درخواست منندز از واشنگتن برای پاسخگو کردن بن سلمان در قضیه خاشقجی

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار پاسخگو کردن ولیعهد عربستان در خصوص جنایت قتل جمال خاشقجی شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال انتشار گزارش اطلاعات ملی آمریکا در خصوص قتل جمال خاشقجی، رئیس کمیته روابط خارجی سنا پاسخگویی ولیعهد عربستان درباره این جنایت را خواستار شد.

سناتور باب منندز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: »امروز دولت ایالات متحده سرانجام آنچه را که بقیه جهان می‌دانستند، را تصدیق کرد: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی شخصاً عملیاتی را که در آن قاتلان سعودی جمال خاشقجی را به طرز وحشیانه‌ای ربوده، تکه تکه کرده و به قتل رساندند، را تأیید کرده است.»

رئیس کمیته روابط خارجی سنا با انتقاد از سرپوش گذاشتن دولت پیشین بر جنایت بن سلمان نوشت: رئیس جمهور بایدن با پایان دادن به پنهان کاری دونالد ترامپ در مورد قتل جمال خاشقجی، پایبندی خود به شفافیت و انطباق با قانون را نشان داد. این تنها اولین قدم مناسب بود و من خرسندم که دولت بایدن آن را برداشته است. در عین حال، امیدوارم که این تنها گام اول باشد و دولت اقدامات مشخصی را انجام دهد و محمد بن سلمان را شخصاً مسئول نقش خود در این جنایت فجیع بداند.

در بخشی از بیانیه منندز متذکر می‌شود رئیس جمهور ترامپ سال‌ها از افشای این اطلاعات امتناع ورزید و حتی تا آنجا پیش رفت که از اقدامات شنیع یک رهبر خارجی در قبال صداقت آژانس‌های اطلاعاتی خود دفاع کند، که یکی از لکه‌های بسیاری است که از دوره تصدی وی بجا خواهد ماند.

این سناتور آمریکایی اقدام دولت بایدن برای افشای اطلاعات قتل خاشقجی را حاوی پیامی شفاف به دوستان و دشمنان واشنگتن دانست که براساس آن ارزش‌های اساسی از جمله احترام به حقوق اساسی بشر و کرامت انسانی، سیاست خارجی آمریکا را هدایت می‌کند. منندز همچنین تاکید کرد: باید اطمینان یابیم برای افرادی همانند بن سلمان عواقب واقعی در کار باشد، زیرا در غیر این صورت استنباط حاکمان مستبد بر این خواهد بود که دارای مصونیت از جنایت هستند.

گزارش اطلاعات آمریکا که در ۲۶ فوریه از طبقه بندی خارج شد، حاکی از آن است که محمد بن سلمان عملیاتی را در استانبول برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی تصویب کرده است. در این گزارش آمده است که این کار به دستور مستقیم ولیعهد سعودی و با همکاری اعضای محافظ و مشاور اصلی او صورت گرفته است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
چی شده تو هم پول میخواهی!
آخرین اخبار