مروری بر مهم‌ترین عناوین خبر‌های نوروز ۱۴۰۰؛

از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت تا اخذ مالیات از خانه‌های خالی

پانزده روز ابتدایی سالی که گذشت، اخبار مختلفی از جمله واریز مرحله دوم سهام عدالت تا اخذ مالیات از خانه‌های خالی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی روزهای ابتدایی سال اخبار مهمی در حوزه های اقتصادی  رد و بدل شد که مورد توجه بسیاری از مخاطبان و عموم جامعه قرار گرفت.
 
اولین خبر مهمی که مورد توجه بسیاری از مخاطبان سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان قرار گرفت، مبحث واریز دومین مرحله از سود سهام عدالت به حساب دارندگان این سهام بود.
 
 
دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در پاسخ به خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی زمان واریز دومین مرحله از سود سهام عدالت گفت: تمام تلاش سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی بر آن است که مرحله دوم سود سهام عدالت تا قبل ماه رمضان واریز شود.

وی به دلیل دو مرحله‌ای شدن واریز سود سهام عدالت هم اشاره کرده و گفت:شرکت‌های بورس به مدت ۸ ماه فرصت دارند تا سود‌های خود را پرداخت کنند. بعضی از این شرکت‌ها مهلتشان پایان یافت. اما برخی از شرکت‌های دیگر همچنان فرصت دارند.
 
البته موضوع مهم دیگری در همین روز مشخص شد، اعلام زمان اخذ اولین مالیات از خانه خالی بود. موضوعی که توسط رئیس سازمان امور مالیاتی آن را مطرح کرد.
 
 
امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: قصد ما از طرح مالیات بر خانه‌های خالی کسب درآمد از این محل نبود بلکه هدف اصلی آن این بود که جریمه سنگینی وضع کند تا افراد خانه‌های خود را خالی نگذارند. خانه خالی طبق قانون با سامانه‌ی اسکان و املاکی که وزارت راه و شهرسازی راه اندازی کرده است، تعیین و مشخص و تعداد آن با مشخصات دقیق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد. البته یکی از شرط‌های آن این است که خونه خالی مانده باشد؛ بنابراین می‌توان گفت اولین مالیاتی که از خانه‌های خالی اخذ می‌شود در تاریخ مرداد ۱۴۰۰ و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.
 
البته قانون مالیات بر خانه های خالی از 19 فروردین اجرایی خواهد شد.
 
ناگفته نماند که سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در ایام نوروز، از تاریخ نگاری بورس ایران در سال گذشته و همچنین پیش بینی آن در روزهای آتی غافل نشد و مواردی نظیر عملکرد عرضه اولیه ها، تحلیل های بنیادی و گفت و گوهای راهبردی را در قسمت بورس خود منتشر کرد.
 
 
حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که علت تحقق نیافتن برنامه عرضه بورس مسکن در بورس کالا در سال ۹۹ چه بود؟، گفت:در حال حاضر با مرکز توسعه تجارت الکترونیک مذاکره کرده ایم تا عرضه اوراق ملکی مربوط به دولت را در برنامه‌های خود قرار دهد، زیرا پشتوانه قانونی دارد، همچنین طبق قانون رفع موانع تولید، بانک‌ها بایستی واگذاری املاک خود را از طریق بورس کالا در اولویت قرار دهند.

وی در پایان بیان کرد: بورس کالا یک فرایند شناسایی عرضه کننده عمده را دارد، مثلا با شستا توافقنامه امضا کردیم تا املاک خود را در بورس کالا عرضه کند.
 
در این ایام سند همکاری های مشترک ایران و چین نیز به مهم ترین خبر در حوزه رسانه ها تبدیل شد که گروه اقتصادی با بررسی جنبه های مختلف این سند همکاری به نگارش گزارش هایی تحت این عنوان پرداخت.
 
انتشار خبر امضای سند جامع همکاری ایران و چین، اما و اگر‌هایی را به دنبال داشته است که در این گزارش به جوانب مختلف آن پرداختیم.
 
خبرهای مهم اقتصادی در روزهای مختلفی دست به دست می شد تا به روز سیزدهم فروردین و جریان بازار اقلام اساسی متصل شد. نرخ مرغ در مصوبه ها تغییر 4 هزار و 500 تومانی را تجربه کرده و با نرخی متفاوت در خرده فروشی ها عرضه شد.
 
 
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۲۱ هزار تا ۴۰ هزار تومان است.
 
این افزایش قیمت درحالی رخ داد که مسئولان از عدم افزایش نرخ مرغ خبر داده بودند و همین امر منجر به نگارش گزارشی از ادامه صفوف خرید مرغ و گرانی یکباره آن شد.
 
 
بازار مرغ با یک تغییر نرخ شاهد رشد ۵ هزار تومانی قیمت بود که همین افزایش، منجر به کاهش عرضه در خرده فروشی‌ها شد.
 
تمامی این خبرها و خبرهای مهم دیگر  در سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به صورت به روز و لحطه به لحظه دنبال شد. موضوعات مختلف در بازارها که به صورت میدانی و حضور در مراکز عرضه انجام شد از جمله بررسی های مهم این گروه خبری بود. شما می توانید روزانه با ارائه سوژه ها و نظرات خود در بهبود فضای عرضه اقلام در بازارها و همچنین تحقق شعار سال این گروه خبری را یاری کنید.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار