قادری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دائمی کردن سیاست‌ها پس از چند سال اجرای مناسب روشی منطقی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقدم است روش منطقی‌تر برای حل ازدیاد پیشنهادات بودجه ای، دائمی کردن سیاست‌گذاری‌هاست.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به حجم بالای لایحه بودجه و زمان‌بر بودن مدت بررسی آن گفت: برای اصلاح این موضوع دو نگاه وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود؛ نگاه اول این است که در قانون بودجه حکمی وجود نداشته نباشد و صرفاً اعداد و ارقام احکام و قوانین دائمی در لایحه قرار گیرد. به بیان دیگر، تنها کدها و ردیف‌های بودجه‌ای وجود داشته باشد که در این صورت بررسی بودجه زمان زیادی نخواهد برد.

وی افزود: نگاه دوم، ناشی از سیاست‌گذاری در لایحه بودجه سالانه است که در طول یک‌سال، عدد و رقم را مشخص نمی‌کنیم. بسیاری از قوانین دائمی پیش از تبدیل شدن به قانون، بهتر است یک سال به صورت آزمایشی اجرا شود که در صورت تأثیر مثبت، برای سال‌های بعدی تبدیل به قانون دائمی شود. در این حالت داخل لایحه بودجه تبصره‌ها، بندها و ردیف‌های مختلفی آورده می‌شود، حکم صادر می‌شود و سیاست‌گذاری صورت می‌گیرد.

قادری تأکید کرد: معتقدم روش منطقی‌تر تعیین تکلیف یک‌ساله در لایحه بودجه است که اگر مجلس پاسخ مثبتی از آن سیاست‌گذاری‌ها گرفت، قانون مذکور را دائمی کند. یعنی برخی احکام که برای نمونه پس از دو سال تکرار شد و پاسخ مثبت داد، به عنوان دائمی تبدیل شود. برخی از احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای یا بودجه‌های سالیانه همین احکامی است که در بودجه تکرار می‌شد و سال‌های اخیر به قانون دائمی تبدیل کردیم. به علاوه قانون الحاق موادی قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی و اداری دولت، بخشی از احکام مالی بودجه بوده است که پس از تکرار در چند سال دائمی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار