کشف یک میدان میعانات گازی در سواحل جمهوری آذربایجان در دریای خزر

یک میدان بزرگ میعانات گازی در سواحل جمهوری آذربایجان و در عمق بیش از ۷ هزار متری کشف شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جمهوری آذربایجان از کشف میدان میعانات گازی جدید به نام «شفق آسمان» در دریای خزر خبر داد.

بر این اساس، شرکت نفت جمهوری آذربایجان «سوکار» اعلام کرد پس از مراحل اکتشافی جامع در عمق ۷۱۸۹ متری در بخش آب‌های دریای خزر متعلق به جمهوری آذربایجان در میدان «شفق آسمان» نخستین میعانات گازی کشف شد.

بر اساس اعلام این شرکت نفتی، فعالیت و اکتشاف در میدان شفق آسمان به عنوان یک طرح مشترک بین «سوکار» و بریتیش پترولیوم در حال انجام است و این حفاری‌ها از ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شده است.

میدان گازی «شفق آسمان» در ۱۲۵ کیلومتری جنوب شرقی باکو واقع است. مساحت این میدان ۱۱۰۰ کیلومتر مربع اعلام شده و عمق دریا در این طرح ۸۰۰ - ۶۵۰ متر است. این میدان در سال ۱۹۶۱ در پی بررسی‌های لرزه نگاری کشف شده و در سال ۲۰۱۰ میلادی شرکت‌های نفتی «سوکار» و بریتیش پترولیوم توافق ۳۰ ساله برای حفاری و بهره برداری از این میدان امضا کردند که سهم طرفین ۵۰ درصد تعیین شده است.

شرکت نفت جمهوری آذربایجان «سوکار» اعلام کرد تعیین مقدار کامل ذخایر گازی در این میدان در دست بررسی است. از جمله مهم‌ترین میادین نفتی آذربایجان می‌توان به آذری، چراغ و گونشلی اشاره کرد. این میادین نفتی سال‌هاست که تولید نفت انجام می‌دهند و به نیمه دوم عمر خود رسیده و تولید آن‌ها چند سالی است که در حال کاهش است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار