آمریکا: غنی سازی ۶۰ درصدی، جدیت ایران در مذاکرات وین را زیر سوال می‌برد

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اقدامات اخیر ایران مبنی بر آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی، گفت: این امر جدیت تهران در مذاکرات وین را زیر سوال می‌برد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نسبت به اقدامات اخیر ایران در راستای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم واکنش نشان داد و این امر را اقدامی تحریک آمیز دانست.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات وین گفت: این اقدامات باعث ایجاد شک در جدی بودن تهران درباره مذاکرات هسته‌ای وین می‌شود.

بلینکن ادامه داد: واشنگتن اخبار مرتبط با آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران را بصورت جدی پیگیری می‌کند و درباره آن هیچ شوخی ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: این اقدام تهران بر اهمیت بازگشت به تعهدات دوجانبه ذیل برجام تاکید دارد.

چندی پیش حادثه‌ای در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز اتفاق افتاد که در پی آن نیویورک تایمز نیز به نقل از منابعی مدعی شد که حادثه نطنز در نتیجه انفجاری رخ داد که رژیم صهیونیستی مسبب آن بود.

پس از این اتفاق و همچنین در جریان بودن مذاکرات هسته‌ای در وین، ایران طی نامه‌ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران خبر داد که بر این اساس، هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه خواهد شد.

جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در  واکنش به تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم اظهار کرده بود: ما درباره تصمیم تحریک‌آمیز ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم نگران هستیم و این تصمیم را جدی می‌گیریم.هدف ما بازگشت به توافق هسته‌ای است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز در روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از تکمیل شدن مقدمات غنی‌سازی اورانیوم در سایت نطنز ایران خبر داد.

در بخشی از بیانیه این نهاد بین‌المللی آمده است: «ایران تقریبا مقدمات آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات نطنز را کامل کرده است. ایران به ما اطلاع داده است که می‌خواهد ۱۰۲۴ سانتریفیوژ جدید را در نطنز نصب کند.»

انتهای پیام/

برچسب ها: بلینکن ، نطنز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
چطور تحریمهای مسخره ویکجانبه امریکا ومتحدان بی لیاقتش جدیت برجام نافرجام را زیر سوال نمیبردامااز ایران انتظار دارندپایبند برجام باشدحالاماغنی سازی 90 درصد راازدولت میخواهیم دولت محترم لطفااقدام کنیدتابرای همیشه ازدست زیاده خواهان ونفوذیهای نامردخلاص شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
ای کاش این اقدامات مثبت از سوی ایران با شدت بیشتر ادامه یابد اگر امکان دارد نسبت به غنی سازی 80درصد نیز اقدام گردد و مسئولین ما خواهشا" اعلام نکنند ما از مسیر صلح آمیز عدول نخواهیم کرد بلکه حرکت کشور در مسیر توسعه هسته ای متناسب با اقدامات غرب خواهد بود در صورت خصومت و خباثت آنها باید کشور بمب هسته ای نیز تولید کند . آمریکا و غرب هرگاه اظهار تاسف میکنند یعنی ما در مسیر درست حرکنت میکنیم .
آخرین اخبار