چشم امید آمریکایی‌ها به حصول دو توافق جداگانه پیرامون برجام

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده است که نشست وین بدنبال حصول دو توافق جداگانه پیرامون برجام است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال طی گزارشی به موضوع برگزاری نشست وین در روز سه‌شنبه که نخستین دیدار غیرمستقیم پس از رایزنی‌های طرف‌های ایرانی و آمریکایی در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی است، پرداخت. 

این روزنامه آمریکایی به نقل از برخی منابع آگاه از تلاش حاضران در این نشست برای حصول دو توافق جداگانه پیرامون برجام خبر داد. توافقی که دولت ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ از آن خارج شده است.

هرچند که آمریک برای اولین بار از زمان سر کار آمدن «جو بایدن»، قرار است در نشست کمیسیون مشترک برجام شرکت کند، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان تاکید کرده که گفت‌وگوی مستقیمی در کار نخواهد بود و اینکه تنها هیئت اتحادیه اروپا مجاز است نقطه نظرات را بین دو هیئت ایران و آمریکا ردوبدل کند و اصطلاحا هیچ یک از اعضای این دو هیئت یر سر میز مذاکره مشترکی نخواهند نشست.  

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده که این نشست در پی تدوین یک توافق با آمریکا و توافقی دیگر با ایران در خصوص تحقق گام‌های لازم برای بازگشت به برجام و همچنین زمان‌بندی آن است.

براساس گزارش این روزنامه، نشست وین از جمله گسترده‌ترین تلاش‌ها در جهت احیای برجام آن هم پس از روی کار آمدن جو بایدن، به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا قلمداد می‌شود.

در این نشست مقامات ارشدِ طرف‌های توافق هسته‌ای از جمله؛ ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و اتحادیه اروپا به همراه برخی از مقامات ارشد آمریکا حضور دارند که البته مقامات کشورمان هر گونه گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا در خصوص مسائل هسته‌ای را منتفی دانسته اند.

گفته می‌شود که دولت بایدن تیمی از کارشناسان خود را به وین خواهد فرستاد. برخی مقامات آمریکایی و اروپایی نیز مدعی شده اند که؛ ایران و آمریکا طی هفته‌های اخیر پیشنهاداتی را درباره گام‌های اولیه‌ای که هر طرف می‌تواند بردارد از طریق واسطه‌های اروپایی تبادل کرده‌اند، براساس بی‌اعتمادی حاکم میان تهران و واشنگتن، مسیر فنی رسیدن به یک توافق جامع مشکل به نظر می‌رسد.

یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا نیز در همین باره مدعی شده که توافق بر سر یک چارچوب زمانی به منظور بازگشت ایران و آمریکا به توافق برجام شاید هفته‌ها به طول انجامد. آن‌ها ابراز امیدواری کردند که بازگشت همه طرف‌ها به برجام طی دو ماه آتی انجام شود. 

جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنش به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار کرد: «برای انجام گفت‌وگوی مستقیم با ایران درباره پرونده هسته‌ای آمادگی داریم و از سوی دیگر نیز ما انتظار نداریم که هفته آینده با ایران گفت‌وگوی مستقیم داشته باشیم، اما پذیرای چنین بحث‌هایی هستیم».

سوالی که همزمان با گمانه‌زنی‌ها در خصوص بازگشت آمریکا به نشست کمیسیون مشترک برجام مطرح می‌شود، این است که آیا واشنگتن قصد دارد تا اقدام غیرقانونی ترامپ در خروج از توافق چندجانبه و نقض یک جانبه‌گرایانه قطعنامه ۲۲۳۱ را متوقف کند و یا تنها اقدامی است همانند سایر اظهار نظر‌ها و ژست‌های نمایشی دیگر. «جو بایدن» در دوران رقابت‌های انتخاباتی خود بار‌ها مدعی شده بود که به تمام توافق‌های چندجانبه‌ای که ترامپ از آن خارج شده، باز خواهد گشت. بایدن، اما پس از شکست نامزد جمهوری‌خواهان بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به بازگشت کامل ایران به تمام تعهدات توافق هسته‌ای خواند، حال آنکه این واشنگتن بوده که در ابتدا توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات از سوی ایران هم در چارچوب پیش‌بینی‌های برجام صورت گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، نشست وین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
reza
۱۰:۵۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
گفتگوی مسیرهای فنی 12سال انجام و واکاوی و راستی آزمائی شد سپس قراردادJCPOA نهائی و امضاء شد..........
چارچوب زمانی مشخص نیز پس از 5روز که قراردادJCPOA با تصویب جلسه شورای امنیت سازمان ملل قرار بود اجرائی شود توسط باراک اوباما و جان کری نقض شد و در 18 اردیبهشت سال1398 توسط احمق درجه یک قماربازی بنام ترامپ بطور یکجانبه و با قلدرمآبی نقض کامل شد.....تنها راه باقیمانده برای تیم ایرانی همانطور که ندپرایس سیگنال داده مبنی بر اینکه در مذاکرات جدید پیش رو قرار نیست بطور آنی تحریمها لغو شوند تیم ایرانی نیز نباید هیجانی رفتار کنند چراکه ایران نیز تا ""بندغروب این قرارداد"" میتواند از مشمولیت زمان استفاده کند تا این قرارداد بطور خودبخودی نقض و بی اثر شود زیرا نقض کنندگان اولیه و ثانویه همگی تیم آمریکائی بوده اند نه تیم ایرانی......تازه ایران با وجود نقض تعهد و تحریمهای جدید ظالمانه با فشارهای حداکثری 2سال با صبر راهبردی خود با عنایت به مفاد بندهای قراردادJCPOA گام به گام عمل عقب نشینی از تعهدات را انجام داد که حتی بعضی از آنها را داوطلبانه پذیرفته بود و هیچ تعهدی برای اجرای مفاد داوطلبانه نداشت..................این رئیس جمهور قبلی آمریکا بود که قراردادJCPOA را که به تصویب جلسه شورای امنیت سازمان ملل رسیده بود و باید تمام بندهایش اجرائی میشد را تکه کاغذی بی ارزش خواند و از آن نه تنها با قلدری خارج شد بلکه 2دو امضاء کننده ی آن را که از اعضای دائم شورای امنیت هستند را چون متعهد به تعهدات برجامی باقی مانده بودند را با ابزار تحریم تهدید کرد.............تیم مذاکره کننده ایرانی باید این بار خیلی خیلی و بسیار محتاط عمل کنند چون مصباح الهدای انقلاب اسلامی و چراغ منیر انقلاب در همان زمان جیمی کارتر که پایه گذار سیستم تحریم علیه ایران بود فرمودند آمریکا شیطان اکبر است....هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید.....آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند....تیم مذاکره کننده کافی است یکبار روزنامه وار وصیت نامه سیاسی الهی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را بخوانند همان جائی که در مورد بیگانگان مخصوصاً دشمنان قسم خورده انقلاب سفارش کرده اند که بعد از من چگونه رفتار کنید همین و بس چیزی که هم اکنون دامن ملت انقلابی را فرا گرفته همین عمل نکردن به وصایای امام خمینی رحمت الله علیه است..... تیم ایرانی با هزاران دلیل مستند چرا؟ باید با شیطان اکبر یعنی آمریکا مذاکره کند؟ در حالیکه این شیطان قسم خورده با همکاری اسرائیل قاتل هزاران شهیدماست......... چرا؟؟این چه؟ توجیهی است که حتی امام حسین(ع)شب تاسوعا با عمربن سعد ابی وقاص مذاکره کرد؟!! چرا گفته نمیشود؟ که مذاکره شد ولی امام حسین(ع) تسلیم ذلت نشد؟؟هان؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
در این مذاکره هیچ چیزی از طرف غربی انتظار نداشته باشید ، چون هدفشان آن است که جایزه بزرگ بگیرند ، و نهایت چند تا شکلات بهتون بدهند آن هم موقتی ، آن افرادی که می گویند مردم در فشارند ، بروند به دولت اعتراض کنند ، این نتیجه سیاست دولت و بخصوص برادران اصلاح طلب بود ، که این مشکلات را برای جامعه بوجود آورد ، با مذاکره با غرب هیچ کدام از این مشکلات ریشه ایی حل نمی شود ، فقط وابستگی ها بیشتر میشود ، مجلس باید هوشیار باشد ، تا جلوی هر اشتباه احتمالی را سد کند ، ، یکبار مذاکره کردند ، و نتیجه اش را دیدیم ، از یک سوراخ که نباید ده دفعه گزیده شویم ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
امریکاباشکم گرسنه قحطی زده منتظر برجامند حرفهای الکی فقرفساد تورم ماراگرفته ،امریکاالتماس مامیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
آمريكا دشمن اسلام عقايد و مذاهب است نه فقط جهانخواري مطمئن باشيد زهرش را در برجام 2 خواهد ريخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
ابتدا تحريم ها برداشته ميشه ولي بعداز مدت كوتاهي بعداز اونكه همه چيزمون رو از دست داديم با قدرتي مضاعف برميگرده
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۲۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
خواهشا حرف الکی نزنید.
اگر هم چشم امیدی باشه مال مردم ایرانه که دعا میکنن آمریکا کوتاه بیاد تا وضعیت زندگیشون بهتر بشه.
اونی که تو عذابه ایرانه نه آمریکا .آمریکایی ها که دارن تو نعمت زندگی میکنن این ما هستیم که افتادیم تو قعر جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
چرا مذاکره رو در رو انجام نمیشه؛حتما باید اروپا حق دلالیش رو بگیره یا مثل دعوای زن و شوهرا بچه بشه پیغام ببر----شتر سواری دولا دولا نمیشه برای بقاء به تمام کشورها از ضعیفترین تا قویترین نیازمندیم و بهترین روش مذاکره رو در رو است بی واسطه و دلالی است؛آمریکا بزرگ و قویه؟واسه خودش ایران باید به توافقی که نیاز ایران و مردم رو مرتفع میکنه فکر کنه نه بزرگی و کوچیکیه طرف ----فقط منافع ملی
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۶:۱۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
خسارت های ناشی از خروج بدون دلیل رژیم پلید آمریکا از توافق به چه صورت جبران می شود؟ چه ضمانتی برای عدم خروج مجدد این شیطان صفت کارایی دارد؟ تهدید هسته ای و نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه چگونه کنترل میشود؟ عوامل نفوذ کرده و وابسته قدرت های سلطه در تصمیمات حیاتی دولت ایران چگونه مهار میگردند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
برجام نخواستیم هی نگید توافق توافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
برخی از تحریم ها برداشته میشه اما دائمی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
آره ریال رفته بالا و اقتصاد دنیا بالاخص آمریکا که رو ریال میچرخه به شدت فلج شده و مردمشون نون خوردن هم به زور با این ارزش پولشون تهیه میکنن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
نه ولی ۴۰ میلیون فقیر فقیر فقیر (محتاج ۱۰۰ درصد به نان شب) و ۴۰ میلیون نفر تا خرخره فرورفته در قرض دارند..
۴۵ درصد جمعیتشان اندازه ۵۰ نفرشان ثروت دارند... و ۴۵ درصدشان معتقدند جان سیاه ها مهم است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
اخ جون مذاکره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
خخخخ
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
فعلا که ایران مغرور به اونا بیشتر امید و احتیاج داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
خدا بخیر کنه باید دید تو این تیم چندتا جاسوس هست :)))))))))))))
Germany
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
بر سر برنامه موشکی ایران . یا هر چیز دیگر ایران با کسی
مذاکره کردن از هر جنایتی و هر خیانتی که در طول تاریخ افتاده
بدتراست.
به نظر من خیانت عصر معاصر ایران خواهد بود.
امیدوارم آقایان خوش خنده بفهمند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
کلا انقلاب دو دست آورد داشت؛اتمی که بعد از میلیاردها دلار هزینه ؛ با برجام و خنده و دروغ سیمان پر کردن توش؛؛حالا هم موشکی که میلیاردها خرجش شده و احتمالا با خنده به فناش بدن و بر میگردیم به 57 فقط فقیر تر و زیر چتر کامله شرق
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۲:۲۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
یک کلام مرگ بر آمریکا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
مرگ برامریکا مرگ برغربگرا مرگ بروطن فروش دروووووووووودبرسربازهای گمنام وطنم خسته نباشید انشااله سلامت وپایدارباشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
همچنین مرگ بر شوروی و مرگ بر چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
ناشناس۱۲.۵۹
چرا فکر میکنی هرکی از آمریکا بدش بیاد حتما طرفدار روسیه و چینه؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
فقط مرگ بر خائنین به کشور که اگر نباشن هیچ کشوری توانایی سوء استفاده نخواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
نمیدونم چرا مردم متوجه نمیشند که برجام فقط خواست روحانی و ظریف نبوده و حتی رهبری هم حمایت کردند. حالا طرف مقابل تو زرد از آب در اومده دیگه مشکل ایران نیست. اما از این به بعد هرگونه مذاکره جدید به معنای باج دادن هست و قطعا" طبق سخنان رهبری مذاکره جدیدی در کار نخواهد بود. انشاله دولت آقای روحانی در این چند ماه آخر بدلیل انتخابات هیچگونه چراغ سبزی به طرف مقابل نشان ندهد و واسه یکبار هم که شده اجازه بدیم غرب به ما امتیاز بده.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۴۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
رهبری هیچ دخالتی در برجام نداشته وحتی از اول هم عنوان کردن که به مذاکرات خوشبین نیستم اما 9 شرط گذاشتن که هیچ کدام را عمل نکردن اما عجیبم چرا یه عده هنوز میخوان برجام را گردن نظام ورهبری بندازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
من هم نمیدانم شماها و امثال شماها چرا متوجه نیستید که رهبری خط قرمز در مذاکرات تعیین کرده بود که هیچکدام مراعات نشد و نقدها را به نسیه دادیم.شماها یادتان نیست روحانی همه مسئولیتهای برجام را خود تنها بر عهده گرفته بود و حالا گردن کل نظام و رهبری می اندازد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
باید برجام را درwc انداخت وسیفون را کشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
اسپری خوشبو کننده هم نیازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
نمیشه چون خیلی ها بهش متصلن گیر میکنن تو لوله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
بابا ولمون کنید...این مرتیکه بایدن میمیره یکی دیگه میاد میزنه از برجام بیرون ما باید تاوانش رو بدیم و هر چیزی رو اگه باشه ۱۰۰ برابر بخریم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
خدایا ما رو از شر برجام نجات بده آمین یا رب العالمین با گرگ میخوان مذاکره کنن آخه این همه گفتید برجام چه شد ؟ دریغ از اندکی عقل ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
ما نباید امریکا را ببخشیم و باید به او حمله کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
هرچه آمریکا به دولتمردان ایران کم محلی می کنه، نسؤلین امر بیشتر به اون می جسبند!؟!؟ ونتیجه اش هم می شه تحریم های بیشتر!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
غلط کردند اول ترامپ رو تحویل دادگاه ما بدهند بعد تحریمها رو کامل بردارند بعد ملت راستی آزمایی میکنند تا ببینیم چی میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
به آمریکا چه که در هر زمینه ای سد راه کشورمان میشود و به ایرانیان غرب پرست چه که اطلاعات کشورمان را در اختیار غرب میدهند و به ایرانیان وطن فروش بی دین چه که تولید و دانش این کشور را قربانی هوس غربیان کردند.
-
شهروند
۰۹:۴۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
اره خوب مردم مریکا در سف خرید مرغ و روغن هستند باید هم چشم انتظار باشند
-
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
چرا میزان امثال شما مرغ و تخم مرغ و اصولا شکم است ؟ آیا غیرت و تعصب ملی برایشن اهمیتی ندارد ؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۳۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
واقعا تاریخ در مود شما قضاوت خواهد کرد کسانیکه که تخم ومرغ و مرغ را به وطنشان ترجیح دادند.خسته نباشی قهرمان
Finland
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
به نظرم محل زندگیت رو به مرغداری عوض کن نگرانم برات اینقدر مرغ مرغ می کنی شکم پرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
میزان شکم نیست
امام علیه‌السلام فرمودند شکم گرسنه ایمان ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
ناشناس ۱۳.۰۲
انتخاب مردم این دولت بود پس از کسی گله ای نداشته باشن که از ماست که برماست
وقتی آقای روحانی میگه کاری بجز مذاکره بلد نیست مردم باید انتظار صف مرغ رو داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
شکم گرسنه ایمان را تقویت میکند. برای همین روزه میگیری. کدوم امام گفته شکم گرسنه ایمان ندارد؟ تا کی میحواید کلاه شرعی بذارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
امریکا باید در وهله اول کلیه تحریمها برداشته و خسارتهای وارده به ایران را جبران گرده و در مهله دوم به برجام برگردد و وظایف قید شده در برجام را انجام داده و ما هم هیچگونه مذاکره ای در مورد مسیل دفاعیمان نخواهیم داشتو در اخر پس از راستی ازمائی به وظایف برجامی باز خواهیم گشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
نه بابا!!!!!!! آمریکا اگه میخواست این کارا رو بکنه که نفع ایران باشه چرا از اول تحریم میکرد
خخخخخخخ دلت خوشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
چشم قربان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
امریکا و اروپا توقع توافقنامه جدید و دور لز ذسترس را با ایران دارند که مسئولین وزارت خارجه جلوگیری از این مطلب را باید در سرلوحه امور خود قرار داده و ما ملت ایران در این ضمینه هیچگونه کوتاهی را قبول نخواهیم کرد.
آخرین اخبار