نادری در نشست خبری مطرح کرد؛

ثبت نام قطعی ۹۷۶ نفر برای حضور شوراهای شهر استان تهران

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران از ثبت نام قطعی ۹۷۶ نفر برای حضور در انتخابات شوراهای شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد نادری رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران در نشست خبری خود با بیان اینکه تا ساعت ۱۳:۳۰ امروز ۹۷۶ نفر برای حضور در انتخابات شوراهای شهر ثبت نام قطعی کرده‌اند، گفت: ۵۰ درصد از ثبت‌نام‌ها در فرمانداری‌ها به صورت حضوری و ۵۰ درصد دیگر از پیشخوان‌های دولت و فضای مجازی صورت گرفته است.

نادری افزود: در شهر تهران تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه ۲۸۱ ثبت نام قطعی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار در دوره چهارم شورای شهر استان تهران، ۴۵۹۱ داوطلب ثبت نام کردند که ۱۴ درصد آن‌ها زن و ۸۶ درصد دیگر مرد بوده اند؛ همچنین در دوره پنجم ۶۰۷۷ داوطلب در استان تهران ثبت نام کردند که ۱۶ درصدشان را زنان و ۸۴ درصد را مردان تشکیل دادند.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستای استان تهران توضیح داد: در دوره جدید، تاکنون ۱۳ درصد از ثبت‌نام کنندگان شورا‌های شهر کل استان تهران زنان و ۷۸ درصد دیگر مردان بوده‌اند. اگر چه ۴۷۹ تعداد از پرونده‌ها در حال بررسی است و کد رهگیری آن‌ها صادر نشده است.

نادری خبر داد: تا الان تعداد ثبت نام‌های استان تهران حدود ۲۰ درصد ثبت‌نام‌های کل کشور بوده است.

نادری با بیان اینکه ناظران هیئت عالی نظارت به صورت مستمر در محل ثبت نام نامزد‌های انتخابات شورا‌های شهر حضور دارند بیان کرد: اعضای هیئت‌های عالی نظارت شهرستان‌های ۱۶ گانه در جلسات آموزشی حضوری شرکت می‌کنند که این جلسات برای اعضای هیئت‌های بخش ها، در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستای استان تهران اظهار کرد: استان تهران ۱۶ شهرستان، ۳۵ بخش و در مجموع ۵۱ هیئت برای انتخابات شورا‌های شهر دارد که تقریبا همه احکام شهرستان‌ها و بخش‌ها صادر شده است تا نظارت بر انتخابات دنبال شود.

نادری تصریح کرد: یکی از کار‌های اولیه هیئت‌های شهرستان‌ها انتخاب هیئت‌های اجرایی است که با همکاری شورای نگهبان و فرمانداری‌ها و با هماهنگی مجلس، شورای نگهبان و استانداری تهران، این هیئت‌های اجرایی برای همه انتخابات‌های سال آینده تجمیع می‌شود. چراکه به نظر می‌رسد برگزاری ۴ انتخابات ریاست جمهوری، شورا‌های اسلامی شهر و روستا و همچنین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در شرایط شیوع کرونا با هیئت‌های اجرایی چندگانه به صلاح نباشد.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستای استان تهران یادآوری کرد: این هیئت در برنامه خود، تشکیل هیئت‌های نظارت شهرستانی را دارد که طبق قانون ۵ نفر از معتمدان محلی باید منصوب شوند و البته برای بخش‌ها نیز ۳ نفر از معتمدان را منصوب خواهیم کرد.

وی گفت: یکی از کار‌های مهم هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا در استان تهران طراحی سامانه جامع برای نظارت و آموزش بود که از بهترین متخصصان IT کمک گرفتیم.

نادری افزود: ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر و بلکه بیشتر باید برای نظارت و انتخابات شورا‌های شهر و روستا و اجرای آن آموزش ببینند. با کمک فضای مجازی به آموزش ناظران صندوق‌ها می‌پردازیم و سعی داریم که بخشی از رسیدگی به شکایات را به عنوان مکمل از سامانه طراحی شده دنبال کنیم.

وی درباره روند تشکیل هیئت عالی نظارت استانی توضیح داد: هیئت عالی نظارت استان تهران از سه نفر تشکیل شده که من به عنوان رئیس، رضا تقی پور نمایندگان تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و حجت الاسلام نوروزی نماینده رباط کریم و بهارستان به عنوان اعضای این هیئت در استان تهران حاضر هستیم.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستای استان تهران اظهار کرد: ازآنجاکه تهران ۱۶ شهرستان دارد و حوزه انتخابیه وسیعی است، باید هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌ها زودتر آغاز به کار می‌کرد.

نادری بیان کرد: زیرمجموعه‌ی هیئت عالی نظارت استان تهران دو معاونت نظارت و بازرسی و همچنین پشتیبانی امور اداری و مالی است؛ ذیل معاونت نظارت کمیته‌های بازرسی و رسیدگی به شکایات، حقوقی و شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند.

وی افرود: زیر مجموعه معاونت امور اداری و مالی، کمیته‌های کمیته IT، منابع انسانی، آموزش و پشتیبانی هم تشکیل شده‌اند.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستای استان تهران تأکید کرد: به همه مردم و فعالان و رسانه‌ها اطمینان می‌دهیم که هیئت عالی نظارت استان تهران تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات بدون حاشیه و سالم خواهد داشت و عمل به امر قانون برایش مهم است.

نادری تصریح کرد: در امور نظارتی خود سلیقه‌های حزبی و گروهی را اعمال نخواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد چنین تخلفی رخ دهد تا پیشبرد امور کشور از طریق پارلمان‌های شهری به مشکل نخورد.

وی یادآور شد: ما بر اساس قانون و پس از اتمام ثبت نام، صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنیم که بررسی‌های اولیه از هیئت‌های اجرایی چه در صورت تایید و چه رد نامزد‌ها به هیئت عالی نظارت می‌رسد؛ در ادامه هم اگر اعتراضی به بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های عالی و اجرایی بود، هیئت مرکزی نظارت رسیدگی نهایی را خواهد کرد.

رئیس هیئت عالی نظارت و انتخابات شورا‌های شهر و روستای استان تهران گفت: تلاش می‌کنیم اسامی نهایی منتخبان شورا‌های شهر را هر چه زودتر اعلام کنیم، اما از آنجا که ممکن است تایید صلاحیت‌ها کمی به طول بینجامد، قانون زمان دقیقی را مشخص نکرده است.

نادری اظهار کرد: به دلایل مختلفی با برگزاری انتخابات الکترونیکی در استان تهران مخالفت کردیم؛ اگرچه دولت و وزارت کشور این آمادگی را داشتند، اما بررسی‌های فنی ما اعضای هیئت را مجاب کرد که انتخابات الکترونیکی برای این دوره نداشته باشیم.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستای استان تهران بیان کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا احتمالاً تعداد صندوق‌های انتخاباتی بیشتر می‌شود. البته با وجود صندوق سیار مخالفیم و منطق آن را قبول نداریم، ولی صندوق‌های ثابت باید بیش از قبل و در فضای آزاد باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار