بلینکن: می‌توانیم با وجود چالش‌ها در برخی عرصه‌ها با روسیه همکاری کنیم

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد عرصه‌هایی برای فعالیت با روسیه علی رغم چالش‌هایی که مسکو مطرح کرده است وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  آرتی عربی، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام عرصه‌هایی وجود دارد که واشنگتن می‌تواند با وجود چالش‌های مطرح شده از سوی مسکو با روسیه همکاری کند.

او در مصاحبه یورونیوز گفت: روسیه موضوع اصلی این هفته ناتو است و نگرانی مشترکی در خصوص برخی خصومت‌ها از سوی مسکو وجود دارد.

بلینکن پس از تجدید اتهامات سنتی آمریکا علیه روسیه مبنی بر دخالت در انتخابات، حملات سایبری، اقدام به ترور الکسی ناوالنی، منتقد دولت روسیه، و درگیری در شرق اوکراین اعلام کرد: سیستم‌های جدید تسلیحاتی روسیه در حال توسعه است که مورد توجه واشنگتن و متحدانش قرار دارد.

او افزود: معتقدم که ارزیابی مشترکی از چالش‌های روسیه و همچنین یک تعهد مشترک برای مقابله با آن وجود دارد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تمدید پیمان محدودیت سلاح‌های راهبردی تهاجمی «استارت ۳» و کنترل تسلیحات گفت: ما همچنین می‌دانیم که ممکن است عرصه‌هایی وجود داشته باشد که بتوانیم براساس منافع مشترک خود با روسیه همکار کنیم.

قابل ذکر است که روسیه بار‌ها اتهامات مربوط به انجام هرگونه اقدام خصمانه علیه سایر کشور‌ها از جمله ادعای دخالت در انتخابات و حملات سایبری را تکذیب و تاکید کرده است که طرف درگیری در منطقه دونباس در شرق اوکراین نیست.

وزرای خارجه کشور‌های عضو ناتو برای اولین بار از زمان شیوع کرونا روز سه شنبه نشستی دو روزه را در بروکسل آغاز کردند. مواردی که در دستور کار قرار گرفت شامل پیشنهاد‌های ناتو ۲۰۳۰، روابط با چین و روسیه، تغییرات آب و هوایی، امنیت سایبری، مبارزه با تروریسم، امنیت انرژی بود.

معاون وزیر خارجه روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد که آنچه بدیهی است اینکه ناتو در مسیر تقابل با روسیه قرار دارد. به گفته این مقام روس، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دلایلی خودساخته را ایجاد می‌کند تا نشان دهد گسترش نفوذ آن به سمت شرق تنها با هدف حفظ امنیت کشور‌های عضو این پیمان صورت می‌گیرد.

پیشتر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بود پس از آن که بروکسل روابط را نابود کرد، روسیه دیگر هیچ رابطه‌ای با اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان ندارد. همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفتگو با شارل میشل، رئیس شورای اروپا موضع مناقشه‌آمیز اتحادیه اروپا را در قبال مسکو محکوم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار