کارشناس حقوقی: عراق و سوریه می‌توانند از آمریکا در شورای امنیت شکایت کنند

کارشناس حقوقی عراق اعلام کرد بغداد و دمشق می‌توانند به علت نقض حاکمیت خود و بر اساس منشور سازمان ملل از آمریکا به علت حملات غیرقانونی به خاکشان شکایت کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  پایگاه خبری المعلومه، «علی التمیمی»، کارشناس حقوقی عراق، امروز (دوشنبه) اعلام کرد که طرف آمریکایی بدون موافقت دولت عراق نمی‌تواند هیچ حمله‌ای را در داخل خاک بغداد انجام دهد و در غیر اینصورت عراق می‌تواند شکایت خود از آمریکا را در پاسخ به این اقدام به شورای امنیت ارائه دهد.

او گفت: آمریکا حمله‌ای را در داخل خاک سوریه انجام داده و این نقض حاکمیت سوریه است. بر اساس ماده‌های اول، دوم و سوم منشور سازمان ملل که درخصوص حاکمیت دولت‌ها صحبت می‌کنند، سوریه می‌تواند شکایتی علیه آمریکا به عنوان طرفی که نقض کننده حاکمیت بوده است، در شورای امنیت سازمان ملل متحد ارئه دهد.

او افزود: حملات انجام شده به نام نیرو‌های ائتلاف است و بنابراین مسئولیت اصلی آن‌ها بر عهده آمریکاست.

التمیمی درباره حملاتی که در داخل عراق از سوی آمریکا انجام شده است، گفت: دولت مسئول موافقت با انجام حملات از سوی نیرو‌های خارجی و ائتلاف بین‌المللی است و در صورتی که آمریکا حمله خود را بدون تأیید بغداد انجام دهد، عراق طبق توافق دوجانبه بین عراق و آمریکا حق شکایت از طرف آمریکایی را دارد.

این کارشناس حقوقی توضیح داد که شکایت از عاملان نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور حق آن کشور است و این حق برای عراق و سوریه وجود دارد که در صورت مغایرات حملات با قوانین بین المللی از طرف مقابل به شورای امنیت شکایت کند. این حملات اگر در داخل عراق باشد تنها با موافقت دولت عراق انجام می‌شود و اگر برخلاف این اتفاق بیفتد پس عراق حق دارد در شورای امنیت علیه آمریکا شکایت کند.

آمریکا در بامداد روز جمعه به مواضعی در مرز سوریه و عراق حمله هوایی داشت که مواضع کتائب حزب الله بوده و چند کشته و زخمی به دنبال داشته است.

وزارت امور خارجه سوریه در این نامه از شورای امنیت سازمان ملل خواست که مسئولیت‌های خود را در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به عهده بگیرد و خواستار اقدام فوری این نهاد برای جلوگیری از حملات آمریکا به خاک سوریه و تکرار آن شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار