بیانیه کارشناسان سازمان ملل در انتقاد از تحریم‌های آمریکا

دو کارشناس سازمان ملل تحریم‌های مبتنی بر اعلامیه‌های اضطراری آمریکا را ناقض حقوق اتباع دیگر کشور‌ها توصیف کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری تاس از ژنو گزارش داد: آلینا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه آثار منفی اقدامات قهریه یکجانبه در مورد برخورداری از حقوق بشر و اوبیورا اوکافور کارشناس مستقل سازمان ملل در زمینه حقوق بشر و همبستگی بین المللی گفتند تحریم‌های مصوب در آمریکا بر اساس اعلامیه‌های اضطراری، حقوق اتباع دیگر کشور‌ها از جمله روسیه، چین و کوبا را نقض می‌کنند.

دوهان و اوکافور روز پنجشنبه در بیانیه‌ای با بیان این مطلب، افزودند: "اعلامیه‌های اضطراری آمریکا معمولا سال‌ها و در برخی موارد دهه‌ها ادامه دارند و در نتیجه اعمال تحریم‌هایی که بر اثر آن‌ها به تصویب رسیده اند نیز همچنان ادامه پیدا می‌کنند. به جای موارد اضطراری واقعی، بیشتر به نظر می‌رسد این اعلامیه‌ها بهانه‌هایی هستند برای اعمال نامحدود تحریم ها. "

آن‌ها تصریح کردند که قوانین آمریکا به رئیس جمهور این کشور اختیارات گسترده‌ای می‌دهد تا تحریم‌هایی وضع کند که ناقض حقوق بشر هستند.

این دو کارشناس تاکید کردند: "تحریم‌هایی که آمریکا بر اساس این شرایط اضطراری اعلام شده وضع می‌کند، ناقض گسترده حقوق بشر در چین، کوبا، هائیتی، ایران، نیکاراگوئه، فدراسیون روسیه، سوریه، ونزوئلا، زیمبابوه و دیگر کشور‌های جهان هستند؛ ناقض حقوقی مانند آزادی جابجایی (آزادی نقل مکان)، آزادی انجمن، آزادی در اجرای روند‌هایی مانند دادرسی منصفانه و اصل برائت (بیگناهی)، همچنین حقوق اقتصادی و اجتماعی و حق حیات. "

دوهان و اوکافور گفتند برخی از محدودیت‌های یک جانبه که در آمریکا به تصویب می‌رسند، حقوق افرادی را نقض می‌کنند که در فعالیت‌های کمک به احیای سوریه ویران شده در جنگ طولانی مشارکت دارند. علاوه بر آن، واشنگتن یک سری تحریم‌های ثانویه ضد افرادی وضع می‌کند که گفته می‌شود با افراد و دولت‌های تحریم شده تعامل داشته اند.

این دو کارشناس از آمریکا خواستند به طور کامل به تعهدات خود بر اساس میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی عمل کند تا جلوی هرگونه تاثیر منفی بر حقوق افرادی که هدف تحریم‌هایی قرار می‌گیرند که بر اساس اعلامیه‌های اضطراری وضع شده‌اند، گرفته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار