رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

پشتیبانی از تولید وابسته به حذف اقتصاد دستوری است

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: برای حمایت و پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی، باید رویکرد‌های دستوری در اقتصاد ما حذف و سیاست‌های باز و نظارت‌های راهبردی بیشتر استفاده شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید حسین احمدی سلیمانی رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: برای تحقق شعار سال باید رویکرد‌های اقتصادی اصلاح شوند، به طوری که اقتصاد دستوری به منظور پشتیبانی و مانع زدایی باید حذف گردد و بیشتر از سیاست‌های باز و نظارت‌های راهبردی مورد تاکید قرا بگیرد.

او افزود: تولید باید صادرات محور باشد، خوشبختانه کشور ما در بسیاری از کالا‌ها خودکفا شده و لذا باید کار صادرات در پیش گرفته شود؛ این در حالی است که صادرکننده هیچ گونه ثباتی را در سیاست‌های ارزی، گمرکی و کنترلی در اقتصاد شاهد نیست.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: رویکرد مقام معظم رهبری در یک دهه اخیر حمایت از اقتصاد مقاومتی و فعالیت‌های مولد بوده است، در واقع تاکید ایشان دستیابی به یک اقتصاد پویا، درون زا و با نگاه به بومی سازی و گسترش توانمندی‌های داخلی است. البته این مهم بدین معنا نیست که اطراف مان را حصارکشی کنیم، چرا که رشد تکنولوژی و توانمندسازی اقتصادی مستلزم روابط دوجانبه با کشور‌های دنیاست.


بیشتر بخوانید



احمدی سلیمانی بیان کرد: قطعا این رویکرد در رشد اقتصادی سال‌های اخیر موثر بوده است و اگر فشار‌های اقتصادی در سال‌های اخیر به این شدت نبود، تاثیر این راهبرد بیشتر احساس می‌شد. با این حال در بسیاری از زمینه‌ها توفیقات خوبی حاصل شده است و لذا این روند باید تداوم پیدا کند.

او تصریح کرد: فعالان اقتصادی بر این باورند که اگر اثرات خودتحریمی‌ها به مراتب از تحریم‌های بین المللی بیشتر نباشد، قطعا کم‌تر نیست. حال از آن جایی که موانع پیش روی تولید متعدد و فراوان است، امسال تحت عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» نامگذاری شد تا تلنگری بر دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی باشد و تاکیدی بر این مهم که باید برای حذف سد‌ها و رفع مشکلات، گام‌های عملیاتی برداشته شود. هر چند که برخی به عنوان کاسبان تحریم فضا را آشفته کرده اند، اما بخشی از این موانع نیز ناشی از ضعف در سیستم‌ها و بروکراسی ناکارآمد است که سال‌ها جریان داشته و اثراتش را در این برهه بیش از هر زمان دیگر نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه عملکرد ستاد تنظیم بازار و برخورد‌های تعزیراتی در چهل سال اخیر جواب نداده است، تاکید کرد: سیاستمداران باید بدانند که ارزانی باید در وفور کالا و رشد تولید پیش بینی شود. رشد و ارتقای تولید در عرصه رقابت سالم و با حمایت و پشتیبانی امکان پذیر است. اگر موانع ارزی و بانکی حذف شود، قطعا تولید رشد پیدا خواهد کرد، اما زمانی که فشار‌ها بیش از حد باشد، تولید بلاشک آسیب خواهد دید.

احمدی سلیمانی اظهار کرد: در واقع تولید پایدار در گرو صادرات است، هر آن چه که مازاد بر مصرف داخل باشد، باید بستر صادراتی برای آن مهیا شود. حال سوال اینجاست زمانی که دولت نمی‌تواند ارز حاصل از فروش نفت را به کشور بازگرداند، چگونه از صادرکننده انتظار دارد ظرف مدت کوتاهی ارز را به داخل کشور بازگرداند؟ از این منظر سیاست‌های صادراتی و بحث بازگشت ارز باید سامانی گرفته و با نگاه به واقعیت‌های موجود، اعمال شود تا به حذف صادرکنندگان دارای اهلیت منجر نشود.

او در رابطه با عملکرد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی افزود: عملکرد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در رفع موانع بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود، اما در سطح ملی، این ساختار نباید به نشستی برای اظهارنظر مسئولان دولتی بدل گردد و اگر بعضی مشکلات بخش خصوصی همچنان بعد از سال‌ها به قوت خود باقی مانده و مکرر در این شورا بیان می‌شود، باید در کارکرد و اثرگذاری آن بازنگری شود. این ساختار قرار است صدای مطالبات بخش خصوصی را به نهاد‌های دولتی متولی برساند و تغییری رقم بزند، پس همه توان و ظرفیت آن باید در همین راستا تعریف و اجرا شود.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به مشکلات کهنه‌ای همچون قطع برق و گاز صنایع در تابستان و زمستان اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع از جمله مباحثی است که به دفعات در این شورا مطرح شده، اما باز هر سال همان رویه گذشته اعمال می‌شود و صدای بخش خصوصی، گوش شنوایی ندارد. اگر تاکید بر تقویت و پشتیبانی از تولید و یا حذف موانع از پیش روی آن است، این مصداق و مشکل باید بررسی شده و به معنای کلمه «چاره جویی» شود، در غیر این صورت عنوان سال و به موازات آن، مطالبات بخش خصوصی در قواره شعار باقی خواهد ماند.

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.