ بگیریم.

صالحی با بیان اینکه پارسال امکان برگزاری نمایشگاه قرآن فراهم نبود، اظهار کرد: برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی در دهه آخر ماه رمضان می‌تواند بستری را ایجاد کند برای ترویج نگاهی که امام به ما آموختند. می‌توانیم از طریق این فضا شرایط تفکر و تعلق و گسترش عملی قرآنی را افزایش دهیم. در نمایشگاه مجازی کتاب پاره‌ای از دسترسی‌های مجازی نمایان شد، اگر در نمایشگاه قرآن زمان برگزاری ده ساعت بود الان ۲۴ ساعته است، اگر بیشتر تهرانی‌ها از این نمایشگاه بهره می‌بردند، الان همه ایران در فضای وسیع تری از جهان از آن بهره می‌برند. امیدوارم نمایشگاه مجازی قرآن کریم فرصتی را برای اعتلای جامعه اسلامی برای نزدیک‌تر شدن به قرآن فراهم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
وزیر ارشاد با این جمله ای که گفته وزیر بهداشت را شرمنده کرده!!
آخرین اخبار