برای پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان:

آبگیر‌ها و تالاب‌های استان همدان به صورت مستمر پایش می‌شوند

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت:برای پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان آبگیر‌ها و تالاب‌های استان به صورت مستمر پایش و مراقبت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،محمد رضا رسولی,مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه هیچ موردی از آنفلوآنزای پرندگان در همدان مشاهده نشده است، گفت: برنامه‌های پایش و مراقبت همچنان در استان همدان در حال انجام است.

او با اشاره به تشکیل ستاد آنفلوآنزا در استان همدان، اظهار کرد: وضعیت امنیت زیستی مرغداری‌های استان همدان به‌گونه‌ای بوده که موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دیده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه در روستا‌های استان هم موردی از آنفلوآنزای فوق حادپرندگان دیده نشده است، تصریح کرد: ۴۳ اقدام پیشگیرانه در استان همدان صورت گرفته به طوری که نمونه‌برداری از مراکز پرورش طیور، ۷ هزار مراقبت و پایش آبگیر‌ها و تالاب‌ها در استان صورت گرفته است.

رسولی با اشاره به برگزاری جلسات ترویجی با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان عمده تخم‌مرغ در استان، ادامه داد: بازدید و نمونه برداری از مراکز پرورش طیور و انجام حدود ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ مورد آزمایشات مربوط به آنفلوآنزا از نوع H ۵، H ۷ و H ۹ در استان صورت گرفته است.

او با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ مورد نمونه برداری انجام شده است، تأکید کرد: خوشبختانه استان همدان سه سال متوالی موردی از آنفلوآنزای فوق حاد نداشته و امسال با وجود اینکه کانون‌هایی در کشور وجود داشته تاکنون استان همدان موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه رعایت مسائل قرنطینه‌ای و جلوگیری از ورود ویروس به بدن میزبان در کنترل و پیشگیری این بیماری اهمیت دارد، افزود: وضعیت امنیت زیستی مرغداری‌های استان به گونه‌ای بوده که تاکنون ویروس وارد نشده و مورد اثبات شده‌ای از آنفلوآنزا دیده نشده و موارد مشکوک نیز مورد آزمایش قرار گرفتند که منفی بوده است.

رسولی درباره وضعیت کشتارگاه‌های استان همدان نیز یادآور شد: پنج کشتارگاه دام و شش کشتارگاه در استان وجود دارد که از این تعداد چهار کشتارگاه طیور فعال است.

او در پایان از بازگشایی کشتارگاه مرغ تویسرکان خبر داد و اظهار کرد: کشتارگاه مرغ نهاوند همچنان به علت عدم رعایت مسائل بهداشتی پلمب است.

منبع ایلنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.