توهمات ریاض برای دخالت در نشست وین/ باید توافق هسته‌ای قدرتمندی با ایران صورت گیرد

هیئت وزیران عربستان سعودی که از قافله کشور‌های حاضر در نشست وین جامانده اند، طی درخواستی از مجامع بین المللی حاضر در این نشست خواستند تا توافق هسته‌ای قدرتمندی با ایران حاصل شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ماجد بن عبدالله القصبین، وزیر اطلاع رسانی عربستان پس از برگزاری نشست هیئت وزیران سعودی به ریاست سلمان بن عبدالعزیز، شاه عربستان سعودی به روند مذاکرات در وین اشاره کرد و گفت: طی بیانیه‌ی هیئت وزیران عربستان از تهران دعوت به عمل آمده است تا به مذاکرات وین ادامه دهد.

وی ادامه داد: این اقدام ایران می‌تواند مانع از تشدید تنش‌های مجدد شود و همچنین می‌تواند از بی ثباتی در منطقه جلوگیری کند.

براین اساس، هیئت وزیران سعودی از جامعه بین الملل درخواست کرده است تا توافقی قدرتمندتر و طولانی‌تر با ایران را در نظر داشته باشند.

هیئت وزیران عربستان سعودی در ادامه این درخواست، با تاکید بر اجرا نظارت و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران، برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای و همچنین توسعه توانایی لازم برای آن تاکید کرده اند.

عربستان که از طرفین برجام نیست، تمایل بسیاری داشت تا بتواند در نشست جاری وین بمنظور بازگشت طرفین به برجام شرکت کند و توهمات خود را عملی سازد که موفق نشد.

ریاض همچنین طی چند روز گذشته و در واکنش به موضوع غنی سازی ۶۰ درصد ایران، اعلام کرده بود: این مسئله را نمی‌توان یک برنامه برای استفاده‌های مسالمت‌آمیز تلقی کرد. ما از تحولات ایران نگران هستیم.

اتحادیه اروپا در پایان نشست روز سه‌شنبه، کمیسیون برجام در وین بیانیه‌ای را به منظور جمع‌بندی موارد بحث شده صادر و تاکید کرد: افراد حاضر در مذاکرات، اقدامات لازم را بررسی کردند. این اقدامات در راستای لغو تحریم‌ها، بازگشت آمریکا به برجام و احیای کامل توافق هسته‌ای خواهد بود.

این بیانیه می افزاید: تصمیمی برای ایجاد کارگروه سوم با هدف بررسی توالی اقدامات لازم نیز اتخاذ شده است و نمایندگان حاضر در نشست تصمیم به پیگیری بیشتر تلاش‌های دیپلماتیک کردند. این اقدام نیز از راه تماس میان هماهنگ کننده با اعضای برجام و آمریکا انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نشست وین ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۰:۳۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی از سر ضعف و کش دادن مذاکرات وارد میشویم .این موذی ها هم قدرت تکلم پیدا میکنند. مذاکرات با آمریکا یعنی زانو زدن در مقابل آمریکا. باید صبر کنند خود آمریکا در مقابل ایران زانو بزند نه این که با دروغ و کلک ایران را به تعهدات برگرداند و خودش شانه خالی کند....
آخرین اخبار