۸ دلیلی که زنان عربستانی را وادار به فرار از این کشور می‌کند

زنان عربستانی به دلایل متعدد از جمله استبداد و نظام مردسالاری حاکم، بار‌ها به امید رسیدن به آزادی سعی کرده اند به خارج از کشورشان فرار کنند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، داستان فرار زنان سعودی از کشورشان دیگر موضوع چندان تازه‌ای نیست، زنانی که تحت نظام مردسالار با تبعیض جنسیتی و خشونت خانگی شدید قرار دارند. برخی از این زنان در برهه‌ای از زندگی خود به این نتیجه می‌رسند که دیگر تاب ماندن و تحمل چنین شرایطی را ندارند. تا جایی که راه خطرناکتری را انتخاب می‌کنند: فرار از کشور که گاهی می‌توان به قیمت جان آن‌ها تمام شود.

بنا به آنچه در گزارش‌های دیده بان حقوق بشر سازمان ملل آمده در سیستم مردسالار عربستان، اختیار زندگی یک زن همواره تحت کنترل مردان است. این مرد می‌تواند پدر، برادر، همسر و حتی برادر همسر و پسرش باشد. این سرپرست مرد به جای یک زن سعودی تمامی تصمیم های حیاتی را اتخاذ می‌کند. دولت سعودی اساساً با زنان به عنوان افراد زیر سن قانونی رفتار می‌کند. عربستان سعودی برای پایان دادن به این ساختار، که همچنان مهمترین مانع برای حقوق زنان در این کشور است، اقدامات اندکی انجام داده است.

مایکل پیج، معاون مدیر خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر با اشاره به فرار یکی از زنان عربستانی در این باره می‌گوید: تلاش رهاف محمد برای رسیدن به آزادی، بار دیگر مجموع سیاست‌های تبعیض آمیزی که زنان سعودی را خلع قدرت کرده و در معرض سوءاستفاده قرار می‌دهد، آشکار کرد. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی می‌خواهد به عنوان یک اصلاحگر حقوق شناخته شود در حالیکه فرار امثال رهاف از مضحک بودن این مسئله پرده برداشت. آنهم وقتی مقامات سعی دارند زنان فراری را شکار کنند و فعالان حقوق زنان را در زندان شکنجه می‌کنند.

اگرچه در برخی کشور‌های خاورمیانه ردپا‌هایی از سیستم مردسالار به چشم می‌خورد، اما عربستان در این زمینه فریبکارترین کشور محسوب می‌شود. دیده بان حقوق بشر در گزارشی دلایلی را برای فرار زنان عربستانی از این کشور بر می‌شمرد.

• ممنوعیت سفر یا داشتن گذرنامه

در هیچ کشوری به اندازه عربستان زنان با محدودیت رفت و آمد و سفر مواجهه نیستند. زنان نمی‌توانند برای تأیید گذرنامه یا سفر به خارج از کشور بدون تأیید قیم یا سرپرست مرد خود اقدام کنند. این محدودیت‌ها از سوی وزارت کشور عربستان وضع و اعمال می‌شود. وخامت شرایط به حدی است که برخی زنان بدون اجازه قیم مرد خود حق خروج از منزل را ندارند. سرپرستان می‌توانند برای بازگرداندن یک زن به زندگی خانوادگی، از طریق دادگاه اقدام کنند. جالب آنکه تا ژوئن ۲۰۱۸ زنان سعودی اجازه رانندگی نداشتند. محدودیت‌های سفر، فرار از کشور را برای زنان سعودی بسیار دشوار می‌کند. برخی زنان عربستانی برای گریز از این محدودیت‌هایی که مانع از فرار آن‌ها می‌شود، به هک تلفن همراه سرپرست مرد خود رو می‌آورند.

• نداشتن حق انتخاب همسر و کودک همسری

مقامات سعودی با الزامی کردن گرفتن اجازه سرپرست مرد برای ازدواج، حق زنان برای انتخاب همسر را محدود کرده اند. رضایت زن برای ازدواج تنها به صورت شفاهی و پیش از عقد گرفته می‌شود. در حالیکه بنا به قوانین این کشور مردان حق انتخاب همزمان ۴ زن را دارند.

در قوانین عربستان حداقل سن ازدواج معنایی ندارد. رسانه‌های سعودی گزارش‌های گاه به گاهی از ازدواج دختران کم سن در مواردی حتی دختران ۸ ساله را منتشر می‌کنند. هر چند در ژانویه سال ۲۰۱۹ یک نهاد دولتی عربستان پیشنهادی را در خصوص حداقل سن ۱۸ سال برای ازدواج دختران تعیین کرد، اما این پیشنهاد تا مرحله قانونی شدن راه دشواری در پیش دارد و روند کودک همسری در این کشور کماکان ادامه دارد.

• خشونت خانگی

خشونت خانگی علیه زنان سعودی مسئله‌ای تازه‌ای نیست. در یک دوره یک ساله منتهی به ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵، وزارت کار و توسعه اجتماعی عربستان ۸۱۶۶ مورد آزار جسمی و روانی، عمده آن مربوط به خشونت همسران، را گزارش کرد. هرچند در سال ۲۰۱۳ خشونت خانگی علیه زنان جرم اعلام شد، اما این قانون هم در حد حرف باقی ماند و به مرحله اجرا نرسید.

برنامه ملی حمایت از خانواده عربستان سعودی تخمین می‌زند که ۳۵ درصد از زنان سعودی در طول عمر خود بار‌ها خشونت خانگی را تجربه کرده اند، با این حال رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی می‌گوید از ۱۰۵۹ پرونده ارجاع شده به دادگاه‌های سعودی در سال ۲۰۱۷ که شامل خشونت علیه زنان است، فقط ۵۹ مورد مربوط به خشونت خانگی بوده است.

قوانین در عربستان به نحوی تدوین شده که حمایت از قربانیان و یا جبران خسارت قانونی برای قربانیان فوق العاده دشوار است. محدودیت رفت و آمدی زنان عربستانی، امکان دسترسی به خدمات اجتماعی یا پلیس را پس از تجربه خشونت خانگی از آن‌ها گرفته است. همین سیستم با اعطای کنترل گسترده به مردان بر زندگی زنان، خشونت در خانواده را تسهیل کرده است.

اغلب زنان عربستانی که از خشونت و بیداد خانوادگی خود به ستوه آمده و اقدام به فرار می‌کنند در اغلب موارد بازداشت و به خانواده‌شان بازگردانده می‌شوند.

• تبعیض فرصت‌های شغلی و استخدام

اشتغال زنان در عربستان نیز متاثر از نظام استبدادی مردسالار در این کشور است. بسیاری از زنان برای اشتغال نیاز به اجازه سرپرست مرد خود دارند و این از مواردی است که کارفرما‌ها از آن‌ها مطالبه می‌کنند. تفکیک و تبعیض‌های جنسیتی سیاست‌های سختگیرانه‌ای را برای استخدام زنان عربستان ایجاد کرده است.

• تبعیض بهداشت و سلامتی

آیین نامه اخلاق پزشکی ۲۰۱۴، که توسط یک نهاد دولتی تهیه شده، می‌گوید رضایت زن برای دریافت مراقبت‌های بهداشتی کافی است. در حقیقت ضرورت دریافت اجازه سرپرست مرد به آیین نامه داخلی یک بیمارستان خاص بستگی دارد و دولت عربستان موسساتی را که نیاز به رضایت نامه سرپرست مرد دارند، را جریمه نمی‌کند. مستندات دیده بان حقوق بشر نشان می‌دهد که چگونه لزوم رضایت سرپرست مرد برای اقدامات پزشکی، ممکن است ساعت‌ها یک زن سعودی را در معرض درد شدید و طولانی و یا خطرات جدی جانی قرار دهد.

• محدودیت‌های ترک زندان و پناهگاه‌ها

زنان عربستانی که به هر دلیلی به زندان می‌روند، حتی در چنین مواردی نمی‌توانند بدون اجازه ولی خود از زندان خارج شوند. در مواردی که خانواده‌های آن‌ها از آزادی آن‌ها امتناع می‌ورزند، مجبور می‌شوند در زندان بمانند تا زمانی که با خانواده خود آشتی کنند و یا سرپرست جدیدی به دست آورند که این امر اغلب در صورت ازدواج از پیش تعیین شده ممکن می‌شود.

• محدودیت‌های تحصیل در خارج از کشور

برخلاف مردان سعودی، زنان نمی‌توانند با بورس تحصیلی دولتی و بدون تأیید قیم خود در خارج از کشور تحصیل کنند. قوانین عربستان، تحصیل زنان در خارج از کشور را منوط به همراهی یک سرپرست مرد در طول تحصیل در خارج کشور می‌کند.

• سرکوب سیاسی

از زمان آغاز ولیعهدی بن سلمان سرکوب هماهنگ مخالفان، فعالان حقوق بشر و روحانیون مستقل شدت بخشیده شد. از سال ۲۰۱۸ فعالان زن سعودی نیز طعم تلخ سرکوب‌های سیاسی را چشیده اند. فعالان زن سعودی خواستار پایان نظام مردسالار و سرپرست مرد هستند.

درست چند هفته قبل از اینکه مقامات سعودی ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کنند، مقامات دستگیری فعالان برجسته حقوق زنان را آغاز کردند و چندین نفر از آن‌ها را به اتهامات سنگین از جمله خیانت متهم کردند.

ده‌ها زن سعودی بدون آنکه هیچ اتهامی داشته باشند، در بازداشت سعودی‌ها به سر می‌برند و تا ۲۰ سال زندان در انتظار برخی از آنهاست. گزارش‌های سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گوید بازجویان سعودی زنان زندانی را به اشکال مختلف از جمله شوک الکتریکی، شلاق و آزار و اذیت جنسی شکنجه می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
اینها روهمه درایران داریم نگران زنان ایرانی باشید
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۵:۳۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
حالت خوبه؟!:|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تنهاگناهم این بودکه زن شدم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
توی ایران یه چیزی عادت شده اینکه دائم از ایران و ایرانی بد بگیم
والله یک روزی بخاطر این کفران نعمت تنبیه میشیم
تو ایران بشتر دانشجوها خانومند
خیلی از کارمندا خانومند
راحت رانندگی می کنند
حق نظر و رأی دارند
حق انتخاب شوهر
غالبا مدیریت خونه با زنها است
اگر بعضی چیزها مثل ارث نصفه به خاطر دینه ناسلامتی مسلمونیم
اونم بخاطر اینه که دین کار کردن را از زن برداشته و حق خرج را به عهده پدر و ولی در صورتی که در خانه پدر باشه، و شوهر در صورتی که شوهر کنه و در غیر این دو صورت به عهده دولته که خرج زن را بده پس نیازی به پول نداره اگر اسلام اجرا بشه اما مردان باید نفقه بدن اون هم بیشتر خرج زن میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا بعضیا همش از ایران بد میگن ؟ خداییش حقوق و شرایط زنان ایران و عربستان مثل همه ؟
اصلا قابل مقایسه هست ؟
انگار بعضیا ( نه همه ) وظیفه دارن بد بگن و منفی بدن .
بله ؛ اقتصاد ما خرابه و مشکلات زیادی تو کشور عزیزمون وجود داره اما تحقیر کردن خودمون چه سودی داره ؟
لطفا انتقاد کنید . تحقیر نکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بدتر از اینها که تو ایران هست .درضمن مگه حق ارث زنان ایران چقدر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی تو عربستان ارث زنها کامله؟
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۲:۲۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوشبختانه در کشور ما هم هیچ کدوم از این موارد وجود ندارد !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
گرسنمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
به زنان هرچقدر راحتی بدی ، بازهم یک پلی بیشتر میخواهند
در کل هیچ وقت راضی نخواهند شد
چه در اروپا ، چه در شرق و چه در غرب همینه
بنظرم طبق چیزهایی که قران امر کرده عمل بشه ، بهترین کاره. نه افراط و نه تفریط
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۳:۰۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
منم مرد بودم همینا که شما گفتی رو میگفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بجای خودتون اظهار نظر کنید تا ببینیم ، چه میفرمایید و نظرتون رو واضح تر بدونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقا یا خانمی که این مقاله رو نوشتی
دوست عزیز این چیزهایی که نوشتی همچون قوانین ازدواج و طلاق عموما احکام اسلامی هست که تو کشور خودمون هم اجرا میشه
قوانین چون حضانت در ظاهر علیه زنان هست ولی به شخصه که تو کمیته امداد فعالیت میکنم دارم به عینه میبینم انبوه زنهای بیوه و مطلقه ای که از پس نون شب که هیچی حتی پرداخت قبض آب و مخارج خودشون هم بر نمیان چه برسه به اینکه بچه هم همراشون باشه که حتی امکان ازدواج مجدد رو هم ازشون میگیره و متاسفانه خیلی هاشون به همین علت و تنگنای اقتصادی و ... با عرض معذرت به گناه میرسن که هم خودشون خراب میشن هم اون بچه
پس موضوعاتی مثل حضانت تبعیض نیست بلکه عدالت و عقلانیت هست
اینکه به همه ی مردم به تعداد مساوی آبنبات بدی عدالت نیست ، آبنبات برا بچه خوبه ولی بدرد آدم بزرگ نمیخوره ، پس هرچیزی باید به تناسب حال و مسئولیت افراد باشه نه به طور مساوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
مطمئن باش توی عربستان به زن ها ظلم میشه
این که شما نوشتی درسته
ولی رانندگی چی؟
حق انتخاب همسر
کتک زدن و آزار زنان
حق رأی
ممکنه بعضی ها دائم بگن ایران هم هست ایران توی این مورد به پای عربستان عمرا برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
به ما چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
به وضغیت کشور خودمان برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
به درک که برن
United States of America
نا شناس۹
۲۱:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
بجز رانندگی بقیش در ایرانم اتفاق میافته .مثلا از دواج دختر بدون اجازه ولی جایز نیست همچنین خروج از کشور .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
بذار برن به ما چه
Canada
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اتفاقا جدیدا زیاد فرار میکنند
با وجود تعییرات اندکی که سلطان داده
با خانواده به مسافرت میروند و نصف شب بلیط کشوری را خریده و فرار میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه خبر از خودمون
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۹:۵۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
نان بعد از 20 سال داخل عربستان 2 ریال و اصلا گرون نکردن همین ارزشش از همه چیز بالاتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
دستمزدشون هم زیاد نشده. از اون بیکار طرف زیاد شده. فقر و بدبختی در عربستان بیداد میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام در عین اینکه عربستان حکومتی ظالمانه داره نباید جنبه انصاف رو از دست داد، دقت کنید برخی مواردی که به عنوان ظلم نام بردید مثل بحث ارث و ... با توضیحاتی احکام اسلامه و در فقه شیعه هم مورد عمله
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۸:۵۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
ولی اسم کشورو اشتباه نوشتین
اینا همش درمورد ای ر ا ن بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
حق رانندگی در ایران که خیلی وقت است دارند .
گذرنامه هم دارند .
در عقدنامه قید بدون اذن همسر را می توانند بنویسند .
در عقدنامه قید حق طلاق را می گیرند .
به راحتی با دوستانشان به دید و بازدید و تفریح و خرید می روند .
حتی کلاسهای یاروبیک و تناسب هم دارند .
حق تحصیل و ادامه تحصیل هم دارند .
حق انتخاب همسر از بین خواستگارها هم با خانواده خانم و بخصوص خانم ها است .
مسئولیتهای دولتی و اداری و موقعیتهای خوب شغلی دارند .
حق جلوگیری از تعدد زوجیت در مردان را دارند .
و ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سارا
نام ایران عزیز رو درست بنویس و به این کشور بزرگ و با فرهنگ و باستانی احترام بزار
و هرگز ایران رو با اون کشور مقایسه نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
به امید ظهور آقا امام زمان زنان به جایگاه واقعی خدادادی خودشون دست خواهند یافت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
بعضی از مواردش که تو کشور خودمون هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
حکومت آل سعود ملون در زمان جاهلت زندگی می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما اخبار دلیل اول کاهش جمعیت،تاخیر ازدواج جوانان،بدبختی جوانان که سربازی اجباری هست رو پوشش بده به جای پرداختن به اخبار عربستان!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سربازی در بیشتر کشورهای اجباری هست حتی اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
در بیشتر کشورها اجباری هست؟؟؟؟؟؟؟حرف بدون تحقیق نزنید.تویی که میگی اجباری هست حتما رفتی که اینطوری نظر میدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
۱۳مورد نام بردید و بجز رانندگی(فحاشی مردان رو در نظر نمیگیریم اصلا)و رضایت برای خروج از باز داشت،بقیه موارد عینا در ایران در حال اجرا بوده و هست.شایسته نیست حمایت قانون از زن ایرانی رو حتی ذره ای برتری بدیم به سعودی.عینا عینا همه دارن تو ایران اجرا میشن،با زن مثل انسان درجه ۲رفتار میشه(حقوق و مزایای کاری زنان هم خیلی کمتر از مردان هست با اینکه پدیده ای داریم به زنان سرپرست خانوار،اگه رئیس ها به گوششون خورده باشه).
به هر حال گزارش های اینچنینی سرآغازی برای آگاه سازی و تغییر هست.ممنون از گزارشتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اتفاقا ایران شده زن سالار امروز عقد میکنن و هزاران سکه مهریه فردا با بهانه های واهی تقاضای مهریه میکند و طرف مقابل به قهقرا میرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اتفاقا اکثر زنان در ایران پادشاهی می کنند مخرج خانه بر عهده مرد است و زن مثل کدخدا برای خودش از دسترنج نوکرش که مرد است غذا درست می کند حالا یه کم برنج اضافه میریزد برای شوهرش فقط این کار زن ایرانیه بهترین لباس با بهترین ارایش و با بهترین ماشین با دوستاش میرن بیرون و عشق و حال می کنند و اگه شوهرش یه زره باهاش تند برخورد بکنه روانه دادگاه میشه و ۱۱۴ سکه میزاره تو پاچه اش و با دو سه میلیاد تومن میره یه شوهر خوشکل دیگه انتخاب می کنه و مثل کفش پا شوهر عوض می کنند واقعا تو ایران حقوق مرد رعایت نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
این مقاله مربوط به زمان ملک عبدالله بااین وجود باز هم فرار نمی‌کردند چون با حیان تو زمان ولیعهد جدید همه ی قوانین تغییر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
کی مردای ایرانی مهریه دادن و زیر بار مهریه رفتن،تو دین اسلام مهریه حق زن و عندالمطالبه هست اما کمتر از ۲درصد زنها در خوشبینانه ترین حالت شاید مهریه از شوهراشون گرفتن در ضمن مهریه ربطی به طلاق نداره،همه ی مردا وظیفه دارن مهریه همسراشون رو بدن اما هیچ مردی رعایت نمیکنه اونهایی هم که در ظاهر مهریه دادن با انواع ترفندها از همسراشون گرفتن خودم کسی رو میشناسم که مهریش رو سر عقد گرفته و در عقدنامه هم نوشته که مهریه پرداخت شده اما شوهر این خانم بعد از عقد با چاپلوسی و حقه بازی به بهانه اینکه سکه هارو تو خونه نگه میداری دزد میبره سکه هارو از خانم گرفته و دیگه بهش نداده و دست این خانم به هیچ جا هم بند نیست چون هیچ شاهدی نداره،در ضمن شمایی که از مهریه زیاد زنا مینالی موقع خاستگاری چشم و گوش خودت و خانوادت رو باز کن تا کمتر زیربار بری الکی لاف نزنی که بعد توش بمونی،کسی مجبورتون نکرده ۱۰۰تا یا بیشتر مهریه بدی چشمتون کور خودتون قبول میکنید.
آخرین اخبار