رئیس ستاد انتخابات کشور در تیتر امشب شبکه خبر مطرح کرد؛

افزایش ١٠ درصدی شعبه‌های برگزاری انتخابات ١۴٠٠ / جزئیات ثبت‌نام داوطلبان انتخابات به صورت غیر حضوری

عرف گفت: می توانیم بگوییم که زنگ انتخابات برای وزارت کشور از مهرماه امسال به صدا درآمده است.

به گزارش  خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،   جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور امشب ۱۸ اسفندماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره آخرین وضعیت و شرایط انتخابات‌های سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: می توانیم  بگوییم که زنگ انتخابات‌های ١۴٠٠ از مهرماه امسال به صدا درآمده است.

عرف با اشاره به اینکه بعید است که در فصل بهار بتوانیم واکسیناسیون عمومی را انجام دهیم گفت: البته واکسیناسیون در برخی از اقشار و صنوف که خطرپذیری آن‌ها بالاست نیز انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه ما خودمان را برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی آماده کرده‌ایم افزود: در این شرایط اولین بحث این است که بتوانیم سلامت مردم را حفظ کنیم، همه دستورالعمل‌هایی که در دنیا پیرامون انتخابات انجام شده است را بررسی کرده ایم، در یک سال گذشته این بیماری در دنیا شکل گرفت و کشور‌های مختلف انتخابات را به‌صورت پارلمانی و همه‌پرسی انجام داده اند و آخرین مدل آن ریاست جمهوری آمریکا بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: برای ما مهم است که مشاهده کنیم دستورالعمل اجرایی آن‌ها چگونه بوده است و ما اقدام به بررسی وضعیت کشور‌ها پیرامون انتخابات کرده ایم و در حال تلاش هستیم تا شرایط امنی را ایجاد کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه برای احراز هویت و دریافت کد رهگیری، کد ملی و شماره کارت بانکی لازم است، اظهار کرد: در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در تهران در هر شعبه رای گیری ۴ صندوق رای خواهیم داشت. هر شعبه ۲ قسمت دارد، یکی قسمت مربوط به مردم است که می‌خواهند به شعبه مراجعه کنند لذا باید امنیتشان از لحاظ سلامت حفظ شود و دوم عواملی هستند که باید سلامت آن‌ها هم مورد توجه قرار بگیرد.

عرف با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی تعداد شعب انتخاباتی در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: در کنار هر صندوقی که بیش از یک هزار مراجعه کننده داشته باشد صندوق و شعبه جدید قرار می‌گیرد.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه برای تسهیل در اخذ رای نرم افزار شعبه یاب معرفی می‌شود ادامه داد: ثبت نام داوطلبان انتخابات شهر و روستا از ۲۰ اسفند آغاز می‌شود، همچنین از فردا سه شنبه هیئت‌های اجرایی تشکیل می‌شود.

عرف تصریح کرد: داوطلبان برای ثبت نام غیرحضوری از طریق تلفن همراه یا دفاتر پیشخوان دولت می‌توانند اقدام کنند.

او با اشاره به ثبت نام داوطلبان انتخابات شهر و روستا با کد ملی و شماره کارت بانکی گفت: برای احراز هویت و دریافت کد رهگیری، کد ملی و شماره کارت بانکی لازم است، کسانیکه به تلفن همراه، فضای مجازی و دفاتر پیشخوان دولت دسترسی ندارند برای ثبت نام حضوری به فرمانداری‌ها مراجعه کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: با نرم افزار‌هایی که به کار خواهیم گرفت اجازه می‌دهیم تا فرد شعبه انتخابی خود را انتخاب کند، اما عوامل بعضاً تا ۷۲ ساعت باید در شعبه بمانند لذا برای ما هم سلامت رای‌دهندگان و هم سلامت عوامل اجرایی مهم است، برای دستورالعمل‌های بهداشتی را با وزارت بهداشت بحث کردیم و آن بخش که لازم بود در کمیته اجتماعی ستاد مدیریت کرونا مورد بحث قرار گرفت و مصوب شد و نهایتاً مردم مطمئن باشند که سلامت آن‌ها در مقام اول برای ما قرار دارد به طوری که تدابیر لازم اتخاذ شده است.

او افزود: ما شعب اخذ رای را افزایش داده ایم، در انتخابات چهار سال پیش کمی بیشتر از ۶۲ هزار شعبه داشتیم، ما بحث‌های مختلفی داشتیم و پالایشی را در سراسر کشور از فرمانداران و بخشداران انجام دادیم و آخرین وضعیت را جویا شدیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که به شکل میانگین در کل کشور ۱۰ درصد افزایش شعب را داشته باشیم، لذا باید شعبه جدید ایجاد شود، ما دیگر شعبه بالای ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ را نخواهیم داشت.

عرف افزود: همه دستورالعمل‌های بهداشتی در فرایند انتخابات رعایت می‌شود لذا باید از مواد ضدعفونی کننده، ماسک، دستکش استفاده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور اظهار کرد: در روز انتخابات بهتر است از خودکار‌های شخصی استفاده کنیم، در انتخابات شورا‌ها تلاش کردیم تا بخشی از کار توسط صندوق الکترونیکی دنبال شود لذا از ابتدا تا انتها دستورالعمل‌ها رعایت شده است.

او اضافه کرد: پس از پایان رأی‌گیری برای عواملی که باید اقدام به شمارش آرا کنند دستورالعمل‌های در نظر گرفته شده است، امروز وزیر کشور دستور شکل گیری هیئت اجرایی و به عبارتی دستور شروع انتخابات را دادند و آن را به فرمانداری‌ها و بخشداران ابلاغ کرده‌ایم.

عرف افزود: از فردا صبح هیئت‌های اجرایی کارشان را آغاز می‌کنند، لذا ۳۰ نفر را به عنوان معتمد مردم انتخاب خواهند کرد و به هیئت‌های نظارت معرفی می‌کنند و دو سوم آن‌ها اگر مورد تایید قرار بگیرد با این دو سوم هیئت‌های اجرایی کارشان را شروع می‌کنند، ۳۷ نفر اعضای اصلی و ۵ نفر اعضای علی البدل انتخاب می‌شود، فردا روز شکل گیری هیئت‌های اجرایی است.

او با اشاره به اینکه ما برای ثبت نام چهار شکل را طراحی کردیم گفت: در شکل اول تاکید داریم تا مردم از طریق نرم‌افزاری که بر روی موبایلشان است اقدام کنند، در سراسر کشور امروز مانوری را انجام دادیم تا بر روی نرم‌افزار اقدامات لازم صورت بگیرد، اولین قدم این است که مردم بیایند و از طریق موبایل کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند ثبت نام کنند.

عرف اظهار کرد: دسته دوم از طریق کامپیوتر می‌توانند اقدام به ثبت نام غیر حضوری کنند، دسته سوم ممکن است بگویند که از طریق موبایل و کامپیوتر نمی‌خواهند اقدام به ثبت‌نام کنند در این صورت باید به پیشخوان دولت مراجعه کنند و در آنجا کار ثبت‌نام را انجام دهند.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان این که احراز هویت افراد از طریق کد ملی و یک شماره حساب بانکی صورت می‌گیرد افزود: تشکیل هیئت‌های اجرایی شهر‌ها و روستا‌ها هم زمان شروع می‌شود، اما ثبت نام شورا‌های شهر از بیستم اسفند به مدت هفت روز یعنی تا ۲۶ اسفند انجام می‌گیرد و ثبت نام شورا‌های روستا بعد از عید و از ۱۶ فروردین به مدت یک هفته انجام خواهد گرفت.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین درباره احتمال افزایش زمان انتخابات هم گفت: تغییر زمان برگزاری انتخابات و یا افزایش روز‌های آن مغایر قانون است، اما افزایش ساعات آن در همان روز برگزاری منعی ندارد.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین با اشاره به این که انتخابات شورا‌ها در برخی شهر‌های بزرگ مثل مشهد و شیراز الکترونیکی برگزار می‌شود گفت: امیدواریم که با موافقت هیئت مرکزی نظارت مجلس در تهران هم اجازه پیدا کنیم صندوق الکترونیکی داشته باشیم، اگر این امکان فراهم شود نتایج شمارش آرا در همان روز قابل اعلام است، اما شمارش دستی آرا در کلان شهر تهران ۳ روز طول خواهد کشید.

عرف با اشاره به چاپ تعرفه‌های انتخابات و پلمب آن‌ها گفت: ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری هم از ۲۱ اردیبهشت شروع می‌شود و بیشترین زمان تبلیغات را هم در انتخابات ریاست جمهوری داریم که ۲۰ روز است که باید در این مدت مراقب رعایت دستورالعمل‌ها بود، قطعا بعد از عید فضای کشور انتخاباتی خواهد شد، پنج شنبه ۲۷ خرداد پایان و سکوت تبلیغاتی و صبح ۲۸خرداد ۱۴۰۰ انتخابات برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه میتینگ انتخاباتی ممنوع است بیان کرد: برگزاری هر نوع تجمع و میتینگ انتخاباتی ممنوع است لذا یکی از تخلفات انتخاباتی این دوره رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی است.

عرف با اشاره به اینکه زمان ثبت نام داوطلبان انتخابات شهر و روستا متفاوت است خاطرنشان کرد: چاپ ۲۰۰ میلیون تعرفه انتخابات تقریباً تمام شده و تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در قرنطینه قرار دارد.

او با اشاره به اینکه ما ۴ انتخابات را در سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت و لذا کار سختی را در پیش داریم گفت: در تهران چهار صندوق را در هر شعبه داریم، ریاست‌جمهوری، شورا‌ها، میان دوره‌ای مجلس و میان دوره‌ای خبرگان رهبری را در پیش داریم.

عرف تصریح کرد: برای تهران برنامه ویژه‌ای داریم و آخرین بررسی‌ها را انجام داده ایم و آمادگی‌های لازم صورت گرفته است.

وی با اشاره به روند ثبت نام انتخابات تصریح کرد: طبیعت فضای انتخاباتی حضور رو در روی مردم است، لذا با توجه به وجود کرونا یک پارادوکس داریم. برگزاری هر نوع تجمع و میتینگ انتخاباتی ممنوع است. اصل بر عدم حضور (فیزیکی) در زمان تبلیغات انتخابات است. یکی از تخلفات انتخاباتی این دوره رعایت نکردنِ دستورالعمل‌های بهداشتی است.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: یکی از ظرفیت‌های کرونا رفتن به سمت دولت الکترونیک و فضای مجازی است.

وی ادامه داد: ما از ۲۰ اسفند به مدت ۷ روز ثبت نام انتخابات شورا‌های شهر را داریم و ثبت نام شورا‌های روستایی از ۱۶ فروردین سال بعد آغاز و تا ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ ادامه می‌یابد. بیش از ۲۰۰میلیون تعرفه برای تمامی انتخاب ۱۴۰۰ چاپ شده مه تا زمان انتخابات در قرنطینه است.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: الان مساله عموم مردم انتخابات نیست، اما آنطرف سال فضا انتخاباتی می‌شود. میانگین انتخابات در دوره‌های گذشته بین ۵۰ درصد تا ۸۵ درصد بوده است که مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ حداقل کف انتخابات‌های قبلی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۰:۴۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
اینا چی فکر کردند مگر قرار رای دهندگان چند نفر باشند که 10درصد هم صندوق اضافه کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
تلفن هوشمند که لازم نیست برای ثبت نام در شوراهای شهر و روستا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
خرج الکی چرا می کنید با این نارضایتی بعید می دونم کسی بیاد، خوشی شده 15 هزار تومان، یه دست لباس 700 هزار تومان، عینک ت خرد شد یه میلیون من کارگر که نمیام، سیر خبر از گرسنه نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
کاهش بده تا حجم صفها رو بیشتر نشون بدی
Iran (Islamic Republic of)
انتخابات
۰۸:۱۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
انتخابات را غیر حضوری و الکترونیکی برگزار کنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
کی رای بده?????? حالا هی بگید آمار بالای وموج چهارم ودهزارم اول خرداد یهو خودبخود میاد پایین مردمم هالو نیستن اگ کال کشور قبل انتخابات واکسینه کردین رای میدن وگرنه دیگه خبری نیس اشتباه ۴ سال پیش نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
مثل 40 سال گذشته وگام به گام :اگر شما کمک کنید که ما تسلیم غرب شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
سایه سنگین سهم خواهان بر همه چیز پیداست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
استرس انتخاباتی ؟هدف اصلی :مهندسی کردن آرای مردم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
هدف سهم خواها نه از ادغام چند انتخابات در هم وبر هم وفشرده در روز گار کرونایی چیست ؟!؟!
United States of America
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
دلتون خوشه ها، انتخابات چی؟!!! کسی مگه رای میده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
باشه حتما رای میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
جامعه به واسطه فشار اقتصادی تو وضعیت طغیان عمومی شما دنبال انتخابات هستید !؟؟؟ خوابید یا خودتون به خواب زدین ؟؟؟
جالب یک آقائی تو سخنرانی می گفت که اگر مردم وضعشون بد بخاطر این که انتخاب نادرست کردن ! کسی نیست به این آقا بگه مگر شما میزارین افراد با صلاحیت و دلسوز بالا بیان تا مردم بهشون رای بدهند ! مردم مجبورن بین بدتر و بدترین یکی رو انتخاب کنند !اول شما اجازه بدین افراد سالم بیان کاندید بشن و بتونن بالا بیان ! ؟؟
انتخابات برای دم کلفتها و مافیا هاست و ربطی به مردم درد کشیده و مشکلاتشون نداره !!! که بخوان مردم شرکت کنند !
United States of America
نا شناس۹
۰۴:۱۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
خودتو زیاد زحمت نده با این اوضاع گرونی و کروناکه درست کردید فکر نکنم تا موقع انتخابات کسی زنده بمونه که بیاد رای بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
من ازفردا میرم دروزارت کشورکه به عنوان نفراول رای بدم خخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس۹
۰۰:۴۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
مگه چه گلی به سر مردم زدید مگه نه اینه که مردم برای نان شبشونم ماندن که یک سال قبل انتخابات هر روز تبلیغ میکنید حالا تا اون موقع کی مرده کی زنده اگه مردم از گشنگی نکشید
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۰۰:۴۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
انتخابات اینترنتی باشه
آخرین اخبار