لزوم تقویت برنامه‌سازی‌ها در حوزه جوانی جمعیت

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: با برخورد حاکمیتی در بحث جوانی جمعیت نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید و باید مردمی عمل کرد.

جباری فاروجی که روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت و به مناسبت گرامی‌داشت هفته ملی جمعیت در نشست اندیشه‌ورزی شورای فرهنگی رسانه ملی حضور یافته بود، در جمع مدیران و برنامه سازان سازمان گفت: کشور ما در اتخاذ سیاست‌های جمعیت در لبه پرتگاه سقوط و سالخوردگی جمعیت قرار دارد. نگاه‌های متفاوتی به این بخش وجود دارد و برخی مسئولان هنوز این مسئله را باور ندارند.

وی به جایگاه ایران به لحاظ نرخ جمعیت و موالید اشاره کرد و ادامه داد: جمعیت کشورمان یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و نرخ رشد جمعیت آن هم اکنون به شش دهم می‌رسد. جمعیت ایران در جهان در رتبه ۱۷، در آسیا در رتبه ۹ و در منطقه در جایگاه سوم قرار دارد. ایران تنها کشوری است که سقوط نرخ جمعیت را تجربه می‌کند و نباید قانون تنظیم خانواده را از سال ۱۳۷۲ ادامه می‌دادیم.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: از سال ۱۳۶۸ که سیاست تنظیم خانواده را شروع کردیم، نرخ رشد جمعیت کاهش پیدا کرد. در تمام دنیا تحت تأثیر سیاست‌های صهیونیستی و آمریکایی برای تنظیم خانواده، نرخ باروری شیب نزولی دارد و تنها کشوری که در شیب تند و سقوط قرار دارد، ایران است.

جباری افزود: در سال ۱۳۷۲ که قانون تنظیم خانواده ابلاغ شد، اصلاً نیازی به این قانون نداشتیم و دست‌هایی پشت پرده قرار داشت که نرخ رشد جمعیت خود در حال کاهش بود و آماری که قرار بود ۱۵ تا ۲۰ سال بعد کاهش پیدا کند، ظرف سه سال محقق شد. طبق پیش‌بینی‌ها و آمار‌های جهانی ایران در سال ۱۴۵۰ جزو پیرترین کشور‌های جهان خواهد بود.

وی به دستاورد قانون جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: بعد از ابلاغ پیام مقام معظم رهبری؛ اهمیت به جوانی جمعیت در رأس کار‌ها قرار گرفته و شیب نزولی نرخ جمعیت را کاهش داده است.

جباری به چالش‌های فرزندآوری نیز اشاره کرد و افزود: کاهش میل به ازدواج، تهدید بنیان خانواده، کاهش امکان فرزندآوری بیشتر، ناباروری، سقط جنین و مهاجرت از جمله این چالش‌هاست.

وی در بخش دیگر سخنان خود به رویکرد مواجهه با مردم در عرصه جمعیت اشاره کرد و گفت: با برخورد حاکمیتی در بحث جوانی جمعیت نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید و باید مردمی عمل کرد.

جباری ناامیدی و بی‌اعتمادی را دو چالش اصلی عموم مردم در فرزندآوری خواند و ادامه داد: اگر قرار است مشوق‌ها و تسهیلاتی اعطا شود، باید منظم و سر وقت انجام شود.

این کارشناس جوانی جمعیت افزود: دو موضوع محوری در گفتمان جوانی جمعیت، کرامت مادری و ارزشمندی فرزندآوری است که باید مدنظر سیاستمداران، مدیران و برنامه‌ریزان فرهنگی قرار بگیرد. نقش‌پذیر کردن مردم در خصوص جمعیت امر لازمی است و دخیل کردن مردم باعث به ثمر رسیدن اهداف می‌شود. خدمات باید آسان و ارزان‌تر در اختیار مردم قرار گیرد تا شاهد رغبت مردم به فرزندآوری باشیم.

جباری ادامه داد: با ابلاغ و اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت نرخ رشد افزایش داشته و به سمت بیش از دو فرزندی حرکت کردیم. رسانه ملی باید به خانواده و ازدواج به صورت ویژه توجه کند و با ساخت برنامه‌های فاخر، خانواده‌ها را به این امر نیک تشویق کند.

وی با اشاره به نحوه پخش تولیدات آموزشی و تشویقی این مرکز در رسانه ملی گفت: از رسانه ملی می‌خواهم با اختصاص زمان پخش مناسب، این مرکز را در رسیدن به اهداف جمعیتی کمک کند.

این کارشناس مسائل جمعیت از رسانه ملی خواست در بحث بازرگانی نیز ورود جدی‌تری داشته و در تبلیغات که سهم مهمی در فرهنگ‌سازی دارد، توجه به فرزندآوری را مدنظر داشته باشد.

شورای فرهنگی رسانه ملی که تاکنون بالغ بر ۱۱۰ نشست اندیشه‌ورزی را با دعوت از چهره‌های دانشگاهی، حوزوی و صاحب‌منصبان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از سرگذرانده است با هدف هم‌افزایی و تبیین راهبرد‌های فرهنگی رسانه ملی در دوره تحول دوشنبه‌های هرهفته با حضور مدیران و برنامه‌سازان سازمان صداوسیما تشکیل جلسه می‌دهد. از جمله مهمانان ویژه دعوت شده به این سلسله نشست‌ها از ابتدای سال جاری می‌توان به پروفسور حمید مولانا، استاد بین‌الملل علوم ارتباطات؛ ابوالفضل اقبالی، رئیس اندیشکده زن و جامعه؛ سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌الملل، احمد محمدزاده، کارشناس سیاسی و محمدمهدی کلانتر هرمزی، معاون مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار